Ljubljana,
18. 10. 2005
Studio 6 & Brez žebljev in podstavkov
predstavlja:
Sreda, 26. 10. 2005, ob 20. uri
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana
ZANKA - Čista zgodovina nekega videa
(1982-2000)
Predavanje Nevena Korde
Podoba zgodovine, ki jo zgodovina pozablja
ZANKA je spletna stran, posvečena soočenju videa in interneta. Temelji na video
praksi avtorskega para Alajbegović-Korda (znana tudi pod imenom Zank). ZANKA
ima štiri module: Subkultura/Alternativna praksa, Borghesia, Kratki filmi,
Dokumentarci/Televizija. Postavljena je v okviru projekta Internet Portfolio
Zavoda SCCA-Ljubljana, ki na svetovnem spletu predstavlja izbrane umetnice,
umetnike in skupine, delujoče v slovenskem prostoru
(http://www.internet-portfolio.org/zanka).
Podoba zgodovine, ki jo zgodovina pozablja
ZANKA je spletna stran, posvečena soočenju videa in interneta. Temelji
na video praksi avtorskega para Alajbegović-Korda (znana tudi pod
imenom Zank). ZANKA ima štiri module: Subkultura/Alternativna praksa,
Borghesia, Kratki filmi, Dokumentarci/Televizija. Postavljena je
v okviru projekta Internet Portfolio Zavoda SCCA-Ljubljana, ki na
svetovnem spletu predstavlja izbrane umetnice, umetnike in skupine,
delujoče v slovenskem prostoru (http://www.internet-portfolio.org/zanka).
Zajeto video gradivo je realizirano v pogojih razpona od preprostih
VHS-VHS nasnemavanj do produkcij v več slovenskih v posameznih obdobjih
naprednih produkcijskih hišah (Brut film, Studio MI, Kanal A, TVS,
VPK). Kot tako je s svojo parcialnostjo tudi konkreten
oris obstoja in živosti slovenske medijske krajine.
Metodološko je ZANKA zavezana potvarjanju zgodovine oz. ustvarjanju
javnosti široko dostopnega arhiva. Govorimo o več kot 600 minutah
finalnih video projektov, ter sočasnimi medijskimi odzivi nanje in
na večje število multimedijskih performansov in drugih multimedijskih
dogodkov, kar vse skupaj tvori podatkovno bazo, okostje internetne
strani ZANKA.
Najpogosteje je video jezik utemeljen izven sebe, v drugih praksah,
tukaj pa spremljamo prakso, ki ji samo video sam omogoča utemeljitev.
Samostojna video pot v okolju, ki se je nenadoma in rapidno spreminjalo
in s sredstvi, ki so nepovratno spreminjala svet pred našimi očmi.
Je tudi zelo konkretno gradivo, ki govori o hitro se spreminjajoči
opremi in tehnologiji sami in perzistiranju želje preko/čez te spremembe
nosilcev in postopkov.
Spletno mesto ZANKA je tudi želja videa, da se predstavi kot samovšečna
predstavitev videa samega. Ne kot nekaj, kar je bilo, temveč kot
nekaj, kar je tukaj. Je tudi potreba po obnavljanju zaradi ohranjanja.
Je soočenje videa z vedno novimi nosilci informacij, ki narekujejo
nove oblike komuniciranja. Nosilci, kot so cd/dvd in internet, s
pomočjo računalnika prinesejo prej nedostopne materiale na vsako
delovno mizo.
Lahko rečemo, da je restavracija ponavadi tehnološki pojem, rekonstrukcija
pa politični. Izrazito subjektiven pristop obeh avtorjev do (večinoma)
lastnih izdelkov ter specifična strategija vzpostavitve videa Nevena
Korde sta to mejo zabrisala.
O PREDAVANJU
Postaviti medij med sebe in svet. Postaviti sebe med sanje
in resničnost.
Korda je ZANKO oz. delo na njej v zadnjih nekaj letih že večkrat
predstavljal javnosti. V ta sklop lahko sodi že izdelava in predstavitve
CD-roma BODOČNIKI. Sledila je sestavljena akcija v Kiberpipi 'Leli
z ljubeznijo', inštalacija v galeriji Alkatraz 'Konstruktivna režija'
in letošnji 'Dnevnik vizionarja' v Projektni sobi SCCA.
"Videz skriva realno nekega užitka, ki je v tem, da nima podobe." (Aljoša
Kolenc)
Namesto o mimikriji, travestiji, dozdevku, videzu bo več
govora o njihove proizvajanju, se pravi o Loopu, Feedbacku, Plastenju.
Korda pravi: "Video ni predvsem to ali predvsem ono, ni zapis
na magnetni trak, ni ena od tehnik za fotografijo, ni računalniška
animacija, strojno generirana slika... Video je pač in to in vse
drugo: video je tehnika zlivanja različnih tehnik. Video ne izhaja
iz pisanih misli, temveč vpliva na njih. Kot postopek zlitja, spajanja
več materialno (in sploh) različnih elementov je po malem prisoten
in vpliva na vse umetnosti. Video kot nematerialna, neobstoječa
vez, kot nekaj česar nekoč ni bilo, prepoznamo pa ga v vsemu, kar
je bilo."
Vdor FV-ja na polje kulture v njenih zabavnih, ekonomskih, umetniških
aspektih je bil neobičajen, nenavaden, izvenserijski. Aktivnosti
FV-ja so sekala ta običajna polja na nenavaden način in s sinergijo
različnih aktivnosti. Prav ta sinergičnost v metodi in presekanost
tradicionalnih polj pa je pozneje, po neki vrsti normalizacije in
vrnitvi stvari v družbah na 'svoje mesto', otežkočila razumevanje
in prepoznavanje tretjosti te produkcije. Enako velja za del te produkcije,
FV Video, in tudi za specifični način delati video, ki ga je Neven
Korda nadaljeval v devetdesetih z Zemiro Alajbegović.
"Prav video film 'Nestrpnost' je vpeljal, mestoma zelo nestrpno
in za današnje razmere neverjetno živo debato o razlikah med filmom
in videom. /.../ Poznejša 'Avtobus' in 'Zbiralci peska' pokažeta,
da je dokumentarnost samo ena izmed oblik fikcije." (Igor Španjol)
Korda pravi: "Vedno znova se srečujem z izkušnjo, ko se zdi, kot da je
video izparel v nekih opredeljenih formah, kot so film, dokumentarec, televizijske
podforme, instalacije, vizualije... Istočasno je omejen na tehnično (slučajni,
priročni, poceni medij prenašanja podob) in obenem se v njegov jezik (to je
njegovo bistvo) podtikajo strukture nekih drugih, znotraj sebe strogo determiniranih
form."
Video je postopek, v katerem se iz pretežno že oblikovanih, samih sebi zadostnih
struktur, končnih oblik in pomenov z razbijanjem, metamoforzo, razstavljanjem
ustvari nova celota.
" Čas se krči in razteza. Liki in predmeti skozi pripoved spreminjajo svojo
funkcijo in pomen, same podobe so razstavljene na osnovne elemente: na svetlobo,
na barve, črte, točke, ki jih potem Neven Korda skozi postopek pripovedovanja
oblikuje v različne konfiguracije. /.../ Njegova dela so izrazito nerealistična,
lahko bi celo rekli, da gre za proti-realistično umetnost, kar je video od samih
začetkov pravzaprav tudi bil." (Melita Zajc)
Spletno mesto ZANKA
Avtor: Neven Korda
Oblikovanje: Lijana Veličković
Prevod: Sunčan Stone, Barbara Borčić
Produkcija: Zavod Zank
Koproducenti: Zavod SCCA-Ljubljana, Zavod K6/4
Pomoč pri realizaciji: Kino Dvor
Projekt sta podprla MOL in MzK RS.
O AVTORJU/PREDAVATELJU
Neven Korda je avtor z raznoliko video izkušnjo, zadnjih nekaj let
se pri ustvarjanju svojih umetnih situacij posveča po eni strani
formam, ki rabijo živo interakcijo videa in računalniško posredovanje,
po drugi strani pa iskanju tem oz. struktur za nosilce pomena. Nekaj,
kar je video, nekaj, kar ni podvrženo niti zaprtim formam (film,
dokumentarec, video art...) niti tehnologijam (celuloid, video trak,
računalnik, VR, internet...). Na sledi nečemu, kar pritrjuje, da
je vendar šele izpovedana resnica sklepni del realnosti in da, v
tem povednem, umetnost ni brez odgovornosti.
VEČ INFORMACIJ
http://www.internet-portfolio.org/zanka
|