| 
             Aktivnosti sodelavcev 
            Boštjan Čadež: Avtoportret 
            Intermedijska instalacija 
            Spremno besedilo: Ida Hiršenfelder 
            1.–15. 4. 2014 
            Nova  galerija DDT, Trg svobode 11a, Trbovlje             
            
  
Od 1. do 15. aprila 2104 je v Novi Galeriji DDT v Trbovljah na  ogled intermedijska instalacija Boštjana  Čadeža. Teoretsko argumentacijo projekta je pripravila Ida Hiršenfelder, umetnostna kritičarka, teoretičarka medijske umetnosti, kustosinja  in sodelavka fizičnega inspletnega arhiva video in novomedijske umetnosti Postaja  DIVA, ki ga vodi SCCA-Ljubljana.  
  V besedilu k projektu se Ida Hiršenfelder sprašuje, koliko  je na primeru risanja avtoportreta računalnik sposobne lastne kreativnosti. 
  "Na stolu v belem praznem prostoru sedi prenosni računalnik,  ki se s spletno kamero gleda v ogledalu. Povezan je z napravo (Arduino) za  prevajanje računalniške kode v mehansko delovanje. Arduino posreduje kodo v dva  rotacijska motorja, ki sta pritrjena v levem in desnem zgornjem kotu štefalaja.  Na ležaje motorjev je pritrjen zobati jermen, ki usmerja premikanje risala po  slikarski površini. Boštjan Čadež bo nadgradil in prilagodil kompleksno kodo za  računalniški vid, s katero se računalniške entitete učijo zaznavanja fizičnega  prostora. Prenosnik bo izrisoval svoj pogled na samega sebe in sproti računal,  prilagajal in prenašal svoje videnje, ki ne bo potekalo linearno na primer od  leve proti desni ali od zgoraj navzdol, temveč točkovno glede na trenutno  »odločitev« računalnika oziroma glede na njegov izračun. Med razstavo bo  prenosnik vsak dan izrisal en portret oziroma kroki. Nastali portreti pa bodo  razstavljeni v prostoru in bodo s tem postali nov (samonanašajoč se) element v  prenosnikovem pogledu." 
  /.../ 
  "Čadež v delu Avtoportret obrne to logiko in z  eksperimentom preverja, koliko je računalnik sposoben lastne kreativnosti. Ali  obstaja v računalniškem pogledu element, ki je lahko inventiven brez človeškega  posega ali brez nanašanja na človekov obstoj? Računalnikov ustvarjalni trenutek  lahko razumemo predvsem kot glitch ali napako, ki pa ne sme biti tolikšna, da  bi se sistem samouničil. Možni odmiki se bodo pokazali pri primerjavi vseh  avtoportretov, ki bodo nastali med razstavo. Čeprav je Čadež avtor kode, ki  vodi računalnikovo videnje samega sebe, dopušča možnost, da lahko pri napakah pripišemo  avtorstvo računalniku." 
  /.../ 
"Avtoportret sproža idejo o umetni inteligenci,  čeprav sistem kot tak nima inteligentne ali samoreflektivne narave. Poskus  prenosa in izračunavanja videnega iz digitalnega prek mehanskega v   »nalično realnost« lahko razume kot poskus inteligentnega umetniškega deja, ki  ga določa impulzivnost oziroma nepredvidljivost kode. Računalnikov avtoportret  ni fotografski avtoportret, kjer bi z zrklom spletne kamere odtisnili digitalno  podobo, temveč proces, ki nastaja v času ter upošteva računalniški vid kot  tisto lastnost računalnika, ki ga napravi živega, saj je odvisen od trajanja  svojega bivanja. Sprejetje takšnega pogleda je radikalno nehomocentrično in  dopušča drugačne poglede na sebstvo in nove možnosti reprezentacije videnega." 
  VEČ: www.aksioma.org/selfportrait/index_slo.html 
Produkcija: 
  Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti,  Ljubljana, 2013 
  Umetniški vodja: Janez Janša 
  Producentka: Marcela Okretič 
  Izvršna producentka: Sonja Grdina 
  Odnosi z javnostjo: Mojca Zupanič 
  Tehnični vodja: Valter Udovičić 
  Program zavoda Aksioma podpirata  Ministrstvo za kulturo RS in MOL- Oddelek za kulturo. 
  Sponzor: Datacenter d.o.o. 
              
                  | 
               
             
 Ida Hiršenfelder je  umetnostna kritičarka in kuratorka, ki je študirala sinologijo ter nekaj časa živela  in študirala v Pekingu. Med leti 2008 in 2013 je bila zaposlena z izgradnjo  fizičnega in spletnega arhiva video umetnosti Postaja DIVA pri Zavodu za sodobno umetnost SCCA-Ljubljana. Pri  raziskovalnem delu se ukvarja z arhivi in njihovim izginevanjem z digitalnim  življenjem in digitalno smrtjo. Kot svetovalka deluje pri umetniškem programu Društva  Ljudmila (Laboratorij za znanost in umetnost). Sodeluje tudi z Zavodom za  sodobne umetnosti Aksioma kot piska besedil ob razstavah. Od leta 2006 objavlja  tekste o medijski umetnosti, sodobni umetnost in feminizmu na Radiu Študent, v časniku  Dnevnik, reviji Likovne besede, v številnih katalogih ob razstavah in je članica  uredniškega odbora revije Maska. V zadnjih letih vse pogosteje stopa v dialog z  umetniki in umetnicami kot kuratorka manjših skupinskih in samostojnih razstav.  Pogosto vodi okrogle mize in javne debate. V zadnjem času lota majhne  elektronske naprave za zvočne eksperimente v okviru Theremidi Orchestra,ki jih  motivira ljubezen do strojev, elektronike in hrupa. Kot lik Frau Strapatz  nastopa tudi v  predstavi Tatovi podob v  produkciji Zavoda Emanat. 
  
      | 
     
 
           	[Objavljeno: 2. 4. 2014] 
			   
         |