| 
           Igor Eškinja: The Near and the Elsewhere 
          7. 4.-1. 5. 2011 
            Galerija  Škuc, Stari trg 21, Ljubljana  
			
			Obveščamo  vas o projektu Sonje Zavrtanik, asistentke  šole za sodobno umetnost Svet umetnosti. 
            
Vljudno  vas vabimo na otvoritev razstave v četrtek,  7. aprila, ob 20. uri v Galerijo Škuc. 
Hrvaški  umetnik Igor Eškinja nas s svojimi  prostorskimi instalacijami vedno postavlja v negotove situacije, razpete med  iluzijo in realnost, vidno in nezaznavno, materialno in nematerialno in na tak  način destabilizira našo zaznavo realnega. V tem razmerju lahko razumemo tudi  razstavo The Near and the Elsewhere,  kjer se s povsem novim projektom, posebej pripravljenim za Galerijo Škuc, prvič  samostojno predstavlja slovenski publiki.   
Vabljeni  tudi na pogovor z umetnikom Igorjem Eškinjo v četrtek, 21. aprila, ob 18. uri. 
Kustosinja: Sonja Zavrtanik  
  Razstava  je del programskega sklopa Local Talk.  
              
                  | 
               
             
          
              
            Eškinja  za izhodišče svojih del vzame realen prostor, ki ga skupaj z objekti v njem  dematerializira, nato pa ga mora gledalec na ravni domišljije ponovno sestaviti  v podobo otipljive realnosti. Prostor se pri tem napolni, kot bi se vsi  elementi aktivirali z našim pogledom, in tako dobi volumetrično globino in  monumentalnost. Objekti pri tem prehajajo iz dvodimenzionalnega v  tridimenzionalno, pri čemer se gibljejo na meji med abstraktnim in figurativnim  in so kot priče krhke realnosti podvrženi minljivosti. Eškinja načrtno izbira  med preprostimi, banalnimi predmeti, pa naj bodo to lepilni trak, električni  kabli ali prah, ki jih po koncu razstave zavrže. Fokus avtorjevega raziskovanja  je vizualni imaginarij sodobnosti. Galerija predstavlja katalog form, situacij  in podob, ki jih umetnik uporabi za raziskovanje le-te ter položaja posameznika  znotraj nje. Iztočnica tega projekta ni kot v njegovih prejšnjih delih notranji  oziroma galerijski prostor, temveč sodobno mesto. Znotraj tega nas sooči z  nekraji, ki so lastni stanju nadmodernosti sodobnega sveta. O njih Marc Augè  govori kot o prostorih, kjer niso simbolizirani niti identiteta niti razmerje  niti zgodovina. Prostori, kjer je možno sobivanje ali skupno prebivanje, a v  njih ni skupnega življenja. Nakupovalna središča, avtoceste, čakalnice na  letališčih predstavljajo kraje, s katerimi smo vsi domači, kjer sodoben človek  preživi vedno več časa. Končno kot del serije uniformiranih, nevtralnih  prostorov lahko razumemo tudi belo kocko. So kraji, ki so povsod in obenem nikjer.  Prostori, odnosi, konteksti se tako danes razkrajajo v nematerialnost.  Posameznik je od samega sebe razsrediščen. Ima naprave, ki ga postavljajo v  nenehen stik z najbolj oddaljenimi konci zunanjega sveta, in paradoksalno lahko  živi v intelektualnem ali vizualnem okolju, ki je povsem neodvisno od njegove  neposredne fizične okolice. Nasprotje nekrajem pa so kraji, realni prostori,  kjer se posamezniki lahko identificirajo ter simbolizirajo razmerje vsakega  posameznika do njega samega, do drugih in njihove skupne zgodovine. Kraji in  nekraji kot dva nasprotna pojma se na razstavi manifestirajo kot pozitiv in  negativ, kot polno in prazno. Nekraji, izpraznjeni vizualnosti, in kraji,  simbolizirani z dekorativnimi zidnimi tapetami, ki jih Eškinja vzame iz  konteksta vsakdana neke minule preteklosti. Takrat so bile za višji sloj  prebivalstva oziroma meščanstva simbol identifikacije, blagostanja in  stabilnosti, danes so zamenjane s pojmi fleksibilnosti in fluidnosti. A nekaj  ponovno zmoti našo zaznavo. Eškinja tapete realtikulira, da dekoracija, katere  funkcija je vedno bila zgolj všečnost, ni več samo to. Znajdemo se pred vdorom  realnosti iz zunanjega sveta. Dekorativni element je nepričakovano postal  plevel kot najbolj banalna rastlina, ki predstavlja mikrokozmos na ravni  sodobnega mesta. Vsiljuje se kot motnja v urbani krajini, kot entropija, kot  prispodoba nečesa, česar modernemu urbanizmu ni uspelo izpuliti v prizadevanjih  po uspešnem trajnostnem prostorskem razvoju in integriranju sivih con in  degradiranih območij v mestu. Plevel/narava z neskončno večjimi sposobnostmi  prilagajanja kot navadne rastline/družba lahko preživi v najbolj trdovratnih  razmerah in progresivnemu razvoju navkljub ponovno prevzema te prostore. Če  sledimo razmišljanju Bruna Latoura v knjigi We  have never been modern, je modernizem vpeljal jasno ločnico v razlikovanju  med naravo in družbo. Pri problemih, ki pestijo sodobnost, kot so vprašanja  globalnega segrevanja, pandemij, biotehnologije, pa postaja preprost dualizem  narave/kulture nemogoč.  
Eškinja  na razstavi vpelje nov izraz, ki se razlikuje od sicer čistega, elegantnega,  minimalističnega pristopa predhodnih del. Z reartikulacijo stilistično  preživete forme dekorativnih zidnih tapet stopi na področje kiča. A ravno s to  formo kot metaforo končno lahko pove zgodbo posameznika, ki v svojem  mikrokozmosu, izpraznjenem velikih utopij in ideologij, ki so zaznamovale 20.  stoletje, tke lastno identiteto, tako da išče referenčne točke v kolažu form in  banalnih predmetih minule preteklosti. 
            Sonja Zavrtanik 
			Galerija Škuc 
            [Objavljeno: 4. 4. 2011] 
              
         |