Prikaz filmskega/video opusa iz let 1989–2024
Projekcija in pogovor
Torek, 1. 4. 2025, 19.00
Slovenska kinoteka, Miklošičeva cesta 28, Ljubljana
in na Bazi slovenskih filmov (1.–8. 4. 2025)
Dvojnik in Čas?, kratka eksperimentalna filma iz devetdesetih, zastavljata vprašanje o smislu bivanja, Sokratov proces, omnibus triindvajsetih različnih avtorjev, poskuša odgovoriti z bivanjem kot uresničevanjem določene etične pozicije.
Avtoričin diplomski film Čas? je bil zasnovan kot parodija takratnih oglasov, ki prevzame tipično podobo večernih poročil iz preloma tisočletja: kazalec ure odšteva zadnje minute do sedmih zvečer. Film zaznamuje podoba virtualnega prostora, ki pravzaprav nadaljuje temo Dvojnika in njegovo vprašanje razmerja do časa, s katerim človek razpolaga: dvojnik ni le materializirano delo, ampak je ime množične reprodukcije življenj in delovne sile, ki poganjajo družbeni stroj.
Za srednjemetražni film Sokratov proces je Nataša Prosenc Stearns s povabili in odprtim pozivom zbrala 23 avtoric in avtorjev z vsega sveta, ki jim je poslala posamezne dele scenarija: scenarij je bil razdeljen na manjše enote, kratke filme, ki tvorijo enotno zgodbo Sokratovega procesa. Princip režijskega ansambla je po eni strani olajšal realizacijo produkcijsko povsem neodvisnega filma, ki je nastal v okviru produkcijske hiše Kanalya Pictures, po drugi strani pa je s svojo formo omnibusa artikuliral potovanje duha.
Sokrat in soudeleženi v njegovem procesu tako ravno v formi omnibusa postanejo transzgodovinski, transgeografski, transspolni, transzvrstni … Sokrat ni več zgolj oseba na določenem kraju ob določenem času, ampak postane duh, etični princip, ki se lahko nahaja na več mestih hkrati in ki pravzaprav prevprašuje idejo potovanja oz. razdalje, saj je na nek način povsod oz. vedno že tu; z idejo prostor-časa kot velikega enotnega organizma se danes spogledujejo tudi nekatere ekofilozofije novega materializma. Morda je Sokratov proces v opusu Nataše Prosenc Stearns film, ki se najbolj eksplicitno spopada z vprašanjem smisla življenja, s katerim se sooči bitje zavesti, vstalo iz materije.
Robert Kuret
Za izposojo kopij se zahvaljujemo Arhivu RTV Slovenija. Z Natašo Prosenc Stearns se bo pogovarjal kurator Robert Kuret.

TV Slovenija, Slovenija, 1995, digitalni format (posneto na Beta SP), 3′ bd
Medijska podoba – ura, ki napoveduje začetek televizijskih poročil – s ponavljanjem doseže status stereotipa. Avtorica zamaje »zamrznjenost« te podobe, tako da jo preoblikuje in s tem postopkom času zopet povrne njegov naravni in neprekinjeni tok.

TV Slovenija, Slovenija (Jugoslavija), 1990, digitalni format (posneto na Beta SP), 3:4, barvni, 1′, bd
V dvakratnem obrisu iste osebe se gibljeta dve časovni komponenti: minevanje nekega vsakdana in nočni ognjemet. Oba svetova prehajata iz enega v drugi obris, ki na koncu zamrzne v tisto, kar je bil v resnici: kip človeka.

ZDA/Slovenija/Bolgarija/Italija/Kanada/Japonska/Španija/Francija/Čile, 1995, digitalni format (posneto na HD video),1.78, barvni, 59′, svp
Omnibus 23 filmskih režiserk_ in videastk_ iz različnih kulturnih okolij. Iz Slovenije sodelujeta tudi Jasna Hribernik in Zmago Lenárdič. Film je eksperiment v koeksistiranju različnih žanrov v enem projektu. Vse različno dolge filme, ki so bili posneti v desetih državah in sedmih jezikih, povezuje tema Sokratove sodbe in smrti. Sokrat kot lik se spreminja iz ženske v moškega, iz starca v mladenko in iz človeka v žival v prvi obsodbi svodobe govora.
Med telesom in prostorom II: Proces
1. – 8. april
» Ogled na Bazi slovenskih filmov

ZDA, HD video, barvni, 2021, 26′ 26” (v angleškem jeziku)
Množica ljudi različnih družbenih slojev, starosti, ras in spolnih usmeritev pripoveduje zgodbe o tem, kaj jim pomeni »dovolj«, pri čemer se dotikajo potrošniške kulture ter velikih ekonomskih in socialnih razlik.

Kanalya Pictures, ZDA, HD video, 2006, 75′ 10” (v angleškem jeziku)
Triler o ilegalnem trgovanju z afriško umetnostjo in posledicah kolonializma na zahodu.
Nataša Prosenc Stearns: Med telesom in prostorom
Program v Slovenski kinoteki in na Bazi slovenskih filmov (marec–junij 2025)
21. marec / 1. april / 17. maj / 3. junij
Priprava programa: SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka
Kurirala: Vesna Bukovec, Robert Kuret
Nataša Prosenc Stearns je vizualna umetnica in režiserka, ki se ukvarja s širokim spektrom produkcije in prezentacije gibljivih slik, od scenaristike, snemanja in montaže do prostorskih instalacij, video objektov in tiskov. Prikaz filmskega in video opusa Nataše Prosenc Stearns, ki nosi naslov Med telesom in prostorom, je izbor iz njenih del, ki zajema štiri programe: Vrtinec, Proces, Vertikalni horizont in Črne vode. Prva programa se še spogledujeta z igrano formo, druga dva pa sta že v polnosti eksperimentalna, pri čemer se znotraj enega sklopa znajdejo dela radikalno različnih estetik, zvrsti in produkcijskih kontekstov, ki so nastajala v različnih obdobjih od konca osemdesetih let do danes.
Koprodukcija: SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA in Slovenska kinoteka
Partner: Baza slovenskih filmov (BSF)
Podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo
Zahvale: Maja Manojlović, Rok Omahen, RTV Slovenija, Slovenski filmski arhiv, Slovenski filmski center, Baza slovenskih filmov