Seminar iz pisanja o sodobni umetnosti
Letnik 2008/09
Delavnica št. 3
Interpretiranje in situiranje sodobne umetnosti:
Opazovanje, participacija, motivacija, raziskovanje in empatija
Mentor: Branislav Dimitrijević
15.-16. maj 2009
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana
Rok za prijavo je podaljšan: sreda, 13. maj, do 12. ure
"Umetnost je tisto, zaradi česar je življenje bolj zanimivo od umetnosti", je ena od izjav, ki si jih z lahkoto zapomnimo in za katere se nam zdi, da nas približajo "bistvu" tistega, kar želimo povedati ali storiti z dejstvom, da želimo nekaj povedati ali storiti s tistim, za kar mislimo, da je umetnost. Nisem gotov, kje sem to izjavo slišal ali prebral, spomnim pa se, da je bila povezana s performansi umetnice Gine Pane ali pa morda koga drugega iz te generacije. Izjava kaže na atmosfero 60ih in 70ih let, ko je bilo vprašanje "Kaj je umetnost?" ne le pomembno, temveč zastavljano do obsesivnih meja in se zaključevalo v ironičnem nasilju, kakor v ključnem delu Raše Todosijevića iz leta 1977, Was Ist Kunst?.
Danes se zdi, kakor da je vprašanje "Kaj je umetnost?" zamenjalo vprašanje "Kaj lahko z umetnostjo storimo?" Kakor da je odgovor na prvo vprašanje postal izrabljena, nepotrebna retorika, nekaj o čemer je bolje molčati. Nedavno je neki kustos sodobne umetnosti povedal: "Če neprestano opozarjate na to, kje ali kaj je umetnost, lahko podcenjujete sposobnost opazovalca, da z njo vzpostavi odnos."
Gre za simptom sodobne umetnosti, ki slavi (resnično) izkušnjo na račun interpretacije. Povsod lahko opazimo določeno precenjevanje "osebne izkušnje". Verjamemo zgolj v neposredno izkušnjo! bi lahko bil slogan današnjega časa: izkušnja postaja osnova "resničnega, verodostojnega in avtentičnega znanja o kulturi in o sebi sami." Sodobna umetnost je le ena izmed manifestacij teh sodb, najbolj izrazite najdemo v izpovednem tonu popularnih medijev - od televizijskih talk show oddaj do Velikega brata in žanra travma-drame v celoti. Zaradi tega obstaja čvrsto vzpostavljena ideološka povezanost med "izkušnjo" in "voajerizmom", med željo da postanemo aktivni udeleženec "bivanja v svetu" in ultimativno komodifikacijo izkušnje. Kako živeti s tem brez obnavljanja poznanih tipov kritike medijev in vračanja k razvidnemu prepoznavanju logike razvitega kapitalizma? Debord nam tu žal ne more več pomagati.
Mesta potujejo, umetniki potujejo, tranzicijski prostori, tranzicijske družbe, mobilnost, menjava in neposredno udejstvovanje: tako se navadno opisuje svet sodobne umetnosti. Tip umetnika, ki nastaja, ne pripada nikakršnim ustaljenim okoliščinam, ampak je zaznamovan z mobilnostjo, klatenjem po svetu, odkrivanjem raznolikosti in stalno kontekstualno fluktuacijo. "V naši družbi morajo biti umetniki turisti, da lahko preživijo", se glasi neka druga kuratorska izjava.
Mobilnost izhaja iz potrebe za individualno samoorganizacijo izven institucionalnih omejitev. Kljub temu je mobilnost povezana z vladajočimi mehanizmi razvitega kapitalizma. Kapitalistični podjetnik in njegov kritični "drugi" sta na enaki misiji permanentne mobilnosti. Brian Holmes opaža: "Celotna dvosmiselnost kapitalizma v njegovem konkretnem, zgodovinskem razvoju, je povezanost med izjemno upravljalsko močjo nad usmeritvijo in vsebino človeške izkušnje ter strukturno nujnim prostorom za razvoj avtonomije posameznika."
- Kakšno stališče naj zavzamemo v takšnih okoliščinah?
- Potujemo zato, da bi prišli do novih izkušenj, ali zato, da se ne bi oprijemali starih?
- Katero poziciju zavzemamo v tem tranzicijskem stanju?
- Na kakšen način ustvarjamo smisel v tem "vse gre/vse se premika" stanju?
Gre za etnografski impulz z njegovo dvojno ostjo radovednosti in kolonializma, direktne izkušnje in strukturalnega premisleka, opažanja/opisa in razumevanja/interpretacije. V današnji kulturi je vse lahko predmet etnografskega raziskovanja: specifičnosti, lokalizmi in situacije - vse je slabše in slabše prepoznavno, ne le v premikanju "med kulturami", ampak tudi v "perpetuirani premičnosti" raziskovanega objekta. Pri tem nam je lahko v pomoč koncept "participacijskega opazovanja," ki ga prevzemamo po Jamesu Cliffordu. Ta koncept "obsega prenos med empatijskim udejstvovanjem v določeni situaciji in/ali dogajanju (izkušnja) in ocene njegovega pomena in značaja v širšem kontekstu (interpretacija)."
V sedanjosti prav poudarjanje prvega spodbuja številčnost etnografskega in umetniškega zanimanja, a tu lahko poudarimo pomen besede "prenos", da bi poudarili skrb za aktiviranje dinamike med motiviranim in situiranim položajem. Na kateri način lahko razmišljamo o "participacijskem opazovanju" v umetnosti, ki deluje kot prenosnik med empatijo in pomenom? Govorili bomo o pojmih, ki so med seboj tako nepovezani, tako konfliktni, kakor so empatija in smeh, cinizem in naivnost, opazovanje in interpretacija, humanitarni pogled in etnografski pogled, trdna dejstva in fleksibilne idiosinkrazije, malo pa tudi o nogometu in socializmu.
Branislav Dimitrijević
Delavnica bo potekala v srbskem jeziku.
Uvodno predavanje, namenjeno širši javnosti in udeležencem delavnice, bo Branislav Dimitrijević imel v četrtek, 14. 5., ob 20. uri v Projektni sobi SCCA.
URNIK
Petek, 15. 5. 2009
Dopoldan: 10.00-13.30
10.00: Pozdrav in uvod. Interpretacija, njeni tradicionalni modeli in njeno prepričanje (predavanje).
Odmor
12.00: Pogovor o "slavnih primerih" napačnih interpretacij v zgodovini umetnosti. (Je napačna interpretacija veljavna interpretacija?) Kako razložiti abstrakcijo? Sodobna umetnost in domnevni konec interpretacij.
Popoldan: 15.00-18.00
Primeri:
15.00: "Zašto ne govorim Srpski (na srpskom jeziku)", film Phila Collinsa, projekcija in pogovor.
16.00: Primerjalna analiza videa Johanne Billing in videa Katarine Zdjelar "Everything is gonna be". Pogovor.
17.00: Interpretacije "vzhodnoevropskosti" v sodobni umetnosti. Pogovor.
Sobota, 16. 5. 2009
Dopoldan: 10.00-13.30
10.00: Pripravljalni pogovor o vsebini predlaganih esejev. Ideje, predlogi in dogovor o temah.
Odmor
12.00: Pisanje esejev.
Popoldan: 15.00-18.00
15.00: Predstavitev esejev in pogovor.
|
MENTOR
Branislav Dimitrijević (1967) je umetnostni zgodovinar, kritik in kustos, vodja oddelka za izobraževanje in dokumentacijo v Centru za sodobno umetnost-Beograd. Diplomiral je iz umetnostne zgodovine na univerzi v Beogradu in leta 1995 magistriral iz zgodovine in teorije umetnosti na univerzi v Kentu pri profesorju Stephenu Bannu. Objavlja tekste o sodobni umetnosti in politiki v Srbiji v lokalnih in mednarodnih časopisih in katalogih. Leta 1996 je uredil knjigo o interpretaciji popularnih podob Pop Vision. Piše eseje za kataloge umetnikov, mdr. Zorana Naskovskega, Milice Tomić, Zdravka Joksimović, pRT. Z Branislavo Andjelković je bil kustos številnih razstav in urednik katalogov; mdr. Soba s mapama (1995), Ubistvo1 (1997), Lepota i teror (1998) in Overground (1998). Je eden od ustanoviteljev Škole za istoriju i teoriju umetnosti v Centru za savremenu umetnost-Beograd. Od leta 1999 predava o konceptualni umetnosti in razbiranju podobe. Predaval je tudi na Filozofski fakulteti v Beogradu in Michaelis School for Arts v Cape Townu. Sodeloval je na konferencah in diskusijah v Canteburyju, Stockholmu, Innsbrucku, Ljubljani, Skopju, Oslu ...
|
PRIJAVE
Cena delavnice je 25 EUR za posameznike in 35 EUR za predstavnike institucij. Kopija plačane položnice je pogoj za udeležbo na delavnici. Število mest je omejeno na deset udeležencev.
Rok za prijavo je podaljšan: sreda, 13. maj, do 12. ure
K prijavi je potrebno priložiti kratko biografijo in kratko formulacijo, zakaj se želite udeležiti delavnice.
Izpolnjeno prijavnico pošljite na elektronski naslov: svetumetnosti@scca-ljubljana.si ali poštni naslov ali prinesite osebno: Zavod SCCA-Ljubljana, Metelkova 6, 1000 Ljubljana.
KONTAKT
Zavod SCCA-Ljubljana (uradne ure: 11.00-13.00)
Kontaktna oseba: Petja Grafenauer, Dušan Dovč
Metelkova 6, 1000 Ljubljana
tel.: (01) 431 83 85
e-mail: svetumetnosti@scca-ljubljana.si
Program Svet umetnosti podpirajo MOL, Oddelek za kulturo, Ministrstvo za kulturo RS in Evropska kulturna fundacija.
|