Vljudno nevabljeni

Skupinska razstava
3.–18. 4. 2023
CUK Kino Šiška, Kamera, Trg prekomorskih brigad 3, 1000 Ljubljana
Odprtje: ponedeljek, 3. 4. 2023, 19.00

Umetnice_ki: Nika Autor, Sara Bezovšek, Ana Čigon, Jasna Hribernik, Marko A. Kovačič, Damijan Kracina, Andrej Lupinc, Kolja Saksida, Rok Sieberer – Kuri, Miha Vipotnik

Kuratorka: Varja Močnik


Miha Vipotnik, Prostor 2, 1986

Zgodovina uči, da je eksperimentalni film namenjen le ozkemu krogu javnosti. Je (otežena) dostopnost tovrstnih vsebin vprašanje fizičnih prostorov prikazovanja ali okolij kuriranja? Morda omejenih in hkrati prenatrpanih duhovnih kontekstov? Tovrstna vprašanja bo razstava eksperimentalnih avdiovizualnih del slovenskih mojstric_ov le poglobila. In pomnožila.

Zgodovina prikazovanja (in dostopnosti) slovenskega eksperimentalnega filma in videa je predmet razmisleka za načrtovanje razstave, katere “naravno” okolje bi bili kinodvorana ali tej podoben (zatemnjen, na eno platno osredotočen) prostor, televizijski sprejemnik ali posamezno platno/monitor, umeščeno v kontekstualiziran prostor. Skupinska razstava eksperimentalnih avdiovizualnih del slovenskih mojstric_ov v prostorih, ki prvotno niso bili mišljeni ali namenjeni za razstavljanje tovrstnih del (kakor je galerija Kamera), pomeni nov kontekst za dela (umeščena v novi prostor tako, da delujejo drug na drugega in drug z drugim) in nov kontekst za prostor, ter priložnost za obravnavo vprašanj o dostopnosti teh del javnosti. Razstava se bo ukvarjala z vprašanjem dostopnosti del v fizičnih prostorih predstavitve, a s podvprašanjem, kako mentalni prostori dopolnjujejo fizične. Eksperimentalni film in video skozi zgodovino namreč pogosto predstavljata vsebini, namenjeni ozkemu krogu zainteresirane javnosti. So eksperimentalna dela javnosti nedostopna tudi zaradi narave svojega inherentnega bistva – se pravi, za širšo javnost morda “nekomunikativnega” eksperimenta? Namen tovrstnega prevpraševanja ni relativizacija vprašanj “fizične dostopnosti” vsebin za različne, zlasti ranljive, skupine občinstva, temveč vzpostavljanje povezave med fizičnim in kognitivnim dostopom do vsebin.


DELA NA RAZSTAVI

Sara Bezovšek, www.s-n-d.si
2021, 13’39’’
» video
Posnetek zaslona spletne strani www.s-n-d.si. Avtorico so pritegnili različni apokaliptčni scenariji, ki bi lahko vodili v konec sveta, kakršnega poznamo. Na spletu najden vizualni material v obliki kratkih videov, memejev, fotografij, gifov, emotikonov ter različnih zunanjih povezav je kolažirala s svojimi lastnimi deli ter tako ustvarila kompleksen in vizualno nasičen narativ, ki sledi tipičnim hollywoodskim filmskim premisam in gledalca iz idilične situacije popelje po prizorih naravnih katastrof, svetovnih pandemij, invazij nezemljanov, jedrskih eksplozij, padca meteorita in drugih grozljivih situacijah.
Nika Autor, Solidarnost
2012, 5’4’’
» video
Film Solidarnost predstavlja ponovno (re)uprizoritev filma kanadske režiserke Joyce Wieland iz leta 1973. 40 let kasneje – ko trg dela pretresa brezsramno kratenje pravic delavk in delavcev in vprašanje solidarnosti spodkopavajo strukture oblasti – je nastal remake filma v Ljubljani. Solidarnost se poklanja ustvarjalki, ki je v 70. letih prejšnjega stoletja kamero uporabila v skupnem boju z izkoriščanimi delavkami.
Ana Čigon, Za luno
2015, 1’15’’
» video
Kratka feministična zbadljivka o astronomskih težavah pri doseganju enakopravnosti.
Damijan Kracina, Thylacinus Cynocephalus
2000, 1’9’’
» video
Video je rekonstrukcija gibanja tasmanskega tigra (Thylacinus cynocephalus), ki je izumrl leta 1936. Leto pred nastankom videa je Avstralski naravoslovni muzej v Sidneyu začel razvijati metode za ohranitev genskega materiala te živali, da bi jo lahko klonirali v 21. stoletju, ko bodo tehnološki postopki to omogočali.
Kolja Saksida, Eksperimentalec
1999, 9’31’’
» video
Zgodba o naključnem srečanju med dvema profesionalnima žonglerjema in piromanom, ki se dogaja v na pol porušeni tovarni v okolici Jesenic.
Andrej Lupinc, V 8. minutah okoli sveta
1990-2000, 9’38’’
» video
Avtorski dokumentarni video kolaž vključuje posnetke, nastale na različnih krajih sveta, ki jih je avtor obiskal kot snemalec RTV Slovenija. Raznolikost estetik je prikazana skozi kompilacijo posnetkov iz različnih kontinentov. Ustaljen ritem različnih posnetkov te poenoti in razbije navidezne simbolne razlike. Video bi bila idealna vizualizacija Levi-Straussove antropološke teorije, ki jo je razvil v svoji knjigi Rasa in zgodovina. Uporabljena pesem skupine Buldožer “Svaki čovjek ima svoj blues” zdaj učinkuje na globalni ravni in zadeva najrazličnejše kulturne skupine ter ni več kritika, ki bi bila imanentna zgolj zahodnjaški družbi.
Rok Sieberer – Kuri, Vivisekcija
1997, 3’32’’
» video
Vivisekcija… naslov pove vse.
Jasna Hribernik, Carte Postale
1997, 6’32’’
» video
S plastenjem slike avtorica sočasno predstavi sedanjost in preteklost: sedanjost predstavlja rušenje hiše, preteklost pa odlomki iz pisem ljudi, ki so v tej hiši živeli. Glas v offu prebira vsebino pisem, vendar kmalu postane nerazumljiv. Video postavlja vprašanje, kdo nam pravzaprav daje pravico, da brskamo po intimi anonimnih ljudi. Za trenutek uzremo tudi njihove obraze na fotografijah, ki so natanko tisto, kar mi še nismo: zgodovina.
Miha Vipotnik, Prostor 2
1986, 1’53’’
» video
Avtor v svojem video delu poda ironično izjavo, ki se nanaša na stanje takratne domače video produkcije in njene (ne)vključenosti v televizijski program (posnete za oddajo “Petak u 22”, TV Beograd, 1984). Umetnik sprva v slogu televizijskih napovedovalcev sedi v studiu. Avtorjeva izjava se nadaljuje v offu preko montaže segmentov njegovega starejšega črno-belega videa z naslovom Prostor, obdelanih s chroma key postopkom. Video je bil predvajan v sklopu Avtovizije (1986), prve oddaje o avtorskem videu na RTV Ljubljana, ki sta ga avtorja Miha Vipotnik (režiser) in Marijan Osole – Max (montažer) proglasila za »edini program o avtorskih prispevkih videastov, o videoartu na Slovenskem«.
Marko A. Kovačič, Casus Belli
1983, 15’35’’
» video
Video je nastal na podlagi istoimenskega performansa v ljubljanski Galeriji Škuc leta 1983, ki se je dogajal na presečišču skonstruiranega in realnega prostora, gibanja in statičnosti, silhuet figure in realnega ranljivega telesa.

 


FOTOGALERIJA

Odprtje razstave
Foto: Kaja Brezočnik/arhiv Kino Šiška

Postavitev razstave
Foto: arhiv SCCA-Ljubljana


MEDIJSKE OBJAVE


Produkcija: SCCA-Ljubljana/Postaja DIVA, Center urbane kulture Kino Šiška
Podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo
Zahvala: Galerija Škuc