| 
		  
		  Postaja DIVA 
		  Arhiviranje večmedijske  umetnosti. Trije primeri 
          Dogodek z razstavno predstavitvijo modela arhiviranja večmedijske umetnosti 
Odprtje: Petek, 19. november 2010, ob 19. uri 
Razstava je na ogled do ponedeljka, 6. 12. 2010, od 11. do 15. ure 
ali po dogovoru.  
  Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana 
            Neven A. Korda: Stanje stvari (2007) 
              
             
              
            Nika Špan: Polucija v umetnosti (2008) 
              
              
            Miha Vipotnik: Videogram 4 (1976/79; 2009) 
              
              
                  | 
               
             
            Ko se organizacije in posamezniki ukvarjamo z dokumentiranjem  in arhiviranjem medijske umetnosti, se soočamo z večplastnimi vprašanji. Sprva  se zdi, da gre za enostavno (i)zbiranje in hranjenje dokumentov o umetniških  delih, dogodkih, instalacijah. Vendar ni tako. Takrat se delo šele začne.  Naletimo na pragmatični svet dokumentov in podatkov, ki sami po sebi še ne govorijo  o delu, predvsem pa ne povejo nič o kontekstu, v katerem je delo nastalo. Na  videz nič spektakularnega. Pa vendar tam čakajo, da jih bo kdo kdaj uporabil.  Taka je tudi izkušnja sodelavcev, ki smo se lotili raziskave, dokumentiranja in  arhiviranja večmedijske umetnosti v slovenskem prostoru. Najprej nas je čakalo  sistematično (p)opisovanje, terminološko poimenovanje in leksikografsko  razvrščanje gradiva po imenih, naslovih in drugih kategorijah (zvrsteh,  letnicah, ključnih besedah, tehničnih značilnostih, tehnoloških orodjih). A v  tem se naše delo še ni razlikovalo od utečenih postopkov arhiviranja in  dokumentiranja umetniških del. Zastavili smo si vprašanje, zakaj želimo preseči  ustaljene postopke zbiranja tekstualnega in avdiovizualnega materiala in kako  to lahko dosežemo, saj zgolj avdiovizualni dokumenti nezadostno predstavijo dela,  ki so po naravi dogodkovna in izkustvena. Prav tako pa bi bila za nas nemogoča  in morda tudi nesmiselna rekonstrukcija večmedijskih del, saj nimamo niti sredstev  ali prostorskih kapacitet, niti pravice za hranjenje elementov večmedijskih  dogodkov. Nadgradnjo golega zbiranja dokumetnov in klasifikacije smo razumeli  kot študijsko raziskavo nekaterih specifičnih umetniških praks in produkcij – natančen  popis ustvarjalnega procesa, tehničnega opisa elementov v določeni produkcijski  fazi in njenih mnogoterih realizacij. Poskušali smo opredeliti tudi značilnosti,  pomenjanje in učinke tistega materialnega, kar je nastalo in ostalo. Zanimale  so nas zakonitosti orodij in izraznih  sredstev, rabe tehnologije, tehničnih in medijskih zmožnosti ter kontekst -  družbeni, politični, teoretski, kulturni in umetnostni -, iz katerega so dela  izhajala in ga obenem soustvarjala.  
            Pri medijski umetnosti, ki ima enoviti končni produkt,  denimo, pri enokanalnem videu smo neizogibno trčili na materialnost samo in se  soočili z nestabilno informacijo (signala, algoritma) na določenem nosilcu, ki smo  jo morali s prestavljanjem iz enega na drugi (novi) sistem in format ohranjati.  Pri enovitih delih ohranjanje pomeni nenehno kopiranje, medtem ko aktualna  digitalizacija in objava kompresirane verzije na internetu omogoča vidnost in  dostopnost (na daljavo). Kako pa ravnamo v primeru time based art (časovnih procesualnih umetniških praks) kot so  performans, instalacija, intervencija…, ki so za povrh še interaktivne? Katera  konceptualna in pojmovna orodja in metode so nam lahko v pomoč? Kako  dokumentiramo, arhiviramo in predstavimo njihovo neulovljivo materialnost in  efemernost, jih naredimo informativne in razumljive? In kako se s tem  vprašanjem soočajo avtorji/umetniki sami? Na SCCA odgovore iščemo v povezovanju  s sorodnimi mednarodnimi organizacijami in projekti, zlasti pa s tesnim sodelovanjem  in posvetovanjem z umetniki in umetnicami.  
            Tokrat smo izbrali tri primere kompleksnih umetniških  praks in poskušali metodološko, vsebinsko in  tehnično pripraviti tri modele za arhiviranje predmetov kulturne dediščine s  področja vizualne umetnosti: večmedijski projekt (Miha Vipotnik: Videogram 4), performans (Nika Špan: Polucija v umetnosti), instalacija (Neven Korda: Stanje stvari). Skupaj z umetnico in  umetnikoma smo pripravili natančen, pregleden in verodostojen prikaz možnih  modelov, kako se lahko kompleksne umetniške prakse arhivira in predstavi z  dokumenti in kontekstom, v katerem je delo nastalo.  
              
                  | 
               
             
Projekt Arhiviranje  večmedijske umetnosti sledi tendencam v sodobni umetniški produkciji, ki  temelji na uporabi večmedijskih orodjih. S projektom želimo ohraniti večmedijska  dela in omogočiti dostop do njih ne samo v fizičnem smislu, ampak tudi v smislu  razumevanja njihove umetniške kvalitete, tehnoloških/medijskih značilnosti in  družbenega učinka. Umetniška dela in dogodki namreč vse prepogosto izginjajo v  pozabo in briše se zgodovinski – oseben in kolektiven – spomin. Arhiviranje  temelji na modelu dokumentacijskega, arhivarskega in raziskovalnega projekta Videodokument: Video umetnost v slovenskem  prostoru 1969–1989 (1999-2000), na e-arhivu in mednarodnih seminarjih in delavnicah (2005-2010) in na projektu Postaja DIVA, ki omogoča dostop do  informacij in medijskih/video del iz slovenskega prostora v Projektni sobi SCCA  in preko spletnega mesta, ki je sistemsko neposredno povezan z evropskim  portalom GAMA (Gateway to Archives of  Media Art). 
              
                  | 
               
             
Projekt Arhiviranje novomedijske umetnosti podpira Ministrstvo za kulturo  RS. 
[Objavljeno: 17. 11. 2010] 
  
         |