| 
                Umetnica – umetnost preživetja 
            Razstava sodobne feministične umetnosti v Sloveniji 
            4.-8. marec 2010 
               
              Otvoritev in pogovor: četrtek, 4. 3., ob  18. uri  
  Projektna soba SCCA, Metelkova  6, Ljubljana 
			Kuratorici,  zasnova: Ana Grobler, Jadranka Ljubičić 
			  Sodelujoče umetnice: Martina Bastarda, Vesna Bukovec, Marija Mojca Pungerčar, Zvonka  Simčič, Nataša Skušek, Hana  Repše, Katarina Toman Kracina 
			  Udeleženke pogovora: Milena Kosec, Aprilija  Lužar, Zvonka Simčič, Urška Jurman 
			  Moderatorka pogovora: Ida Hiršenfelder 
  Raziskava: Mateja  Zobarič Trplan 
  Svetovanje, koordinacija: Barbara Borčić, Saša  Nabergoj, Dušan Dovč 
			  Produkcija: Zavod SCCA-Ljubljana  
		    Koprodukcija: KUD Mreža / Feministični in queer festival Rdeče zore 
                
                  - Razstava (4.-8. 3. 2010)
 
                  - Pogovor (4. 3. 2010)
 
                  - Raziskava
 
                  - Kuratorski izbor in izhodišča
 
                  - Umetnice
 
                  - Udeleženke pogovora
 
                  - Kuratorici, moderatorka, raziskovalka
 
                  - Foto galerija: postavitev, pogovor
 
                  - Zgodilo se je
 
                  - Kolofon
 
                 
            
            
1. RAZSTAVA (4. -8. 3. 2010) 
                V času mednarodnega feminističnega in queer festivala Rdeče Zore 2010 bo Projektna soba SCCA  ponovno gostila razstavo s feministično tematiko. Kuratorici Jadranka Ljubičić in Ana Grobler bosta predstavili umetniška  dela avtoric, ki problematizirajo status ženske in položaj umetnice v današnji  družbi.  
                Kriterij izbora umetniških del je  bil raznovrsten in angažiran pristop v delu in izjavah avtoric, ki izhajajo iz  svojih osebnih izkušenj. Že dejstvo, da ni veliko umetnikov, ki bi  problematizirali svoj položaj na tak način, govori, da stanje za ženske in umetnice  ni izenačeno in s tem tudi enakopravno. Avtorice morajo poleg umetniškega  ustvarjanja, ki je zaposlitev za več kot polni delovni čas, opravljati še  veliko drugih opravil: gospodinjstvo, skrb za otroke, skrb za prepoznavnost v  umetnostnem svetu …  
                Sodelujoče umetnice: Martina Bastarda, Vesna Bukovec, Marija Mojca Pungerčar, Zvonka  Simčič, Nataša Skušek, Hana  Repše, Katarina Toman Kracina 
            Razstava bo na ogled:  
            
              - četrtek, 4. 3. od 18. ure dalje
 
              - petek, 5. 3., od 10. do 18. ure, javno vodstvo ob 18. uri
 
              - sobota, 6. 3., od 17. do 20. ure
 
              - nedelja, 7. 3., od 17. do 20. ure
 
              - ponedeljek, 8. 3., od 10. do 18. ure
 
             
            
            
2. POGOVOR, 4. 3. 2010, ob 18. uri  
            Ob otvoritvi razstave bo pogovor s sodobno  karierno umetnico Mileno Kosec, ki je v svojih izjavah glede plačanosti  umetniškega dela vztrajna in nepopustljiva, Aprilijo Lužar aktivistko in  umetnico, Zvonko Simčič, umetnico, in Urško Jurman, kuratorico  in umetnostno kritičarko. Pogovor bo moderirala Ida Hiršenfelder,  publicistka in umetnostna kritičarka.  
            Posnetek pogovora bo pozneje  vključen na razstavo.  
            
            
3. RAZISKAVA 
            Del projekta je tudi priprava raziskave o strategijah preživetja  umetnic, ki jo sestavljata kuratorici ob pomoči in svetovanju sociologinje Mateje Zobarič Trplan. 
            
            
            4. KURATORSKI IZBOR IN IZHODIŠČA 
            Razmišljanje o položaju ženske in  umetnice bo skozi različne vsebinske in konceptualne prijeme problematizirano v  umetniških delih avtoric:  
            
              - Martina Bastarda, Umetniški projekt (video, 2006), serija osmih  petnajstminutnih intervjujev s sodobnimi slovenskimi umetnicami in umetniki, TV Dražba, televizijski performans (video, 2003);
  
               
  
                 
              - Vesna Bukovec, Edina stvar, ki jo imam pod nadzorom, je moj odnos do življenja (video It Will Be OK, risbe Positive Illusion, 2009);
  
                  
  
                
               
              - Marija Mojca Pungerčar, Tablice smrtnosti (umetniški projekt, 2009);
 
               
   
              - Zvonka Simčič, Čas za ustvarjanje lovimo nekje vmes (2009);
  
                 
              - Nataša Skušek, Fliperautomat(video, 2005);
  
                 
              - Hana Repše, Women's story (net art projekt, 2007);
  
                 
              - Katarina Toman Kracina, Mini 7 days (serija slik, olje na platnu, 2005).
  
                
             
            Zvonka Simčič s projektom Čas za ustvarjanje lovimo nekje vmes opozarja, da je dandanes  povsod težko oziroma skoraj nemogoče razstavljati brez zapletenega  proceduralnega in drugega zagona. V pismu, poslanem več razstaviščem v Londonu,  je zapisala, da bo pri njih (simbolično, za pet minut) razstavila svojega sina  Adama kot poziv Evropski uniji k spremembam vrednotenja umetnosti in statusa  umetnikov. V pismu je umetnica posebej poudarila ogroženost umetnic, ki  postanejo matere. Umetniški projekt Martine Bastarda predstavlja  osem sodobnih slovenskih vizualnih ustvarjalk in ustvarjalcev. Vsak kot  individuum govori o svoji umeščenosti v širši družbeni kontekst. Drugi projekt,  v katerem je izkoristila televizijski eter kot medij, je TV dražba, ki je v živo potekala na TV Pika. Dražbo je izvedla kot  performans v vlogi prepričljive voditeljice, ki je prodajala dela z motivi, ki  se najlažje prodajajo: zadnjica, prsi in obraz. Delo temelji na vprašanju, kako  ostati umetnica in obenem preživeti. Net art projekt Hane Repše Women's story odpira vprašanje  spreminjanja ženske identitete in njene pozicije v odnosu do sebe in družbe.  Namen projekta je opozoriti na vrsto vlog, ki jih sodobno življenje zahteva od  posameznice. Nataša Skušek v videu Fliperautomat prikazuje nezmožnost  izpolnjevanja vseh družbenih vlog ženske, ko opravlja štiri dejavnosti, ki veljajo za samoumevna ženska opravila. Z  umetniškim delom opozarja tudi na enega izmed možnih odgovorov na vprašanje,  kam izginjajo umetnice. Katarina Toman Kracina je v seriji slik Mini 7 Days upodobila oblačila za otroka, pripravljena za vsak dan v tednu.  Umetniško delo je zanimiva kombinacija umetniškega dela z vsakodnevno skrbjo za  otroka. Video It Will Be OK in risbe Positive Illusion Vesne Bukovec govorijo o diktatu pozitivnega mišljenja, ki nam ga  vsiljuje družba. Edina stvar, na katero ima posameznik vpliv, je res le njegov  odnos do življenja. V mlečno čokolado  odtisnjene Tablice smrtnosti Marije Mojce Pungerčar opozarjajo na  demografsko statistiko in z njo povezano prikrito neenakopravnost med spoloma v  sodobnem kapitalizmu. Tablice smrtnosti uporabljajo zavarovalnice pri  izračunavanju rent. Sklicujoč se na statistiko, po kateri živijo ženske dlje  kot moški, zavarovalnice prisodijo ženskam manjšo pokojnino kot moškim, ob  enakih vplačilih in letih varčevanja. 
             
              
                  | 
               
             
            
            5. UMETNICE 
             Martina  Bastarda bo predstavila projekt, ki je nastal tudi s pomočjo Sveta umetnosti,  šole za sodobno umetnost, seminar iz pisanja: delavnica Intervju kot orodje konceptualizacije, mentorica Eda Čufer, 2006. Umetniški  projekt predstavlja osem sodobnih  slovenskih vizualnih ustvarjalk in ustvarjalcev. Vsak kot individuum govori o  svoji umeščenosti v širši družbeni kontekst. Projekt zajema preplet pogledov na  širše družbeno-socialno in kulturno-umetniško dogajanje v slovenskem prostoru v  začetku 21. stoletja in osebne izkušnje in specifičnosti bivanja in ustvarjanja  posameznih umetnikov in umetnic v njem. Drugi projekt, v katerem je tudi  izkoristila televizijski eter kot medij, je bila TV dražba, ki je v živo  potekala na TV Pika. Dražbo je izvedla kot performans v vlogi prepričljive  voditeljice, ki je prodajala dela z motivi, ki se najlažje prodajajo: zadnjica,  prsi in obraz. Dražba je bila najprimernejša forma za njen projekt, ki je  temeljil predvsem na vprašanju, kako ostati umetnica in obenem preživeti.  Martina Bastarda je med drugim razstavljala tudi na 5. trienalu sodobne  slovenske umetnosti v Moderni galeriji leta 2007. 
             Vesna Bukovec, ena izmed finalistov za Nagrado OHO 2009, ki je sodelovala tudi na  razstavi Teritoriji, identitete mreže. Slovenska  umetnost 1995-2005 v Moderni Galeriji v Ljubljani (2005) in je svoja video  dela razstavljala v Sloveniji in po svetu, je ena izmed bolj priznanih mlajših  umetnic. Je tudi članica umetniške skupine KOLEKTIVA (skupaj z Metko Zupanič in Lado Cerar). Video It Will Be OK in serija risb Positive Illusion govorita o diktatu pozitivnega mišljenja, ki nam ga vsiljuje družba. Video kaže  žensko, ki sedi na zofi, v naročju drži plišastega kužka z velikimi žalostnimi  očmi, ki ga poskuša potolažiti z božanjem in prigovarjanjem. V videu dominirajo  bela barva, repetitivnost pozitivnih afirmacij in gibov ter statičnost  situacije. Avtorica belo barvo, ki sicer ponazarja red, čistost in nedolžnost,  v videu uporabi kot metaforo popolnosti, h kateri naj bi stremeli posamezniki v  sodobni narcisistični kulturi, simboliziranje nedolžnosti pa predela v  simboliziranje naivnosti verjetja v dejansko uresničitev izrečenih izjav. Bela  barva obenem meri na patološkost situacije – ženska tolaži in prigovarja sami  sebi. Edina stvar, na katero ima vpliv, je res le njen odnos do življenja.  Vprašanje pa je, če kultura samopomoči in diktat pozitivne življenjske  naravnanosti, ki lahko uspešno perpetuirata prav v sodobni potrošniški kulturi,  lahko omogočita uresničitev cilja, ki je po definiciji vedno nedosegljiv:  samoizpolnitev in srečno življenje.  
             Priznana umetnica Marija Mojca Pungerčar deluje na področju sodobne vizualne  umetnosti (instalacija, video, performans), ukvarja se tudi z gledališko  kostumografijo. Za njeno delo so značilne socialno angažirane vsebine, kritika  potrošniške družbe in poudarjanje lokalnosti ter skupnosti. V  svojih delih mnogokrat problematizira odrinjenost žensk na rob družbe, zanima jo  predvsem ekonomski in razredni položaj žensk. Projekt Tablice  smrtnosti opozarja na demografsko statistiko in z njo povezanim  razlikovanjem med spoloma. Tablice smrtnosti uporabljajo zavarovalnice pri  izračunavanju rent. Sklicujoč se na statistiko, po kateri živijo ženske dlje  kot moški, zavarovalnice prisodijo ženskam manjšo pokojnino kot moškim, ob  enakih vplačilih in letih varčevanja. S projektom avtorica opozarja na prikrito  neenakopravnost med spoloma v sodobnem kapitalizmu. Grafični prikaz tablic  smrtnosti je odtisnjen v površino 100-gramske mlečne čokolade, ki je bila ročno izdelana v omejeni nakladi. Projekt  je bil predstavljen  tudi na festivalih  (Festival za tretje življenjsko obdobje, Mednarodni festival Mesto žensk,  festival Animateka), muzejih, galerijah in knjigarnah. Umetnica je podiplomski  študij novih žanrov v likovni umetnosti dokončala na San Francisco Art  Institute v Kaliforniji. Razstavljala je povsod po svetu, za svoje delo pa  prejela mnogo štipendij, med drugim tudi delovno štipendijo Ministrstva za  kulturo, Fulbrightovo štipendijo, Štipendijo ArtsLink (New York) … 
             Zvonka  Simčič od osemdesetih let prejšnjega stoletja z videom, instalacijami in  performansi prikazuje začetke seksualne emancipacije v Sloveniji, ideje,  prisotne v njenih delih, so prikaz boja za človekove pravice. Njena dela so  močno povezana s socialnim prostorom in z lastnimi izkušnjemi v njem. Poudarek  daje človeškemu življenju, kjer raziskuje rezultate in posledice tako socialnega  kot političnega položaja. Njen najnovejši projekt Čas za ustvarjanje lovimo nekje vmes je nastal v času rezidenčnega  bivanja v Londonu. Obudila je konceptualno interventno prakso, ki se kaže v  možnosti razstavljanja v muzejih in galerijah prek performativne geste pisma. Dela  Simčičeve ni mogoče razumeti brez pisem, ki jih je v zlati dobi konceptualizma  Goran Trbuljak, hrvaški umetnik, pošiljal svetovnim galerijam v upanju, da ga  bodo povabili razstavljati, kar daje njenemu delu zgodovinski kontekst. Dandanes  povsod postaja težko oziroma skoraj nemogoče razstavljati brez veliko  zapletenega proceduralnega in drugega zagona (od primernosti dela do pomena  avtorja in časovnega intervala ipd.). Temu je treba dodati še sedanje pogoje  dela in življenja Zvonke Simčič kot umetnice in matere samohranilke, ki je v  pismu, poslanemu več razstaviščem (Beaconsfield, White Cube, Camden Arts Centre,  The Saatchi Gallery, South London Gallery…), ne da bi pričakovala odgovor,  zapisala, da bo pri njih (simbolično, za 5 minut) razstavila svojega sina Adama  kot poziv Evropski uniji k spremembam vrednotenja umetnosti in k spremembam  statusa umetnikov in v njem še posebej poudarila ogroženost umetnic, ki  postanejo matere. "Kapital izkorišča vse, razen nekaterih posameznikov prvega kapitalističnega  sveta. Uničil je na milijone življenj! Tudi umetniki smo v isti zmesi moči  kapitala sužnji navidezno pomembne birokracije. Ne čudite se, če bomo na koncu razstavili  nekaj, kar bo ‘zgolj dokument’, nekaj, v obliki prijavljanja, pobud, pritoževanja,  dopolnjevanja dokumentov, nekaj, kar počnemo vsak dan. Čas za ustvarjanje  lovimo nekje vmes." Simčičeva v pismu piše še, da je problem sveta in umetnostnega  sistema v tem, da dobesedno sili umetnike k načinom izražanja in k zavzemanju  ohlapnih pozicij, ki instituciji umetnosti omogočajo, da nastala dela naredijo vidna  prek prisvojitve njihovih kontekstov.  
             Nataša Skušek se v mnogih umetniških delih posveča feministični  problematiki. Za materializacijo svojih izjav uporablja različne medije (video,  performans, fotografijo, kiparstvo, slikarstvo). Nezmožnost izpolnjevanj mnogih  družbenih vlog ženske prikazuje v videu Fliperautomat. V njem naenkrat opravlja štiri dejavnosti,  ki veljajo za samoumevna ženska opravila, in skače od vloge mamice, žene, dojilje  do negovalke. Z umetniškim delom opozarja tudi na enega izmed možnih odgovorov  kam izginjajo umetnice. 
             Hana Repše je končala študij likovne pedagogike, sedaj pa končuje  magistrski študij videa na ALUO. Ukvarja se tudi z animiranim filmom in  poučuje. V svojem net art projektu Women's story (2008), ki je  avtoportretne narave, odpira vprašanje spreminjanja ženske identitete, njene  pozicije v odnosu do sebe in družbe ter dojemanja ženske na filmskih zaslonih. Namen  projekta je opozoriti na vrsto vlog, ki jih sodobno življenje zahteva od  posameznice. V sredini zaslona on-line animacije se nahaja stanovanje z  linearno nanizanimi prostori. V vsakem prostoru so "vroče" točke, klik nanje  začne ali konča eno od vsakdanjih opravil oz. aktivnosti ženske v svojem vsakdanu.  Čez zaslon, a pod animacijo stanovanja, se sprehajajo besedila v angleškem  jeziku, ki vsebujejo opise njenega življenja (urniki, koledar, opis treh  različnih služb ...). Besedila se prekrivajo med sabo tako, kot se stvari, ki  jih opisuje posamezen tekst, prepletajo v njenem življenju. Prav tako se  besedilo premika tako hitro, da opazovalec lahko prebere le fragmente in ne  vsega. Gledalec v posebni vrstici lahko zapiše mnenje o ženski, ki jo gleda oz.  ženski nasploh, ta se potem pojavijo v sobah stanovanja in pustijo v njenem  življenju svoj pečat. 
             Katarina Toman Kracina je končala Akademijo za likovno umetnost v  Ljubljani in nadaljevala z magistrskim študijem restavratorstva. K temu so jo  napeljali predvsem praktični razlogi, saj je z umetnostjo težko preživeti. Zdaj  je zaposlena j v Konservatorskem središču Mestnega muzeja Ljubljana, sodeluje  pa tudi v projektih Damijana Kracine. Za našo razstavo je pomembno njeno delo,  serija slik, na katerih so upodobljena pripravljena oblačila za vsak dan v tednu  za otroka. Obremenjenost z naraščajem je preko slik povezala s svojim  ustvarjalnim delom. Razstavljala je tudi na razstavi Teritoriji, identitete, mreže. Slovenska umetnost 1995-2005 v  Moderni galeriji v Ljubljani (2005). 
             
            
            6. UDELEŽENKE POGOVORA 
             Milena Kosec (1947) je po izobrazbi diplomirana inženirka  matematike. Od leta 1988 deluje tudi na področju umetnosti. Sama se naziva za  sodobno karierno umetnico in zagovarja ustrezno plačilo za delo umetnikov na  način, ki jim omogoča preživetje, da lahko preživijo, saj s svojim ustvarjanjem  bistveno prispevajo k razvijajoči kulturi.  
             Aprilija Lužar (1963) s svojimi deli sega v področje  političnega aktivizma. Je avtorica z najobsežnejšim in kontinuiranim opusom  feminističnega ustvarjanja pri nas, ki je estetsko sporočilo likovnega dela  presegla s poseganjem v družbeno aktualne teme, predvsem na področje  ustvarjanja prostora brez nasilja za ženske, ženskega telesa, do pravice biti  lezbijka in tematiziranja statusa ženske v sodobni družbi. Njen multimedijski mobilni projekt Ženski taxi je leta 2002 zmagal na  mednarodnem natečaju V-Day Stop rape contest. 
             Urška  Jurman (1973) je umetnostna zgodovinarka in sociologinja kulture. Deluje kot  kustosinja, kritičarka, urednica in organizatorka na področju sodobne  umetnosti. Sodeluje z različnimi institucijami in iniciativami na  področju sodobne umetnosti. Je so-urednica štirih številk revije za sodobno  umetnost PlatformaSCCA (2000-2005) in  zbornika Ready 2 Change. Objavlja tekste o sodobni umetnosti v tiskanih  in elektronskih medijih.  
             
            
            7. KURATORICI, MODERATORKA, RAZSIKOVALKA  
             Akademska slikarka Ana Grobler je  podiplomska študentka videa na ALUO v Ljubljani. V študijskem letu  2009/10 prejema  štipendijo za študij Ministrstva za kulturo. Ana Grobler sodeluje na  mednarodnem feminističnem in queer festivalu Rdeče zore v Ljubljani kot  članica selekcije vizualnega umetniškega programa in je asistentka v  Galeriji Alkatraz. Leta 2009 je v okviru Rdečih zor v Projektni sobi  kurirala prvo razstavo slovenske feministične umetnosti. Je tudi  članica projektne skupine Postaja DIVA, digitalni intermedijski video  arhiv (SCCA-Ljubljana).  
             Jadranka Ljubičić je od leta 2000 umetniška vodja galerije Alkatraz.  Leta 2003 je diplomirala na Oddelku umetnostne zgodovine na Filozofski  fakulteti, kjer trenutno zaključuje magistrski študij. Od leta 2006 kurira  razstave v Peterokotnem stolpu ljubljanskega gradu v sodelovanju z DLUL. Je  aktivna članica v Društvu Asociacija nevladnih organizacij in samostojnih  ustvarjalcev na področju kulture in umetnosti ter v neformalnem delovnem telesu  Odprti zbornici za vizualno umetnost.  
             Ida Hiršenfelder (1977) je publicistka in kritičarka, asistentka projekta  Postaja DIVA, digitalni intermedijski video arhiv (SCCA-Ljubljana). Redno  objavlja prispevke na Radiu študent in v časopisu Dnevnik. Občasno objavlja besedila  v revijah in katalogih za sodobno umetnost.  
              
            Mateja Zobarič  Trplan je univerzitetna diplomirana  sociologinja, ki se zadnjih deset let udejstvuje na različnih področjih  nevladnega sektorja kot svobodnjakinja z vodenjem projektov, mladinskih  dejavnosti, organizacijo izobraževalnih javnih dogodkov, mentorstvom in  svetovanjem, ob tem pa občasno kot sociologinja sodeluje pri pripravi in  izvedbi raziskovalno-analitskih projektov. 
            
            
            8. FOTO GALERIJA: POSTAVITEV, POGOVOR  
            Razstava 
           
              
                
                
                
            
             
              
            Pogovor 
                       
               
           Fotografije: Jasmina Klančar 
           
            
            9. ZGODILO SE JE              
            
            
            
            10.  KOLOFON 
            Umetnica – umetnost preživetja 
              Razstava sodobne feministične umetnosti iz Slovenije 
            4.-8. marec 2010 
              Otvoritev in pogovor: četrtek, 4. 3., ob  18. uri 
            Projektna soba SCCA, Metelkova  6, Ljubljana 
            Kuratorici,  zasnova: Ana Grobler, Jadranka Ljubičić 
              Sodelujoče umetnice: Martina Bastarda, Vesna Bukovec, Marija Mojca Pungerčar, Zvonka  Simčič, Nataša Skušek, Hana  Repše, Katarina Toman Kracina 
              Udeleženke pogovora: Milena Kosec, Aprilija  Lužar, Zvonka Simčič, Urška Jurman 
              Moderatorka pogovora: Ida Hiršenfelder 
  Raziskava: Mateja  Zobarič Trplan 
  Svetovanje, koordinacija: Barbara Borčić, Saša  Nabergoj, Dušan Dovč 
              Produkcija: Zavod SCCA-Ljubljana  
            Koprodukcija: KUD  Mreža / Feministični in queer festival Rdeče zore 
            Vabilo festivala Rdeče Zore (pdf) 
              
Program Zavoda SCCA-Ljubljana podpirata MOL,  Oddelek za kulturo in Ministrstvo za kulturo RS. 
  
         |