Hitre povezave
PROJEKTI
VIDEO/ARHIV
ŠOLA
SERVIS
   
/ domov / o nas / publikacije / knjižnica / DIVA / ENGLISH  

 

A) PROJEKTI
Brez žebljev in podstavkov
Studio 6
Razstave
Raziskave
Koprodukcije, partnerstva
in sodelovanja


B) VIDEO/ARHIV
Postaja DIVA
  Prakse arhiviranja
  Videodokument
  Videospotting
  Artservisova zbirka
  Internet Portfolio

C) ŠOLA
Svet umetnosti
Knjižnica

D) SERVIS
Artservis
ArtsLink
Evrokultura
Kulturna stična točka (CCP)
Stična točka ALF v Sloveniji

Zavod SCCA-Ljubljana
Metelkova 6, SI - 1000 Ljubljana
Tel.: +386 (0)1 431 83 85
Fax: +386 (0)1 430 06 29
e-mail: info[at]scca-ljubljana.si

Vizitka

Okrožnica SCCA
dodaj e-naslov / Arhiv
SODELOVANJA:
GAMA, Gateway to Archives of Media Art
GAMA

(Gateway to Archives of
Media Art)
On-AiR
(platforma za mobilnost umetnikov)
VideoLectures.net
(baza videopredavanj)
ČLANSTVO:
Asociacija
(društvo NVO in samostojnih ustvarjalcev na področju kulture)
CAE
(Culture Action Europe)
ALF
(Anna Lindh Foundation)
IKT
(International Association of Curators of Contemporary Art)
InSEEcp
(Informal SEE Network of Cultural Portals)
On-the-Move
(informacijska mreža za mobilnost v kulturi)
Kulturna četrt Tabor
(društvo organizacij ljubljanske soseske Tabor)

Borut Savski
Prenapete strukture
Razstava metaforičnih struktur/skulptur s spremljajočimi pojasnili avtorja

Torek, 21. oktober 2008, od 21. ure dalje
Galerija Kapelica, Kersnikova 4, Ljubljana

Obveščamo vas o projektu sodelavca Boruta Savskega, člana skupine za video arhiv.

Borut Savski se je lani na povabilo SCCA-Ljubljana udeležil umetniške rezidence v SantralIstanbul, kjer je sodeloval tudi pri zaključni razstavi Svetloba, razsvetljava & elektrika (Istanbul, november 2007). Delo, ki je nastalo na rezidenci, bo predstavljeno tudi v Ljubljani, v okviru projekta Prenapete strukture.

Borut Savski bo razstavil tri iz serije 'polipov' (lahko tudi 'hobotnic'). Prva je bila zgrajena novembra lani v Istanbulu (Turčija), druga v začetku letošnjega leta, tretja pa je letošnji projekt, ki ga je sofinanciralo Ministrstvo za kulturo. Slednji je tudi najbrž najbolj zanimiv, saj uvaja nov princip in ima po njem projekt tudi naslov.

Predstavitev bo potekala v obliki hkratnega delovanja strojev (struktur, skulptur, objektov, teles) in avtorjevega pripovedovanja o zanimivih snoveh, na katere je v zvezi z omenjenimi objekti trčil.

Prenapete strukture (ali Utelešena metafora)

Najnovejši projekt/objekt se dotika dokaj temeljnega raziskovanja avtonomnih struktur/sistemov, predvsem mehanskih premikajočih se organizmov. Gre za predhodno napete (= prenapete) in potem med seboj na poseben način povezane elemente, ki v nadaljnjem prepletu tvorijo strukturo, na katero se prenesejo vse (pre)napetosti posameznih elementov. Rezultat je zanimiv kibernetski sistem, ki ima vgrajeno energijo (potencialno energijo) in celo vrsto lastnosti, ki ga delajo 'bolj telesnega, bolj živega'.

Iz fizike vemo, da se potencialna energija rada pretvarja v kinetično (gibalno), kar je glavni motiv gradnje. Želja je bila, da se sicer pogosto prisotno rotacijsko gibanje nadomesti z neko primarnejšo obliko translacijskega. Seveda se nahajamo v domeni avtonomnih strojev, ki jim popularno rečemo tudi roboti.

Elektronski mehanizmi, ki gibljejo vse naprave, ki jih avtor gradi, so analogni in grajeni po principih t.i. BEAM robotike (kratica druži izraze: biologija, elektronika, estetika in mehanika). V osnovi pa velja, da moment odločitve ni enoznačen, ampak je zaradi uporabe analognih elektronskih komparatorjev, ki delujejo na robu odločitev, precej samosvoj.

V zadnjem času je avtorju bila omenjena beseda 'fuzzy logic' (Majda Gregorič) ali slovensko 'mehka logika' (Boštjan Leskovšek), kar v precejšnji meri ustreza opisanemu. Drug izraz za mehko logiko je tudi analogna logika. Ne le dve izključujoči stanji, ampak neskončno stanj.

Obeti prenapetega principa gradnje so se kazali predvsem v neke vrste mehanskih kvantnih stanjih. To so t.i. diskretni energijski nivoji (ravnotežne lege), za ohranjanje katerih niso potrebni linearno povečani vložki sile. Govorimo torej o neke vrste nelinearnem mehanskem sistemu.

Čeprav se je Borutu Savskem zdela ideja originalna, pa se je pokazalo, da vendarle ni čisto tako. Ponovno se je izkazalo, da je šlo za reinvencijo. Avtor je trčil ob angleško skovanko 'tensegrity' (kombinacija: tensional integrity; celovitost, enotnost s pomočjo napetosti). In tudi ta zgodba je ena bolj zanimivih. Besedo je v petdesetih letih skoval kultni arhitekt Buckminster Fuller, avtor koncepta pa je ameriški kipar Kenneth Snelson, ki je na ta način gradil svoje skulpture; najbolj znana je 19-metrski Needle Tower (1968). Fuller je princip napetostnega ravnovesja tesno povezal z besedo sinergija, ko dve ali več nasprotujočih si sil dosežejo stopnjo ravnotežja med notranjimi napetostmi in ukloni. O principu je povedal, da ne gre za nasprotujoče si, ampak za sodelujoče učinke (komplemente), ki so vedno hkrati prisotni: principi potisni in povleci, pritiska in uklona, privlačenja in odbijanja.

Da je zadeva pomensko izjemno prenosljiva, govori tudi dejstvo, da si je besedo 'tensegrity' sposodil tudi pisatelj Carlos Castaneda za svoje kultne magične zgodbe. Za Castanedo je princip vsakodnevna umetnost prilagajanja svoji lastni in energiji drugih na način, ki prispeva k celoti skupnosti, ki jo tvorimo.

Borut Savski, Prenapete strukture

Več:

 

 

 
Fokus

Ob nekem času,
na nekem mestu

(iz video arhiva
Postaja DIVA)

Noč kratkih filmov:
21. 12. 2017, ob 22.30

Slovenska kinoteka
Vstop prost!

Iskanje
Zgodilo se je

Meditacije
tajvanskega videa

1. 8. 2017
Projektna soba SCCA

Novosti v knjižnici SCCA

Strokovna literatura
o sodobni umetnosti

Fokus: kuratorske prakse, video in novi mediji

Sledite SCCA-Ljubljana
Facebook  Twitter  Vimeo  Wikipedia

 


Zavod SCCA-Ljubljana
, Metelkova 6, SI - 1000 Ljubljana,
Tel.: +386 (0)1 431 83 85, Fax: +386 (0)1 430 06 29 e-mail: info@scca-ljubljana.si