Obrazi analognega / Kvantizacija rdeče

Prikaz filmskega/video opusa Mihe Vipotnika iz let 1974–2018
Projekcije, razstava, predavanja in pogovori
Odprtje: sreda, 29. januar 2020, ob 19. uri (razstava), ob 20. uri (predavanje, projekcija, pogovor)
Slovenska kinoteka, Miklošičeva cesta 28, Ljubljana


Program (januar–junij 2020)
29. januar / 11. februar / 3. marec / 7. april / 14. maj / 24. junij / 10. september 2020
Priprava programa: SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka
Kuratorja: Barbara Borčić, Peter Cerovšek



Miha Vipotnik: Osem, dvokanalna video instalacija, 1992, zanka 8 minut (Instalacija bo na ogled na otvoritveni večer v kavarni Kinoteke.)

Filmski/video opus Mihe Vipotnika otvarja program avtorjevih zgodnjih eksperimentalnih in performativnih del, razstava Screen Memory v kinotečni dvorani in dvokanalna videoinstalacija Osem v kavarni. Osrednje mesto programa pripada Videogramu 4, ki se umešča v anale slovenske sodobne umetnosti kot začetek eksperimentalnega videa in večmedijske umetnosti. Posvečena mu je tudi arhivska vitrina, ki predstavi produkcijski proces, materialne nosilce slike in zvoka ter drugo gradivo tega kompleksnega projekta, ki je bil prvo predstavljen kot instalacija in performans v galeriji, šele pozneje pa kot enokanalni video predvajan po nacionalni televiziji.

V programu bodo poleg avtorja sodelovali poznavalci filma, videa, novih medijev in avtorjevih del: dr. Melita Zajc, dr. Nika Grabar, Barbara Borčić, Peter Cerovšek in Igor Prassel. Na prvem dogodku je Vipotnikov opus vpeljala medijska teoretičarka Melita Zajc, v pogovoru z avtorjem pa razprla tudi specifične razsežnosti njegove filmske in medijske prakse. V naslednjih mesecih bo še več pogovorov z avtorjem in krajše tematske predstavitve.

Program, ki bo filmski/video opus Mihe Vipotnika prvič celovito postavil na ogled in v razmislek strokovnjakom in širši javnosti, smo pripravili SCCA-Ljubljana in Slovenska kinoteka v sodelovanju s TV Slovenija. S projekcijami enkrat na mesec vse od januarja do junija nas bo program peljal skozi štiridesetletni opus, ki obsega več kot petdeset avtorskih del, od zgodnjih analognih na celuloidnem in magnetnem traku do poznejših digitalnih v datotekah in na spletnih platformah. S tem bo sklenjen lok od zgodnje eksperimentalne procesualnosti do cinematične naracije.

SCCA-Ljubljana v arhivu Postaja DIVA hrani Vipotnikova dela in jih v zadnjem času še posebno sistematično raziskuje, analizira in predstavlja v mednarodnem prostoru, saj gre za umetnika, ki je odločilno zaznamoval začetke video ustvarjalnosti pri nas in vplival tudi na nadaljnji razvoj filma, videa in medijske umetnosti. Ponosni smo, da bo odslej Vipotnikov opus v arhivu hranila tudi Slovenska kinoteka, v najboljši kvaliteti na nosilcih LTO. Vse to je dober razlog za veselo praznovanje, saj obeta tudi nadaljevanje tovrstnega sodelovanja na področjih prikazovanja, kritiške refleksije in hranjenja pomembne avdiovizualne kulturne dediščine.



Tiskovine


PROGRAM I

29. januar 2020

Moda za vas (napovednik)
RTV Ljubljana, Slovenija (Jugoslavija), 1974, digitalni format (posneto na 16mm), 4:3, barvni, 30”
» video
Videogram 4
RTV Ljubljana, Slovenija (Jugoslavija), 1976/79, digitalni format (posneto na 2” odprti trak in U-matic), 4:3, barvni, 28′
» video
S slojenjem slike (dvojne ekspozicije, tekoče spreminjanje podob, zamrznjena slika, solarizacija) in zvoka so se akterji performansa in predmeti v televizijskem studiu zlili v elektronske senzacije – v neskončne serije preosvetljenih, perforiranih in zlomljenih podob. Na podlagi dogajanja v TV studiu je bil postavljen multimedijski projekt (projekcije in instalacije) v Jakopičevi galeriji, zmontiran enokanalni video pa je bil predvajan kot ‘dekonstrukcija projekcije’ v okviru eksperimentalnega programa na televiziji (TV Ljubljana). Videogram 4 se umešča v anale slovenske sodobne umetnosti kot začetek eksperimentalnega videa in večmedijske umetnosti.
It Brings Luck
TV Koper, Slovenija (Jugoslavija), 1984, digitalni format (posneto na U-matic), 4:3, barvni, 2′ 30”
» video
Video je razmislek o verižnih pismih; vsebuje pripovedi o človeški usodi in skrivnostne dogodke, ki so se zgodili leta 1955.
Insert iz otroške oddaje “A”
RTV Ljubljana, Slovenija (Jugoslavija), 1985, digitalni format (posneto na U-matic), 4:3, barvni, 1’16”
» video
Prostor 2
Miha Vipotnik, Slovenija (Jugoslavija), 1986, digitalni format (posneto na U-matic), 4:3, barvni, 1’52”
» video
Raziskovanje prostora TV ekrana in preizkušanje breztežnosti se kombinira z avtorjevo izjavo/govorečo glavo o odklonilnem odnosu televizije do videa(stov). Prispevek v oddaji Avtovizija iz serije Integrali TV Ljubljana.

 

PROGRAM II

11. februar 2020

Februarski program sestavljajo dela iz let od 1984 do 2017, ki jih v slogu televizijske sheme prekinjajo avtorjevi reklamni spoti. Trije videi / filmi se tako ali drugače lotevajo tematike poezije: od poetične pripovedi slikarja in filozofa Andraža Šalamuna (analogna govoreča glava) do portreta pesnika Jureta Detele (fikcijski dokumentarec) in kinematične uprizoritve Prešernovih pesnitev Gazele (vizualna poezija). Čisto pravi izbor za praznične dni, ko častimo Prešerna in kulturo.

Don’t Panic
TV Koper, Slovenija (Jugoslavija), 1984, digitalni format (posneto na U-matic), 4:3, barvni, 6′ 34”, ap
» video
Video prikazuje prijateljski pogovor s slikarjem in filozofom Andražom Šalamunom. S spremenjenim zaporedjem dogodkov Vipotnik manipulira besedilo in ustvari kompleksno pripoved brez logike in kontinuitete. Tok impulzov in asociacij spominja na performans in avtomatsko action-writing poezije.

  • reklama Ljubljanske mlekarne: kornet Zlatorog
    Miha Vipotnik, Slovenija, 1996–2002, digitalni format (posneto na Super 16mm), 4:3, barvni, 36”
    » video
  • reklama Krka: Vitaskin
    Miha Vipotnik, Slovenija, 1996–2002, digitalni format (posneto na Super 16mm), 4:3, barvni, 20”
    » video
  • reklama Peko (1)
    Miha Vipotnik, Slovenija, 1996–2002, digitalni format (posneto na Super 16mm), 4:3, barvni, 30”
    » video

Sočasja
Casablanca in RTV Slovenija, 2017, digitalni format, 16:9, barvni, 52′
» video
Zgodba o pesniku – protagonistu filma, ki ob izidu svoje nove zbirke pesmi prejme sporočilo o najdbi davno izgubljenih video posnetkov pokojnega pisatelja, pesnika in esejista Jureta Detele. Vipotnikovi posnetki, ki so bili po naključju dejansko najdeni, so hkrati tudi redka introspekcija v samo bistvo Detelovega umetniškega ustvarjanja. Pesnik – protagonist filma zdaj, med poslušanjem pesnika Detele s trakov, zamišljeno premleva svojo življenjsko pot.

  • reklama Zelene doline: Jogurt
    Miha Vipotnik, Slovenija, 1996–2002, digitalni format (posneto na DigiBeta), 4:3, barvni, 26”
    » video
  • reklama Mura: LeOna
    Miha Vipotnik, Slovenija, 1996–2002, digitalni format (posneto na Super 16mm), 4:3, barvni, 30”
    » video
  • reklama Peko (2)
    Miha Vipotnik, Slovenija, 1996–2002, digitalni format (posneto na Super 16mm), 4:3, barvni, 30”
    » video

France Prešeren: Gazele
RTV Slovenija, 2000, digitalni format (posneto na Hi8), 4:3, barvni, 25′
» video
Serija sedmih video del s posnetki narave in ljudi s pozicije nevpletenega opazovalca in iz premičnega očišča. Gibljiva poetika narave je zvočno obdana s sedmimi orkestralnimi pesnitvami Lucije Marije Škerjanca in z deklamacijo sedmih Gazel pesnika Franceta Prešerna.

 

PROGRAM III

3. marec 2020

Marčevski program sestavljajo dela iz let od 1988 do 2015. Štirje videi/filmi se tako ali drugače lotevajo tematike osebnega in družbenega nadzora, atmosfere politične nestabilnosti in vojaških intervencij. V ta okvir pa sodi tudi avtorjeva reklama, ki poveže banko in zapor, za katero je leta 1997 prejel nagrado Srebrna palica na Mednarodnem oglaševalskem festivalu Zlati boben.

Path of Crasy Wisdom
Miha Vipotnik, ZDA, 1988/96, digitalni format (posneto na Super VHS, Beta SP), 4:3, barvni, 9’58’’, svp
» video
Kratka dramatična zgodba v formi intervjuja glasbenika Jima Rohinga s kiparjem Ericom Orrom o njegovem življenju in delu. Izpraševalec Orra bombardira z vprašanji in domala simulira policijsko preiskavo. Umetnik zagovarja svoja stališča in koncepte. Druga raven zgodbe poteka v zvezi s spekulativnim izginotjem Johnnyja. Hkrati se na ekranu izpisujejo citati in fotografije iz Orrove knjige Zero Mass – The Art of Eric Orr, ki gledalca postavijo pred kompleksno dinamiko slike in govorjene in pisane besede.

  • reklama Banka Celje: Zapornik
    Miha Vipotnik, Slovenija, 1997, digitalni format (posneto na Super 16 mm), 4:3, barvni, 45”
    » video

Smeh
Miha Vipotnik, Slovenija, 2015, digitalni format, 9:16, barvni, 3’16”
» video
Video je razdeljen v dve vertikalni ravnini. Zgoraj prikazuje internetne posnetke vojaških prizorišč in intervencij ZDA v Iraku in širšem Bližnjem vzhodu. S ptičje perspektive so vidne naftne lise, polja črnine kot očesna zrkla, menjajoča se prazna in z ognjem zaznamovana mesta. Čez te prizore je Vipotnik postavil podobo smeška, ki se kot nekakšen leit motiv pojavlja čez celoten video. Spodaj so satelitski posnetki Las Vegasa, mesta igralništva in zabave, izmuzljive sreče in kratkotrajnega zadovoljstva, ki je hkrati prispodoba bogatenja, kjer se predvsem ob zmagoslavju priigranega denarja lahko razlega smeh.
Lumino Auro
Miha Vipotnik, Slovenija, 2015, digitalni format, 9:16, barvni, 3’16”
» video
Video je razdeljen v dve vertikalni ravnini. Zgoraj prikazuje internetne posnetke vojaških prizorišč in intervencij ZDA v Iraku in širšem Bližnjem vzhodu. S ptičje perspektive so vidne naftne lise, polja črnine kot očesna zrkla, menjajoča se prazna in z ognjem zaznamovana mesta. Čez te prizore je Vipotnik postavil podobo smeška, ki se kot nekakšen leit motiv pojavlja čez celoten video. Spodaj so satelitski posnetki Las Vegasa, mesta igralništva in zabave, izmuzljive sreče in kratkotrajnega zadovoljstva, ki je hkrati prispodoba bogatenja, kjer se predvsem ob zmagoslavju priigranega denarja lahko razlega smeh.
Stratifikacija lune
FilRouge in RTV Slovenija, Libanon, 2015, digitalni format, 16:9, barvni, 53’28”, svp
Dokumentarni film o razstavi Vertikalni trki, ki jo je s študenti v Bejrutu izpeljal Miha Vipotnik. Film beleži realno dogajanje, hkrati pa s postopkom filma v filmu to realnost preči z avtorskimi prijemi in je tudi konstitutivni del razstave. Drži se opazovalnega modusa, ki se postopoma prelamlja v refleksijo. Govori tudi o situaciji zunaj zidov in o politični klimi, ki spremlja postavljanje progresivne umetniške razstave. V pripovedih in pogovorih se skrivajo tri zgodbe iz minulih državljanskih vojn – dveh v Libanonu in ene v bivši Jugoslaviji, vojne za Slovenijo.

 

PROGRAM IV

7. april 2020
Spletna projekcija na Bazi slovenskega filma (BSF)

Aprilski program sestavljajo glasbene oddaje in video spoti iz let od 1981 do 2001. Vipotnik je namreč v okviru kreativnega delovanja na RTV Ljubljana in pozneje RTV Slovenija realiziral tudi številne programe popularne in alternativne glasbe. V sodelovanju z glasbeniki so nastali posnetki koncertov in glasbeni spoti, za katere je značilno netipično avdiovizualno eksperimentiranje in manipuliranje elektronskega signala.

Program IV z eno izjemo – k.u.t. GAS: Fantazija – predstavlja Vipotnikova dela iz 80. let prejšnjega stoletja, narejena z analogno tehnologijo. Ta je bila presenetljivo sodobna, zlasti v dobro opremljenih TV studiih tistega časa. TV studii pa so bili na voljo tudi umetnikom za kreativno rabo, ki je bila takrat tudi dokaj svobodna. S tem program vzpostavlja pomembno razliko do današnjega časa in nezainteresiranosti in zaprtosti TV hiš za sodelovanje z umetniki. Priča pa še o nečem, namreč o tem, da je bila uporaba analognih arhivov in t. i. najdenih posnetkov v času Socialistične federativne republike Jugoslavije pravzaprav splošna in enostavna. Tudi vsi arhivi so bili na voljo in dostopni vsem jugoslovanskim televizijskim hišam in z njimi umetnikom. Vsi od takrat se spominjamo, kako smo lahko zgolj z eno tipko na >snema< posneli karkoli s televizijskih programov na video kaseto in posneto potem transformirali, množili in ponavljali… Skratka, neuresničenim nedavnim napovedim in obljubam o neomejeni dostopnosti digitalnih avdiovizualnih del in njihovi ponovni in drugačni uporabi postavlja program nasproti prav takratno situacijo svobode izražanja, ko prepovedi in omejitve pri uporabi tudi svetovnih del še ni bilo niti vprašanje, kaj šele odgovor.

Lenora (iz oddaje Večer z Matejo Koležnik in njenimi prijatelji)
RTV Ljubljana,1983, digitalni format (posneto na U-matic), 4:3, barvni, 4′ 50’’
» video
Ljudska pesem o dekletu in njenem mrtvem ljubimcu v izvedbi Mateje Koležnik in Janija Kovačiča. Dialog dveh pevcev spremlja sublimno prehajanje enega obraza v drugega. Z nenehenim obračanjem pozitivov in negativov slik se obraza umestita v prostore, ki posredno spremljajo tekst pesmi. Dinamičnost slike kaže neobremenjen pristop do problema portreta, saj se le-ta v določenih trenutkih skorajda “zlije” z barvitostjo krajine. Zavoljo popolne redukcije v minimalistične oblike pa postane abstraktno dinamičen tudi okoljski prostor.
Na lepem prijazni: Faeton (oddaja Jugo rock)
RTV Ljubljana, 1981, digitalni format (posneto na  2” odprti trak), 4:3, barvni, 5′
Skladba Faeton skupine NLP z njihovega koncerta v Domu tehniških šol januarja 1981 je del oddaje Jugo rock.
Pankrti: Rdeči album (oddaja Pop godba)
RTV Ljubljana, 1984, digitalni format (posneto na VHS, 2” odprti trak), 4:3, barvni, 25’ 51’’
» video
Video delo je posnetek predstavitve albuma Rdeči album punk glasbene skupine Pankrti v televizijski oddaji Pop godba. Po vrsti si sledi izbor skladb iz albuma: Slavni razglas, Gora, Sarajevo 1984, Kaj nardit, Lov, Vodja, Bandiera Rossa.
Insert iz oddaje Novoletni disco
RTV Ljubljana, 1983, digitalni format (posneto na  2” odprti trak), 4:3, barvni, 3′
» video
Eksperimentalno televizijsko oddajo je vodil Marjan Paternoster, v njej pa je nastopal tudi ansambel Pepel in kri, ki ga v obliki igre s TV daljincem premika deklica.
k.u.t. GAS: Fantazija
Anima in MojcaHruševar Rakušček, 2001, digitalni format (posneto na Beta SP), 16:9, barvni, 2′ 43”
» video
Glasbeni video za skladbo Fantazija glasbene skupine Kut Gas. Video je posnet pred blue screenom, gibanje glasbenikov in igralcev pa je sinhronizirano z ritmom glasbe. Spot je nastal na podlagi uvodne špice za televizijsko oddajo Trikk – prostor za vašo domišljijo.
Andrej s Stražišča
RTV Ljubljana, 1984, digitalni format (posneto na 1” odprti trak), 4:3, barvni, 49′
» video
Eksperimentalna glasbena oddaja o Andreju Šifrerju.

 

PROGRAM V

14. maj 2020
Spletna projekcija na Bazi slovenskega filma (BSF)
24. junij 2020, 20.00
S projekcijo v kinotečni dvorani bomo tokrat ponovili majski program, ki je bil na ogled samo na spletni Bazi slovenskega filma. Veselimo se ponovnega srečanja z vami!

Majski program z deli iz let 1988 do 2004 prikazuje, kako se lahko eksperimentalna praksa pojavi tudi tam, kjer jo najmanj pričakujemo. Kot vzporedni izdelek ob sodelovanju pri umetniškem projektu, kot dokument interaktivne večmedijske instalacije, ki tudi sam uprizarja eksperiment ali kot eksperimentalna in polemična pripoved o nastajanju filma, prepletena z glasbo, ki je s svojimi glasbenimi postopki rušila dotlej sprejete norme. Procesualnost v smeri naracije in eksperimenta, ki na poetičen način sproža vrsto asociacij, je tako značilna tudi za Vipotnikovo interpretacijo igranih prizorov. S kamero zaustavljena in montirana podoba je njegova prepoznavna ustvarjalna tehnika, avtorski podpis njegove eksperimentalne avdiovizualne prakse. Poleg tega vztrajno preizkuša meje prostora in medija in mu nalaga povsem nove funkcije.

Video 8 Sketch Tape No. 1 + No. 3
» video + » video
Miha Vipotnik, ZDA, 1988, digitalni format (posneto na Video 8, U-matic), 4:3, barvni, 2’30”
No. 1 je video skica za performerko Dee McMillina in njen projekt z naslovom Log On na poetičen način tematizira človeku neodtujljivo svobodo ustvarjanja. Nepomemben zvok iz ozadja sproži vrsto asociacij in spremeni tok montaže. Banalnost električnega kabla je izbrisana z metaforo popkovine, kabel pa določa tudi trajanje videa.
No. 3 ima opravka z mehaničnim merjenjem časa, ki ga predstavlja stoječa ura. Ura je ozadje, po katerem kroži pogled kamere in meri fizični čas. V ozadju slišimo ropot kladiva in zvok montažnega postopka. Kroženje kamere ritmično prekinja zamrznjeno sliko. Napetost raste in slika se v skladu z zvočno spremljavo sprosti v žensko telo.
Did You Say Action? (Taco Cheap, Taco Deep)
Miha Vipotnik, ZDA, 1989, digitalni format (posneto na Video 8, U-matic), 4:3, barvni, 16′
» video
Avtorski dokument o snemanju videa Georga Kucharja, v kameri montirani segmenti naključno posnetih igranih sekvenc iz zakulisja.
Atmosfera
Miha Vipotnik, Slovenija, 2004, digitalni format, 16:9, barvni, 10’14”
» video
Dokumentarni video predstavlja interaktivno multimedijsko vizualno-zvočno instalacijo Mihe Vipotnika (Veliki atrij in galerija, Eurocenter, Ljubljana, 2004). Sestavljale so jo: veliki lampijon z digitalno kompozicijo (20×9 m, obojestranski tisk na prosojni zaslon), scenski elementi, računalniški tisk in video projekcija na stenah galerije, svetlobni senzorji, interaktivni zvočni program za atrij, galerijo in dvigala, zvočno kompozicijo iz odlomkov iz simfonij Gustava Mahlerja in realnih zvokov iz okolja. Gledalci so se gibali po prostoru med neštetimi svetlobnimi senzorji in interaktivnimi zvočnimi programi.
Moč usode
KUP in RTV Slovenija, 2001, digitalni format (posneto na Super 16mm film), 4:3, barvni, 51′
» video
Film je bil posnet v letih 2001 in 2002 ob stoletnici smrti italijanskega opernega skladatelja Giuseppeja Verdija. Moč usode je eksperimentalna in polemična pripoved o nastajanju filma, prepletena z glasbo italijanskega velikana klasične glasbe Verdija in njegovega sodobnika Wagnerja, ki je s svojimi glasbenimi postopki rušil dotlej sprejete norme. Tudi film sam provokativno vzpostavlja vprašanja o visoki in popularni umetnosti, o operi in filmu ter tako ustvarja odnos, ki se skozi vprašanja filmskega jezika nanaša tudi na našo televizijsko produkcijo in njeno dilemo (dilemo producenta) o popularnosti in zahtevi po gledanosti na eni in umetniškim programom, ki zadovoljuje visoka estetska merila, na drugi strani (vznesenost wagnerjanskega scenarista).

PROGRAM VI

10. september 2020

Septembrski program z deli iz let 1987 do 2013 prikazuje, kako se lahko eksperimentalna praksa pojavi tudi tam, kjer jo najmanj pričakujemo. Kot dokument, arhivska zbirka ali portret, ki to niso. Dokumentarni in arhivski posnetki, predmeti in podobe so na novo urejeni in tvorijo vizualno-zvočno kompozicijo. Miha Vipotnik z inovativnimi prijemi, z besedo in jezikom, posega v prostor mednapisov in podnapisov in preči tradicionalno polje podobe in zvoka v mediju filma in videa. Besedilo nastopa v funkciji simbola, podobe in nosilca sporočila in soustvarja avtorjevo osebno mitologijo.

Krst pod Triglavom
TDS Magenta, RTV Ljubljana in Cankarjev dom, Slovenija, 1987, digitalni format (posneto na U-matic, 1’’ odprti trak), 4:3, barvni, 23’
» video
Avtorski video dokument o istoimenskem gledališki predstavi skupine Sester Scipion Nasice, uprizorjeni v Cankarjevem domu leta 1986. Temeljila je na slovenski mitološki pripovedi o obdobju pokristjanjevanja in hkrati na jeziku uprizoritvenih, glasbenih in likovnih atrakcij, saj sta pri predstavi sodelovali tudi preostali dve skupini kolektiva Neue Slowenische Kunst: Laibach (glasba) in IRWIN (vizualna podoba). Estetika tega retrogardističnega dogodka je vključevala tudi podobe iz ruske avantgarde, denimo Tatlinov konstruktivistični Spomenik Tretji internacionali, Malevičev križ itn.
Čas alikvotnih delcev
SEM, Slovenija, 2013, digitalni format, 1:85, barvni, 12′
» video
Video/Film je nastal ob praznovanju 90-letnice Slovenskega etnografskega muzeja in prikazuje bogastvo muzejskih zbirk z različnih geografskih okolij. Uporabljeno je avdiovizualno gradivo iz muzejskega arhiva. Filmski in zvočni dokumenti/posnetki so na novo urejeni in tvorijo vizualno-zvočno kompozicijo, ki skozi fragmente prikazuje eno od mogočih zgodb kulture in ustvarja snovno in nesnovno zmes spomina.
Človek poslušanja
RTV Slovenija, 2008, digitalni format (posneto na HI8, Beta SP), 16:9, barvni, 19′
» video
Eksperimentalna video-zvočna kompozicija je portret komponista Bora Turela, enega najvidnejših slovenskih skladateljev eksperimentalne in elektroakustične glasbe. Avtor se prek dela skladatelja ukvarja z zvokom v povezavi in primerjavi s sliko, ga raziskuje in ugotavlja njegov pomen. Glasbena partitura postane del vizualizacije, kjer tekste, ki se izpisujejo po ekranu, animirajo vizualne senzacije raznih oblik in črkovnih sistemov. Ti neprestano proizvajajo in ustvarjajo nove anagrame, besede, misli in citate, včasih tudi animirane računalniške modele in objekte.

 

Miha Vipotnik (1954) je slikar in režiser z večmedijsko in interdisciplinarno prakso, ki je s svojimi deli pomembno zaznamoval slovenski kulturni prostor. Je pionir eksperimentalne video umetnosti in medijske prakse pri nas in njen promotor po svetu. Njegov opus, ki ima že več kot štirideset let, obsega prek petdeset avtorskih filmov in videov, televizijskih oddaj, interdisciplinarnih projektov, instalacij in ambientov.

Je eden tistih umetnikov, ki so gibljive slike prepoznali kot svoje temeljno izrazno sredstvo že zelo zgodaj in so v njem aktivni še danes, pa naj gre za filme ali enokanalna video dela, ki jih pogosto vključuje tudi v kompleksne večmedijske projekte.

Z video instalacijo Videogram 4 je leta 1979 končal podiplomski študij slikarstva na ljubljanski akademiji za likovno umetnost, kjer se je zavzemal tudi za ustanovitev oddelka za video in medije. Med letoma 1987 in 1991 je bil Fulbrightov štipendist na univerzi California Institute of the Arts v Los Angelesu – program Film and Live Action, kjer je pridobil magistrski naziv (MFA).

Od leta 1975 naprej sodeluje s nacionalno televizijo (RTV Ljubljana > RTV Slovenija), kjer z ekipo inženirjev in tehnikov eksperimentira z elektronskim signalom in manipulacije aplicira v eksperimentalne videe, TV uvodnike in glasbene programe. Leta 1983 je z Marie Claude Vogrič ustanovil in vodil mednarodni video bienale Video CD, ki je k nam pripeljal pomembne mednarodne režiserje in producente ter postavil takratno jugoslovansko video in televizijsko avtorsko ustvarjalnost v mednarodni kontekst. Hkrati so se prav z bienalom vzpostavili bolj neposredni in stalni produkcijski odnosi med televizijskimi profesionalci in video umetniki, zaradi česar je televizija postala bolj odprta za video in kar je spodbudilo jugoslovanske TV postaje, da so odprle vrata svojih dobro opremljenih studiov tudi umetnikom. Na bienalu so bili med letoma 1983 in 1987 v provizoričnih TV studiih, a z najsodobnejšo opremo ustvarjeni tudi številni umetniški videi. Vipotnik si je hkrati vseskozi močno prizadeval za vzpostavitev odprtega video studia pri nas, žal neuspešno.

V osemdesetih letih je pripravil več programov jugoslovanskega videa in jih prikazoval v mednarodnem prostoru. Med letoma 1989 in 1994 je v Los Angelesu deloval s svojo video produkcijo XYZX ter sodeloval s televizijskimi hišami in filmskimi studii po vsem svetu. Leta 1994 je prevzel sanacijo znamenitega LBMA Video Annex, Long Beach, kjer je poleg rekonstrukcije video centra sproduciral številne instalacije in videe mednarodnih umetnikov in v sodelovanju z Elayne Zalis pripravil strategijo digitalizacije njihovih obsežnih video arhivov za dostopnost prek spleta. Od leta 2000 dalje vodi kreativne medijske in video delavnice v Mongoliji, Kirgiziji, Libanonu in Ljubljani. (Foto: Bojan Brecelj)


Fotogalerija

Odprtje razstave, predavanje Melite Zajc, Program I, pogovor z Miho Vipotnikom, 29. januar 2020
Foto: Asiana Jurca Avci / Arhiv Slovenske kinoteke, Qëndresë Deda

Predavanje Nike Grabar in Program III, 3. marec 2020
Foto: arhiv SCCA-Ljubljana


Medijski odzivi



Koprodukcija: SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA in Slovenska kinoteka
Program podpira: Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo