Umetnik v tujini – mobilnost umetnikov in njen vpliv na umetnost

Pogovor z umetnikoma Erizom Morenom in Valerie Wolf Gang ter kuratorico Kateřino Lenzovo

Ponedeljek, 3. 4. 2017, ob 18. uri
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana

Preddogodek razstave v Galeriji Alkatraz: Eriz Moreno, Valerie Wolf Gang: Trk / The Clash / Coque / Střet


V sodelovanju z Galerijo Alaktraz / KUD Mreža vas v ponedeljek, 3. aprila 2017, ob 18. uri vabimo v Projektno soba SCCA na pogovor Umetnik v tujini – mobilnost umetnikov in njen vpliv na umetnost.Na pogovoru bodo sodelovali umetnika Eriz Moreno in Valerie Wolf Gang ter kuratorica Kateřina Lenzovo.

Pogovor je preddogodek razstave Trk / The Clash / Coque / Střet, ki se bo odprla dan kasneje, v torek, 4. aprila 2017, ob 20. uri v galeriji Alkatraz.


O RAZSTAVI

Eriz Moreno, Valerie Wolf Gang: Trk / The Clash / Coque / Střet
5.–28. 4. 2017
Odprtje: 4. 4. 2017, ob 20.00
Kuratorica: Kateřina Lenzová

Razstava združi v sodelovanju tri osebe: umetnico Valerie Wolf Gang in umetnika Eriza Morena ter kuratorico Kateřino Lenzovo. Osebno so se srečali v Ljubljani leta 2016, to pa je vodilo v skupni projekt. Povezovalna tema tega projekta je vprašanje mobilnosti umetnikov, ki trenutno močno vpliva na umetniške prakse in interdisciplinarno sodelovanje.

Na razstavi predstavljena dela so nastala na njihovih mednarodnih rezidencah. Prikazujejo, na kakšen način neko novo in tuje okolje vpliva na umetniško ustvarjanje ter na umetnice_ke same. Bivanje v tujini vključuje nenehno soočanje različnih mnenj, pristopov in vrednot, umetnikom pa prinaša bogat vir navdiha in novih izkušenj. Njihova umetniška dela ne odražajo le sveta okoli njih samih, temveč tudi njih same v tem svetu in njihovo vlogo v njem. Odmik od domačega okolja ljudem omogoča, da na novo stvarnost gledajo z večjo občutljivostjo, saj s prestopom meja razširijo in presežejo meje svojih zaznav.

Umetnice_ki v tujini delajo s splošno prepoznavnimi simboli, a prav njihov pogled, pogled tujke_ca lahko na novo tematizira določeno temo zaradi njihove drugačne perspektive: v drugačni obliki in z resnično nepristranskostjo.

Umetniško delo Eriza Morena Triglav je del projekta Bratstvo / Enotnost(Bratstvo / Jedinstvo), katerega cilj je raziskava jugoslovanskega koncepta »Bratstva in enotnosti« z dokumentiranjem preteklosti in sedanjosti nekdanje federacije, s poudarkom na bližnji preteklosti. V instalaciji so dominantni štirje televizijski zasloni, ki ponujajo štiri različne poglede na višek nekdanje Jugoslavije. Avtor nas privede ob vznožja Triglava – mitske gore, poimenovane po enem od praslovanskih božanstev, katerega tri glave predstavljajo nebo, zemljo in podzemni svet. Gora je bila upodobljena v ljudski mitologiji v pripovedkah, na slikah, pojavlja se v poeziji in pesmih. V času novejše zgodovine predstavlja osrednji atribut državnega grba Slovenije. Dodatne podobe, ki jih je umetnik zbral v času bivanja v Sloveniji, pomagajo dopolniti celotno instalacijo in goro prikažejo v celotnem kontekstu – kot posledico geoloških procesov ter kot nacionalni simbol s svojo lastno zgodovino.

Lovljenje Amerike (Hunting for America) Valerie Wolf Gang predstavlja reakcijo na idealizirano podobo Novega sveta in njegovih neskončnih možnosti – še posebej med neskončno krizo, ki se neprekinjeno odraža v naši družbi. Delo je odgovor utopičnemu pogledu, da Združene države  zagotavljajo »boljše življenje« in predstavljajo preprosto rešitev za nelagodje (še posebno v Vzhodni) Evropi. Avtorica je prečkala veliko lužo, da bi preizkusila to teorijo v praksi. Rezultat te raziskave je interaktivno delo, ki razkriva nezakonit nadzor in kršitve zasebnosti, občinstvo pa vabi k neposrednemu sodelovanju z lastno udeležbo. S tem delo omogoča, da gledalka_lec na lastni koži preskusi občutke, ki se porajajo, ko je oseba nadzorovana.

Umetnica Mellifera Carnica (Artist Mellifera Carnica) Valerie Wolf Gang – Naslov instalacije izhaja iz latinskega imena Apis mellifera carnica (Kranjska čebela ali Kranjska sivka) – je čebela, ki jo najdemo skorajda povsod po svetu, izhaja pa iz severozahoda Slovenije – iz Gorenjske. Stolpiči, ki predstavljajo čebelje panje, so polni spominov in trenutkov z avtoričinih potovanj. Leteče stvarčice nas vodijo v vse kraje, po katerih je pohajkovala na svojih rezidencah v zadnjih petih letih.

Kateřina Lenzová, kuratorka razstave


Eriz Moreno (rojen 1982, v Bilbau) – španski umetnik, ki živi v Bilbau, v času prvega srečanja treh sodelujočih pa je bil na umetniški rezidenci v Ljubljani. Med bivanjem v Ljubljani je tudi sam fotografiral, hkrati pa je zbiral fotografije in druge podobe ter arhivska gradiva o zgodovini nekdanjih jugoslovanskih republik, kar je kasneje uporabil v svojih umetniških delih. Ta pristop sledi njegovi umetniški strategiji, ki temelji na dokumentiranju in predstavljanju lokalne zgodovine in njenem tolmačenju.

Moji projekti so vezani na moje izkušnje z nekim določenim ozemljem; v tem primeru gre za področja nekdanje Jugoslavije, po katerih sem potoval in dejstvo, da sem imel možnost daljšega bivanja v Ljubljani je pripomoglo k temu, da sem lahko raziskoval neposredno na samem kraju ter k boljšemu razumevanju posebnosti te konkretne regije. Jugoslavija je mogočen pojem, in obstaja toliko pogledov nanjo, kolikor je ljudi, ki na tem ozemlju živijo. Na noben način se ne pretvarjam, da delujem kot nekdo iz zgodovinskega muzeja, ker me uradni pogledi sploh ne zanimajo, zanima me ustvarjanje svoje lastne teorije. Tako se je začel projekt Triglav, saj iz moje perspektive – perspektive tujca, ne morem razumeti simbolov na enak način, kot jih razume lokalno prebivalstvo, lahko pa jih opazujem… Triglav, skupaj z reko Vardar, ki je zdaj v Republiki Makedoniji, je bil simbol jugoslovanskega »bratstva in enotnosti«, zdaj pa se nahaja na zastavi Republike Slovenije. Povzpeti se na Triglav pomeni nekakšno obredno dejanje, … v resnici pa je (znanstveno in iz moje perspektive tujca) zgolj gora.

Valerie Wolf Gang (rojena 1990, v Ljubljani) – slovenska umetnica, ki živi v Ljubljani, tedaj pa je bivala na zahodni obali Združenih držav. Pogosto ustvarja novomedijske instalacije z uporabo novih tehnologij. Njena umetniška dela predstavljajo odziv na kulturne in sociološke probleme in vprašanja povezana z različnimi okolji v času, ko potuje in deluje v tujini. Kulturnih in družbenih razlik ne dojema kot ovire, ki jih je potrebno premagati, temveč bolj kot spodbudo k samo-refleksiji in spoznavanju same sebe.

Skozi vrednotenje in analizo svojega dela zdaj vidim pot, na katero so vplivale spremembe v okoljih, v katerih sem bivala v času umetniških rezidenc, kar je vplivalo na razvoj mojega kreativnega razmišljanja in ustvarjalnih procesov. Veliko sem se naučila o različnih ustvarjalnih tehnikah, navdihnila so me dela drugih umetnikov, najpomembnejše pa je, da so se moje misli napolnile z novimi vsebinami za ustvarjanje novih umetniških del. Skozi razgovore, ki sem jih imela z drugimi umetniki, študenti in strokovnjaki, sem spoznala, da vsi iščemo podobne stvari, da bi videli svet z radovednimi očmi raziskovalcev in da bi naše vizije drugim ljudem posredovali z umetnostjo – ne glede na meje ali kulturne razlike.

Kateřina Lenzová (rojena 1989, v Pragi) – češka kuratorica, ki živi v Pragi, tedaj pa je bila na praksi pri KUD Mreža, v Ljubljani. Osredotoča se predvsem na povezave med različnimi umetniškimi področji z namenom vzpostavljanja interdisciplinarnih sodelovanj.  Njene aktivnosti so pogosto povezane s teoretskimi in družbenimi vprašanji.

Potovanje pomeni neodvisnost – s tem ne mislim zgolj tega, da se lahko svobodno gibamo po prostoru, temveč predvsem znotraj razmišljanja. Tema pričujoče razstave je zelo aktualna, celoten koncept pa se je pojavil popolnoma naravno ter brez nekih velikih razlag. Osnovno načelo ostaja enako. Novo okolje deluje kot katalizator. V novo družbo se moramo hitro vključiti, ker je že strukturirana. Nismo pa odvisni od tega, da bi morali postati del nje; smo le začasni opazovalci in mislim, da je prav to tisto, kar nas žene v akcijo, da reagiramo.


Produkcija razstave: KUD Mreža / Galerija Alkatraz

Galerija Alkatraz

Pogovor v sodelovanju z: SCCA-Ljubljana

Scca-Ljubljana