PROJEKTI | Razstave, Raziskave
Kakšen pomen imajo AV arhivi?
Predavanji, projekcija, instalacija in performans
Spletno mesto Postaja DIVA
Četrtek, 27. oktober 2011, od 18. do 22. ure
Galerija Kapelica, Kersnikova 4, Ljubljana
- Uvodna beseda: Obeleženje Svetovnega dneva avdiovizualne dediščine
- Program
- Fokus seminarja: Kakšen pomen imajo AV arhivi?
- Postaja DIVA – objava spletnega mesta
- Fotoarhiv
- Fotografije za medije
- Fotografije z dogodka
- Poročilo
- Objave v medijih
- Kolofon
1. Uvodna beseda: Obeleženje Svetovnega dneva avdiovizualne dediščine
Vzpostavitev fizičnih in virtualnih, analognih in digitalnih arhivov je nujna za refleksijo sodobne umetniške produkcije. UNESCO je 27. oktober razglasil za Svetovni dan avdiovizualne dediščine, da bi poudaril pomen AV gradiva in njegovih nosilcev (filmi, video in zvočni posnetki, radio in televizija) ter spodbudil zaščito in hranjenje teh dokumentov, ki so ključni del kulturne dediščine. Namen letošnjega, že sedmega dneva AV dediščine je tudi kulturnopolitično ozaveščanje in spodbujanje sistemskih sprememb na področju varovanja tega krhkega dela kulturne dediščine, ki je podvržen hitremu kemičnemu propadanju in tehnološki zastarelosti.
Med strokovnjaki obstaja konsenz, da družbenega in kulturnega razvoja v 20. in 21. stoletju ne moremo razumeti brez AV arhivov, ki takšno gradivo hranijo. Kljub temu se organizacije, ki si prizadevamo vzpostaviti AV arhive sodobne umetnosti, soočamo s pomanjkanjem posluha pristojnih institucij in podpore, ki bi zagotavljala pogoje za kontinuirano strokovno delo.
Zavod za sodobno umetnost SCCA – Ljubljana z raziskovalnimi, dokumentacijskimi, predstavitvenimi, izobraževalnimi in arhivarskimi programi poskuša celostno obravnavati slovensko video umetnost in novomedijsko prakso – tudi v okviru varovanja premične kulturne dediščine. Že od leta 2005 pripravljamo mednarodne seminarje, na katerih poskušamo odgovoriti na aktualno vprašanje s področja AV arhiviranja. Letos se bomo spraševali o pomenu AV arhivov in uradno objavili spletno mesto arhiva video in medijske umetnosti Postaja DIVA (www.e-arhiv.org/diva).
2. Program
27. oktober 2011, od 18. do 22. Ure
3. Fokus seminarja: Kakšen pomen imajo AV arhivi?
Jean-Luc Nancy pravi: "obenega pomena ni, če ga ne delimo z drugimi ...". Na podlagi te izjave smo si kot rdečo nit seminarja Kakšen pomen imajo AV arhivi? zastavili politično vprašanje, ki je povezano z vstopom AV arhivov v širše družbeno polje. Ne gre le za promocijo ali predstavljanje posameznega arhiva, temveč predvsem za to, ali neka družba prepozna svoje AV materiale kot pomemben del svoje kulturne identitete in kako se to kaže na praktični ravni. Ali je družba dovolj zrela, da jo zanima avtorefleksija, analiza in sinteza svojih kulturnih proizvodov? Ali jo zanima zgolj masovna produkcija kulturnih dobrin? Manjši arhivi, ki v zadnjih letih poskušajo reflektirati izbrane segmente kulturne produkcije, se namreč soočajo s pomanjkanjem sistemskih ureditev, ki bi omogočale njihovo delovanje.
Arhivi AV umetnosti se med seboj razlikujejo ne samo po vsebinskih, geografskih in področnih usmeritvah, temveč tudi glede na institucionalne okvire. Za dosledno in celostno hranjenje AV kulturne dediščine bi morali biti zagotovljeni ustrezni pogoji za delovanje arhivov na vseh ravneh, tako na ravni Arhiva Republike Slovenije in javnih zavodov kakor tudi na ravni nevladnih organizacij in posameznikov. Vzpostaviti bi morali komunikacijo med posameznimi arhivi, ki bi bila namenjena izmenjavi materialov, vsebinskih in tehnoloških znanj in spodbujanju večje vidnosti in prepoznavnosti. Dokler ne bo obstajal jasen strateški načrt za trajnostno hranjenje AV dediščine, ki bo omogočal kontinuirano strokovno delo in odprt dostop do arhivov, ne moremo reči, da je tovrstna kulturna dediščina živa in prisotna v javni sferi. Protislovno je na primer, da se pogosto arhivske dejavnosti obravnava kot projektne namesto programske in to ne le v Sloveniji, temveč tudi na ravni evropskih razpisov, ki naj bi spodbujali varovanje AV dediščine.
Pri SCCA-Ljubljana si z rednimi seminarji na temo arhivov že od leta 2005 prizadevamo vzpostaviti lastni arhiv in dialog z drugimi arhivi (Kaj se dogaja z AV arhivi? (2005), Kaj storiti z AV arhivi? (2007), Kako širiti AV arhive? (2009), Kako povezovati AV arhive? (2010). V okviru Postaje DIVA smo do neke mere rešili problem neurejenih osebnih avtorskih arhivov na področju slovenske video umetnosti. Navezali smo tudi tesne stike s številnimi institucijami v Evropi (Montevideo, Argos, Instans Video, Heure Exquise!, Film Form, Ars Electronica, Ciant, ZKM, C3 in drugi) in se z nekaterimi povezali v spletno platforma GAMA (Gateway to Archives of Media Art). Povezujemo pa se tudi s pomembnimi institucijami v slovenskem prostoru (Filmski arhiv RS, Arhiv AGRFT, Mestni muzej Ljubljana, Španski borci – Mediateka in drugi). Prav tako ohranjamo tesne stike z umetniki, ki jih zanima vzpostavljanje osebnih arhivov, pri čemer sledimo praksi Internet Portfolia, ki umetnikom omogoča, da v sodelovanju z izvedenci izdelajo svojo (arhivsko in aktualno) predstavitev na spletu.
Sestavljanje arhivov, njihova uporaba, lastništvo, razpečevanje in razpolaganje z njimi so pomembna vprašanja, ki v slovenskem prostoru še vedno niso dovolj izpostavljena. Zato smo si zastavili nalogo, da bomo predstavili relevantnost arhivskih modelov – eksperimentalnih, sistematičnih, parcialnih –, ki so se že vzpostavili in ki se jih obravnava z vso resnostjo ter se spodbuja njihovo delovanje in medsebojno povezovanje.
4. Postaja DIVA, objava spletnega mesta
Na tokratnem seminarju bomo uradno objavili spletno mesto/portal Postaja DIVA.
Postaja DIVA je spletni in fizični arhiv video umetnosti, ki ga SCCA-Ljubljana razvija od leta 2005 z namenom raziskovanja, dokumentiranja, arhiviranja in predstavljanja video in medijske umetnosti. Postaja DIVA je neposredno nasledila in nadgradila dokumentacijski, arhivarski in raziskovalni projekt Videodokument: Video umetnost v slovenskem prostoru 1969-1998 (SCCA-Ljubljana,1994–2001). Ta je prvič sistematično obdelal, popisal in zbral selekcijo po mnenju snovalcev najpomembnejših avtorjev videastov v slovenskem prostoru, postavil je terminološko in teoretično podlago nadaljnjim raziskavam in uspel zbrati tudi dokaj širok fizični arhiv video del in dokumentov.
Spletno mesto/portal Postaja DIVA temelji na fizičnem arhivu video in medijske umetnosti, ki vsebuje približno tisoč enot. To je prva in temeljna kategorija arhivskega gradiva. V arhivu pa poleg umetniških del hranimo tudi dokumentarne posnetke in televizijske oddaje o videu, novih medijih, dogodkih, posamičnih umetnikih in umetnicah. Takšno gradivo je pomemben vir za raziskovanje in razumevanje, ki prispeva tako k interpretaciji umetnin kakor tudi k razkrivanju konteksta. Arhivsko gradivo Postaja DIVA sproti dopolnjuje, s pogovori in predstavitvami pa celostno razkriva kontekst delovanja posameznega umetnika, umetniškega dela ali umetnostnega obdobja.
Materiali iz fizičnega arhiva so na ogled v prostorih SCCA-Ljubljana, v Projektni sobi na Metelkovi 6 v Ljubljani, kjer potekajo tudi interni posveti z umetniki in umetnicami, ki se jih tematika arhiviranja sodobne video umetnosti tiče neposredno.
Postaja DIVA pa je že gostovala onkraj svojega matičnega prostora. V mariborskem Kinu Udarnik se predvajajo retrospektive posameznih avtorjev in tematski/žanrski izbori, zlasti video filma in dokumentarnega videa, spremljajo pa jih pogovori z umetniki, kuratorji in teoretiki; na mednarodnih seminarjih pa se sprašujemo o delovanju in povezovanju AV arhivov. Najbolj celostno in s prikazom arhivskega delovnega procesa je Postaja DIVA gostovala kot razstavni projekt v Galeriji Škuc junija 2009. Po uspešni razstavi je zbudila interes številnih institucij za sodobno umetnost iz sosednjih držav, ki jo obravnavajo kot zanimiv model urejanja in skrbi za avdiovizualne materiale, tako s tehničnega kot vsebinskega vidika. Do sedaj se je leta 2009 predstavila na festivalu Ars Electronica v Linzu, na festivalu MediaScape v Novigradu, v Muzeju moderne in sodobne umetnosti na Reki, na festivalu VideoSpritz v Trstu, v okviru razstave Blickmaschinen v Kunsthalle (Műcsarnok) v Budimpešti; leta 2010 v Mestni galeriji Nova Gorica, Townhouse Gallery v Kairu, Kulturnem inkubatorju v Mariboru, v ljubljanski Galeriji Vžigalica v okviru seminarja Kako povezovati vsebine AV arhivov? in v Mestni galeriji Arsenal v Poznanu na Poljskem; leta 2011 na festivalu Ars Electronica v Linzu, v Trubarjevi hiši literature v Ljubljani, v LUX-u v Londonu, K2 Contemporary Art Center v Izmirju in na festivalu Cmakajne v Cerknem.
Postaja DIVA je tudi partnerski arhiv mednarodne platforme GAMA (Gateway to Archives of Media Art), ki povezuje sorodne evropske video/medijske arhive ter jim omogoča večjo vidnost in širšo dostopnost
Objava spletnega mesta ali t.i. "launch" je vse sodelavce zgolj zaključek procesa prve sistematizacije obširnega AV gradiva, ki je zdaj javno dostopno na spletu. Sledijo nove faze procesa, zlasti vsebinskih dopolnitev in tehnoloških izboljšav. Zavedamo se, da je ena temeljnih lastnosti živih arhivov, kot je tudi naša Postaja DIVA, stalen stik z umetniško produkcijo in iskanje najustreznejših tehnoloških rešitev za spletno in fizično arhiviranje sodobne umetnosti.
Več: www.e-arhiv.org/diva
5. Fotoarhiv
6. Poročilo
7. Objave v medijih
8. Kolofon
Koncept seminarja: Barbara Borčić, Ida Hiršenfelder
Umetnik: Dan Oki
Predavatelja: Benjamin Cook (LUX, London), Andrej Pezelj
Spletna dokumentacija: Vesna Bukovec
Produkcija: SCCA, Zavod za sodobno umetnost – Ljubljana
Projekt so podprli: Mestna občina Ljubljana, Oddelek za kulturo, Ministrstvo za kulturo RS, ERSTE Stiftung (kot del projekta Video obrat/A Video Turn)
Zahvala: Jurij Krpan s sodelavci (Galerija Kapelica/Zavod K6/4)
|