Prikaz filmskega/video opusa (’80–’10)
Projekcija in pogovor
Sreda, 28. 2. 2024, 20.00
Slovenska kinoteka, Miklošičeva cesta 28, Ljubljana
Skupina Borghesia (Zemira Alajbegović, Goran Devide, Aldo Ivančić, Neven Korda, Dario Seraval), ki je zrasla iz dejavnosti in produkcije konglomerata FV, je leta 1985 izdala videokaseto Tako mladi, ki je bila prva VHS kompilacija videospotov v nekdanji Jugoslaviji. Cilj benda ni bil le glasbeno ustvarjanje, ampak vzpostavljanje multimedijskega izraza, kjer je ključno vlogo igrala tudi videopodoba. Ta je zaznamovala že odrske nastope Borghesie – nekakšne videoperformanse –, za katere je bila značilna uporaba monitorjev in projektorjev: s tem so že nakazovali montažne postopke in plastenje podob, kar je bilo pozneje prisotno v njihovih videospotih.
Borghesia je eden prvih jugoslovanskih bendov, ki je poudarjal videospot kot integralen del lastne prezence. Leta 1985 izide njihov prvi LP »Ljubav je hladnija od smrti«, to pa je tudi leto, ko zaprejo klub K4, kar pomeni ukinitev še zadnjega FV prostora. Klubska dejavnost se tako preusmeri v organizacijo koncertov, oblikovati pa se začne tudi založniška dejavnost (diskografije, videokasete).
Tako mladi (videospoti Cindy, A.R. in ZMR) so bili izdelani v videomontaži na trde reze (ang. cut cut editing), kjer ni bilo mogoče vplivati na teksturo in hitrost slike. Zato je Korda manipulacije hitrosti, barve in geometrije slike s posebnimi postopki opravil že pred montažo.
Ta postopek se spremeni z drugo videokaseto Triumf želje, ki je izšla v okviru Založbe FV leta 1990 in ki jo je Korda dokončeval v času razpada tedanje zasedbe Borghesie: tu je orodje manipulacije že sama videomontaža. Triumf želje je kompilacija videospotov, dokumentacije s turnej in performansa »Bodočniki«, nastalih med letoma 1987 in 1989, ki nadaljuje ikonografijo Tako mladih. Prav tu estetika Nevena Korde doseže vrhunec, saj izkoristi danosti medija videa: če celuloid beleži globinsko sliko, kjer je z igro svetlobe in senc mogoče ustvarjati različne plane, elektronska slika videa tega ne zmore. Bogastvo in razslojenost prostora tako ustvarja predvsem s postopki plastenja podob (ang. Multilayering), s čimer pride do nasičenosti slike, značilne za spote Borghesie.
Z Nevenom Kordo se bo pogovarjal Robert Kuret.
Avtorji: Borghesia, Marina Gržinić, Slovenija (Jugoslavija), 1984, Beta SP (posneto na U-matic Lband), barvni, 4′
Protagonistke_i videa Cindy zasedajo apokaliptičen prostor zapuščene vile. Osebe so v videu večinoma statične, obstajajo na način tihožitja.
Avtor: Borghesia, Slovenija (Jugoslavija), 1984, Beta SP (posneto na U-matic Lband), barvni, 5′
Dinamiko videa ustvarja kombiniranje kombiniranje posnetkov v pozitivu in negativu, ki prikazujejo različna urbana in subkulturna dogajanja. Tradicionalna in alternativna kultura sta v neprestanem boju.
Avtor: Borghesia, Slovenija (Jugoslavija), 1984, Beta SP (posneto na U-matic Lband), barvni, 4′
Gre za netipičen videospot skupine Borghesia: statičen, monumentalen, melanholičen. Urbano okolje predstavi s kombinacijo posnetkov moderne in neoklasične arhitekture. Statična ženska figura je v tem okolju omrtvičena in prisotna na način skulpture; živost kože in gibe komaj še zaznavamo.
Umetniški direktor/režija: Neven Korda, producentka/scenarij: Zemira Alajbegović, Slovenija (Jugoslavija), 1990, Beta SP (posneto na U-matic Lband), barvni, 63′
Kompilacija glasbenih spotov skupine Borghesia (Dokument, G.U.M., Poppers, Triptih Bodočniki, Ni upanja ni strahu, Discipline, Blato, Ona, Venceremos) in nadaljuje z ikonografijo, ki je nakazana že na Tako mladih. S podobami in simboli se posveča alternativnim gibanjem, ki so od jugoslovanske kulturne preteklosti pa do danes ostala na margini.
Neznana dežela II: Borghesia
28. februar – 6. marec
» Ogled na Bazi slovenskih filmov
Program Neznana dežela II: Borghesia se bo na Bazi slovenskega filma – podobno kot prvi sklop – vrnil v obdobje prve polovice osemdesetih in prikazal tako bogato glasbeno produkcijo kot načine njenega dokumentiranja. Poleg Borghesie bodo prikazani še nekateri drugi deležniki alternativne scene, ki jo je pomagal izoblikovati konglomerat FV: predstavniki ljubljanskega punka in hard-corea. V celoti pa bo dostopna tudi kompilacija Tako mladi, ki je bila prva VHS kompilacija videospotov v nekdanji Jugoslaviji, kjer lahko vidimo različne metode: arhivski posnetki iz Diska FV, uporaba podob, ki jih je Korda posnel s televizije, pa tudi bolj igrani videospoti.
Režija: Neven Korda, Slovenija (Jugoslavija), 1985, 26′
Kompilacija glasbenih spotov ljubljanskih hard-core skupin: U.B.R., Tožibabe, Odpadki civilizacije, Epidemija in III. kategorija. Videokaseta je kolaž dokumentarnih, igranih in drugih posnetkov; vsak band izvaja dva ali tri komade. Prizori, posneti v ljubljanskih predmestjih, kleteh in takratnem Leninovem parku so večkrat grobe ekspresije hardcorovskega vsakdana, iskanj, strahu, besa, pa tudi cinizma in samoironije akterjev te subkulture.
Avtor: Neven Korda, Radmila Pavlović, Niet, Slovenija (Jugoslavija), 1984, 20′
Spoti skupine Niet, posneti na nastopu na Novem rocku 1984, v delavskih naseljih in na ulicah Ljubljane.
Avtor: Borghesia, Slovenija (Jugoslavija), 1985, 31′
Kompilacija glasbenih spotov skupine Borghesia (Tako mladi, Divja horda, On, Preveč tenzije, Cindy, A.R., ZMR), ki je izšla kot prva videokaseta z glasbenimi videospoti v širši regiji Jugoslavije pri Založbi FV leta 1985. Gre za majhne, skoraj filmske zgodbe, ki se ukvarjajo predvsem z ikonografijo telesa v urbanem prostoru. V enem od spotov je uporabljena pionirska računalniška grafika.
Neven Korda: Neznana dežela
Program v Slovenski kinoteki (januar–april 2024)
31. januar / 28. februar / 12. marec / 24. april
Priprava programa: SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka
Kurator: Robert Kuret
Neven Korda je eden tistih avtorjev, ki so pripomogli k razvoju videa kot novega medija, razširjenega v 80. letih preteklega stoletja. Korda je skozi različna ustvarjalna obdobja nenehno eksperimentiral z izraznimi možnostmi videa, kar pomeni tudi eksperimentiranje z izraznimi možnostmi tehnoloških nosilcev, ki so ta medij proizvajali.
Pregled Kordovih del bo potekal v štirih programskih sklopih, ki sledijo razvoju njegove ustvarjalnosti, vsak sklop pa je hkrati vezan na specifičen zgodovinski, produkcijski, žanrski in tudi sodelavski kontekst. Neven Korda je bil – z izjemo zadnjega obdobja filmskega ustvarjanja – stalno del raznih kolektivov, kjer je bilo avtorstvo deklarirano kot skupno.
Koprodukcija: SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA in Slovenska kinoteka
Partner: Baza slovenskih filmov (BSF)
Podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo
Zahvale: Barbara Borčić, Miha Colner, Petja Grafenauer, Nikolai Jeffs, Nerina Kocjančič, Bogdan Lešnik, Majda Širca, Melita Zajc