| 
            Seminar iz pisanja o sodobni umetnosti 
Letnik 2008/09 
Delavnica št. 3  
          Interpretiranje in situiranje sodobne umetnosti:  
            Opazovanje,  participacija, motivacija, raziskovanje in empatija  
          Mentor: Branislav Dimitrijević 
          15.-16. maj 2009 
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana 
 
Rok za prijavo je podaljšan: sreda, 13. maj, do 12. ure 
          
			
			"Umetnost je  tisto, zaradi česar je življenje bolj zanimivo od umetnosti", je ena od izjav,  ki si jih z lahkoto zapomnimo in za katere se nam zdi, da nas približajo  "bistvu" tistega, kar želimo povedati ali storiti z dejstvom, da želimo nekaj  povedati ali storiti s tistim, za kar mislimo, da je umetnost. Nisem gotov, kje  sem to izjavo slišal ali prebral, spomnim pa se, da je bila povezana s  performansi umetnice Gine Pane ali pa morda koga drugega iz te generacije.  Izjava kaže na atmosfero 60ih in 70ih let, ko je bilo vprašanje "Kaj je  umetnost?" ne le pomembno, temveč zastavljano do obsesivnih meja in se  zaključevalo v ironičnem nasilju, kakor v ključnem delu Raše Todosijevića iz  leta 1977, Was Ist Kunst?. 
			Danes se zdi, kakor da je vprašanje "Kaj je  umetnost?" zamenjalo vprašanje "Kaj lahko z umetnostjo storimo?" Kakor da je odgovor na prvo vprašanje  postal izrabljena, nepotrebna retorika, nekaj o čemer je bolje molčati. Nedavno  je neki kustos sodobne umetnosti povedal: "Če neprestano opozarjate na to, kje  ali kaj je umetnost, lahko podcenjujete sposobnost opazovalca, da z njo  vzpostavi odnos."  
			Gre za simptom sodobne umetnosti, ki slavi  (resnično) izkušnjo na račun interpretacije. Povsod lahko opazimo določeno precenjevanje  "osebne izkušnje". Verjamemo zgolj v  neposredno izkušnjo! bi lahko bil slogan današnjega časa: izkušnja  postaja osnova "resničnega, verodostojnega in avtentičnega znanja o  kulturi in o sebi sami." Sodobna umetnost je le ena izmed manifestacij teh  sodb, najbolj izrazite najdemo v izpovednem tonu popularnih medijev - od  televizijskih talk show oddaj do Velikega brata in žanra travma-drame v celoti. Zaradi tega obstaja čvrsto vzpostavljena  ideološka povezanost med "izkušnjo" in "voajerizmom", med željo da postanemo  aktivni udeleženec "bivanja v svetu" in ultimativno komodifikacijo  izkušnje. Kako živeti s tem brez obnavljanja poznanih tipov kritike medijev  in vračanja k razvidnemu prepoznavanju logike razvitega kapitalizma? Debord nam  tu žal ne more več pomagati. 
			Mesta potujejo,  umetniki potujejo, tranzicijski prostori, tranzicijske družbe, mobilnost,  menjava in neposredno udejstvovanje: tako se navadno opisuje svet sodobne  umetnosti. Tip umetnika, ki nastaja, ne  pripada nikakršnim ustaljenim okoliščinam, ampak je zaznamovan z mobilnostjo,  klatenjem po svetu, odkrivanjem raznolikosti in stalno kontekstualno  fluktuacijo. "V naši družbi morajo biti umetniki turisti, da lahko  preživijo", se glasi neka druga kuratorska izjava. 
			Mobilnost  izhaja iz potrebe za individualno samoorganizacijo izven institucionalnih  omejitev. Kljub temu je mobilnost povezana z vladajočimi mehanizmi razvitega  kapitalizma. Kapitalistični podjetnik in njegov kritični "drugi" sta  na enaki misiji permanentne mobilnosti. Brian Holmes opaža: "Celotna  dvosmiselnost kapitalizma v njegovem konkretnem, zgodovinskem razvoju, je  povezanost med izjemno upravljalsko močjo nad usmeritvijo in vsebino človeške  izkušnje ter strukturno nujnim prostorom za razvoj avtonomije  posameznika." 
			
			  - Kakšno  stališče naj zavzamemo v takšnih okoliščinah?
 
			  - Potujemo zato, da bi prišli do novih  izkušenj, ali zato, da se ne bi oprijemali starih?
 
			  - Katero poziciju zavzemamo v tem  tranzicijskem stanju?
 
			  - Na kakšen način ustvarjamo smisel v tem  "vse gre/vse se premika" stanju?
 
		     
			Gre za  etnografski impulz z njegovo dvojno ostjo radovednosti in kolonializma,  direktne izkušnje in strukturalnega premisleka, opažanja/opisa in  razumevanja/interpretacije. V današnji kulturi je vse lahko predmet  etnografskega raziskovanja: specifičnosti, lokalizmi in situacije - vse je  slabše in slabše prepoznavno, ne le v premikanju "med kulturami",  ampak tudi v "perpetuirani premičnosti" raziskovanega objekta. Pri  tem nam je lahko v pomoč koncept "participacijskega opazovanja," ki ga  prevzemamo po Jamesu Cliffordu. Ta koncept "obsega prenos med empatijskim  udejstvovanjem v določeni situaciji in/ali dogajanju (izkušnja) in ocene  njegovega pomena in značaja v širšem kontekstu (interpretacija)." 
			V sedanjosti prav poudarjanje prvega spodbuja številčnost etnografskega in  umetniškega zanimanja, a tu lahko poudarimo pomen besede "prenos", da  bi poudarili skrb za aktiviranje dinamike med motiviranim in situiranim  položajem. Na kateri način lahko razmišljamo o "participacijskem  opazovanju" v umetnosti, ki deluje kot prenosnik med empatijo in pomenom? Govorili bomo o pojmih, ki so med seboj  tako nepovezani, tako konfliktni, kakor so empatija in smeh, cinizem in  naivnost, opazovanje in interpretacija, humanitarni pogled in etnografski  pogled, trdna dejstva in fleksibilne idiosinkrazije, malo pa tudi o nogometu in  socializmu. 
			Branislav  Dimitrijević 
			Delavnica bo potekala v srbskem  jeziku.  
			   
                Uvodno predavanje, namenjeno širši javnosti in udeležencem  delavnice, bo Branislav Dimitrijević imel v četrtek, 14. 5., ob 20. uri v Projektni sobi SCCA. 
			
			URNIK  
			Petek, 15. 5. 2009 
			Dopoldan: 10.00-13.30 
10.00: Pozdrav in uvod. Interpretacija, njeni tradicionalni  modeli in njeno prepričanje (predavanje). 
Odmor 
12.00: Pogovor o "slavnih primerih" napačnih interpretacij v zgodovini  umetnosti. (Je napačna interpretacija veljavna interpretacija?) Kako razložiti  abstrakcijo? Sodobna umetnost in domnevni konec interpretacij. 
			Popoldan: 15.00-18.00 
			  Primeri: 
			  15.00: "Zašto ne govorim Srpski (na srpskom jeziku)", film Phila  Collinsa, projekcija in pogovor. 
			  16.00: Primerjalna analiza videa Johanne Billing in videa Katarine  Zdjelar "Everything is gonna be". Pogovor. 
			  17.00: Interpretacije "vzhodnoevropskosti" v sodobni  umetnosti. Pogovor. 
			Sobota, 16. 5. 2009 
			Dopoldan:  10.00-13.30 
			  10.00: Pripravljalni pogovor o vsebini predlaganih  esejev. Ideje,  predlogi in dogovor o temah. 
			  Odmor 
			  12.00: Pisanje esejev. 
			Popoldan: 15.00-18.00 
			  15.00: Predstavitev esejev in pogovor. 
			
              
                  | 
               
             
			
			MENTOR 
			   
                 Branislav Dimitrijević (1967) je umetnostni zgodovinar, kritik in kustos,  vodja oddelka za izobraževanje in dokumentacijo v Centru za sodobno  umetnost-Beograd. Diplomiral je iz umetnostne zgodovine na univerzi v Beogradu  in leta 1995 magistriral iz zgodovine in teorije umetnosti na univerzi v Kentu  pri profesorju Stephenu Bannu. Objavlja tekste o sodobni umetnosti in politiki  v Srbiji v lokalnih in mednarodnih časopisih in katalogih. Leta 1996 je uredil  knjigo o interpretaciji popularnih podob Pop  Vision. Piše eseje za kataloge umetnikov, mdr. Zorana Naskovskega, Milice  Tomić, Zdravka Joksimović, pRT. Z Branislavo Andjelković je bil kustos  številnih razstav in urednik katalogov; mdr. Soba s mapama (1995), Ubistvo1 (1997), Lepota i teror (1998) in Overground (1998). Je eden od  ustanoviteljev Škole za istoriju i teoriju umetnosti v Centru za savremenu  umetnost-Beograd. Od leta 1999 predava o konceptualni umetnosti in razbiranju  podobe. Predaval je tudi na Filozofski fakulteti v Beogradu in Michaelis School  for Arts v Cape Townu. Sodeloval je na konferencah in diskusijah v Canteburyju,  Stockholmu, Innsbrucku, Ljubljani, Skopju, Oslu ...  
			
              
                  | 
               
             
			PRIJAVE 
			   
		    Cena delavnice je 25 EUR  za posameznike in 35 EUR za predstavnike institucij. Kopija plačane položnice  je pogoj za udeležbo na delavnici. Število mest je omejeno na deset  udeležencev.  
			Rok za prijavo je podaljšan: sreda, 13. maj, do 12. ure 
			K prijavi je potrebno priložiti kratko biografijo in kratko formulacijo, zakaj se želite udeležiti  delavnice.  
			Izpolnjeno prijavnico pošljite  na elektronski naslov: svetumetnosti@scca-ljubljana.si ali poštni naslov ali  prinesite osebno: Zavod SCCA-Ljubljana, Metelkova 6, 1000 Ljubljana.			 
			
			KONTAKT 
			   
			  Zavod  SCCA-Ljubljana (uradne ure: 11.00-13.00) 
Kontaktna oseba:  Petja Grafenauer, Dušan Dovč 
Metelkova 6, 1000  Ljubljana 
tel.: (01) 431 83 85 
e-mail:  svetumetnosti@scca-ljubljana.si 
			
			Program Svet umetnosti podpirajo MOL, Oddelek za kulturo,  Ministrstvo za kulturo RS in Evropska kulturna fundacija.  
			  
         |