Marko A. Kovačič
Za in proti - 20 let pozneje
Intermedijska razstava
Otvoritev v torek, 25. novembra 2008, ob 18. uri
Mala galerija Mira Kranjca v Kosovelovem domu v Sežani
Kosovelova ulica 4a, Sežana
Na otvoritvi v torek, 25. 11., ob 18. uri bodo na ogled tudi trije videofilmi o razstavljavčevem delu. Projekcijo bo komentirala Jadranka Ljubičič.
Vabljeni!
Široko zastavljen problem, ki ga na različne načine obravnavajo dela Marka A. Kovačiča na intermedijski razstavi Za in proti - 20 let pozneje, je vprašanje družbeno socialnega sistema in pozicioniranja posameznika znotraj njega. Vsak sistem je sam po sebi abstraktna struktura, ki organizira produkcijo, kontekst, recepcijo in distribucijo umetniških del in jih vzvratno pomensko določa tudi, kadar avtorska intenca tega v svojem delu ne predvideva. V tem procesu nastaja polje konstrukcije pomenov, simbolnih povezav in distribucije moči (vidnosti), ki po svojih notranjih zakonitostih ureja vednost - in tudi "vrednost" - o posameznem umetniškem delu, pa tudi o celotni družbi, ki jo posamezno delo (nehote) zastopa.
Dialektiko kot metodo so utemeljili stari Grki, kasneje pa so jo uporabljali tudi srednjeveški sholastiki. V prenovljeni obliki jo srečamo pri Heglu, kateremu predstavlja osnovno orodje za izgradnjo njegovega sistema. Marx je sebe videl kot človeka, ki je potegnil Hegla iz sveta idej in ga postavil z nogami na trdna tla materializma.
Tako postane dialektika orožje v rokah proletariata in napredne inteligence, ki več ni hotela nasedati bodisi cerkvenemu idealizmu ali malomeščanskim ideologijam.
Da bi prišel do resnice, je dialektično metodo kot orodje pri iskanju resnice uporabil tudi umetnik.
Generalni sekretar centralnega komiteja zveze pokončnih umetnikov Javke pri Rdeči Zvezdi, zastopnik futuristične smeri in "multifunkcionar" ter borec za svobodo Marko A. Kovačič pri svojih vizionarskih projektih razvija metodo družbenega zgodovinjenja. Nenehna reciklaža spomina je nadgrajena z novo vsebino, ki ji umetnik doda skonstruiran pomen. S tem objektu ni odvzeta njegova lastna identiteta, temveč je ob konstruiranju nove identitete potrjena bit predmeta v heideggerjanskem smislu. Z zavedanjem zgodovinske vloge predmeta se vzpostavi njegova sporočilnost in nadgradnja identitete. Odpira se novo polje načina gledanja in doživljanja objekta, ki ga gledalec zaznava kot osvoboditev subjekta.
Če uporabimo dialektično metodo za razlago novega doživljanja objekta, je teza znanstveno gledanje polpretekle zgodovine, antiteza pa ne-znanstveno videnje polpretekle zgodovine. Temu sledi sinteza, ki pa odkriva novo vedenje in videnje objekta, ki aludira na polpreteklo zgodovino. Tako umetnik z intelektualno natančnostjo in vizionarskim pogledom poseže v de-ideologizacijo stvarnosti, skozi umetniško prakso in govorico pa opozarja na pasti zgodovinskih katastrof.
V slovenskem prostoru žal ne premoremo muzeja, ki bi osvetljeval naše preteklo dogajanje po drugi svetovni vojni in pred osamosvojitvijo. Razloge za to lahko iščemo v pomanjkanju muzejske infrastrukture in premajhne politične volje, ki bi prepoznala to obdobje kot relevanten del naše preteklosti. Očitno še ni dovoljšnje časovne distance, ki bi omogočala objektivnejši pogled na obdobje. Preveč je še osebnih in čustvenih vezi, ki niso še dozorele, da bi lahko pri pogledu nazaj izstopili iz tega objema.
Umetniška dela generalnega sekretarja Marka A. Kovačiča izražajo duha narodnoosvobodilnega boja in težnje proletarcev k svobodi ter opozarjajo na ključno vlogo bratstva in enotnosti vseh narodov, ki ju moramo braniti kot punčico svojega očesa. "Kipar in tovariš Marko A. Kovačič se pri svojem snovanju izogiba tradicionalni figuri in umotvorni plastiki zato, da bi zmogel ohraniti vso figuraliko in plastičnost duha".
Komisarka in tovarišica Jadranka Ljubičič
Več:
Kontakt:
E-mail: marko.kovacic6@guest.arnes.si
Telefon: 00 386 31 563 971
|