Neža Knez: Analogne difrakcije #1

V-F-X Ljubljana
Razstava
11.–18. 5. 2023
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana
Odprtje: četrtek, 11. 5. 2023, 18.00
Razstava bo odprta vsak dan od 12. do 18. 5. 2023, med 12.00 in 17.00.


Podoba: Neža Knez

Razstava predstavlja aktualno fazo večletnega umetniško-raziskovalnega projekta vizualne umetnice Neže Knez, ki se bo na koncu zgostil v eksperimentalni film. Z raziskovanjem specifičnega prostora, bivše tetine parcele sredi gozda z obilo rastlinja, in potapljanjem v spomine iz otroštva ter v doživetja na tem prostoru avtorica preiskuje prepletanje spomina in minevanja. Eksperimentira z materiali in beleži organski spomin ter kemično-fizikalne odtise, ki jih na filmskem traku puščajo rastline in predmeti v obliki fitogramov in fotogramov.

Razstava s kinetično instalacijo predelanega filmskega projektorja intervenira v prostor. Poseben poudarek namenja eksperimentiranju z materialnostjo analognih mehanizmov in organskih postopkov, ki s filmskega traku izvabljajo podobe, svetlobo in zvok. Magičnost filma se bolj kot v dejanski filmski podobi kaže v razkrivanju procesa kompleksne mehanske strukture proizvajanja podobe.

V sklopu festivala V-F-X Ljubljana bo umetnica vodila eksperimentalno delavnico spoznavanja materialnosti filmskega traku ter izdelovanja fitogramov.


Neskončna zanka uklonov svetlobe

Za umetniško prakso Neže Knez je značilno raziskovanje lastnosti ter preizpraševanje videza in materialnosti podob ob hkratnem dokumentiranju realnosti. Umetnica nenehno preverja obstoj stvari, ki nam jih v svojih delih kaže skozi njihove predmetne lastnosti. Pregleduje, reinterpretira, intervenira in moti videno. Razmišlja o kakovosti reprezentacijskih tehnik ter se sprašuje o zanesljivosti zaznave in razumevanja. Igra se z negotovostjo, ki se skriva v videnem in slišanem, materialnosti, telesnosti in času.

V prostorski instalaciji Analogne difrakcije #1 s pomočjo optičnih zakonitosti potovanja in uklona svetlobe, ki osvetljuje tudi območja sence, eksperimentira z uprizarjanjem in opredmetenjem izmuzljivih občutij in spominov iz otroštva. Te zagonetne podobe in zvoki niso linearna pripoved ali metafora, kot smo jih vajeni iz igranih filmov in literature. S prepletanjem več abstraktnih projiciranih gibljivih in statičnih podob ustvarja neverbalno poezijo čutnih zaznav.

Podob ni zabeležila kamera – to so kemične sledi, ki so jih na površini filma pustile rastline. Bežni trenutki srečanj organskih snovi z materialnostjo filmskega traku so pustili naključne sledi in abstraktne podobe. Umetnica je uporabila rastline iz prostora, od koder izvirajo spomini njenih prvih pristnih stikov z gozdom in divjim rastlinjem. Z uporabo tehnike fitograma je na filmski trak, poleg podobe, dobila tudi zvočni zapis, ki ga je ustvarila vegetacija.

Šumenje in hreščanje rastlinskih zvokov spremljajo ojačani zvoki delovanja filmskega projektorja. Z instalacijo predstavlja in hkrati razstavlja ter se poigrava z načini izvabljanja podobe in zvoka s filmskega traku, diapozitivov ter iz projekcijske naprave. Umetnica zapiše, da so tehnike reprodukcije in reprezentacije v instalaciji postavljene tako, da ni mogoče preveriti, ali vzorci pripadajo sliki ali njeni podpori. Z enakovrednim sprejemanjem tako pozitivnega kot negativnega nas vabi, naj se ne odrečemo novim pogledom. Z nenehnim ponavljanjem, podvojitvami, kopiranjem ter kazanjem iste stvari na drugačen način izvirnik in kopija izgubita svojo identiteto. Postaneta tok teksturirane svetlobe, zvočnih zapisov in filmske perforacije, ki se nenehno spreminjajo in s tem postajajo novi originali.

Prostorska site-specific instalacija v Projektni sobi SCCA je rezultat sprotnega procesa montiranja 16-mm filma in sestavljanja projekcijske strukture s pomočjo že prisotnih elementov v prostoru. Ustvarjalka jo imenuje eksperimentalni poetični hibrid, ki preizprašuje samega sebe, proizvaja slike in zvoke, ki se množijo, ponavljajo, plešejo in kažejo nase – skoz in skoz, v neskončni zanki.


Odprtje razstave
Foto: Asiana Jurca Avci

Postavitev razstave
Foto: Asiana Jurca Avci


Neža Knez (1990) je diplomirala in magistrirala iz kiparstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje (ALUO) v Ljubljani. Izobraževala se je na mednarodni WHW Akademiji v Zagrebu, kjer se je udeležila tudi šole dokumentarnega in eksperimentalnega filma RESTART. Je dobitnica nekaterih vidnejših nagrad: priznanje (2012) in nagrada (2014) za izjemne študijske dosežke na ALUO v Ljubljani, nagrada za inovativni pristop k umetniški grafiki »zlata preša« (2015), Prešernova nagrada (Univerza v Ljubljani) za izjemne študijske dosežke (2015), za svojo magistrsko nalogo pa je prejela najvišje priznanje z odliko Summa Cum Laude (2017). V letu 2017 je sodelovala na Bienalu mladih v Tirani. Leta 2018 je prejela nagrado skupine OHO in bila na dvomesečni umetniški rezidenci v prostorih Residency Unlimited v New Yorku. V letu 2021 je bila prejemnica delovne štipendije MK. Predstavila se je na vrsti samostojnih in skupinskih razstav, projekcij in performansov. Živi med Ljubljano in Zagrebom. (Foto: Sanja Bistričić)


Razstava je del Mednarodnega festivala eksperimentalnih avdiovizualnih praks V-F-X Ljubljana, ki letos poteka med 11. in 14. majem v Slovenski kinoteki.

Razstava bo odprta vsak dan od 12. do 18. 5. 2023, med 12.00 in 17.00.

Kuratorka: Vesna Bukovec
Produkcija: SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA
Koprodukcija: Slovenska kinoteka
Podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo
Zahvala: Hrvoje Spudić, Klubvizija (Zagreb), Forum Ljubljana, KUD Mreža