| 
             Videospotting & Galerija Photon 
              »Bogdaj mrličem spat« 
              Projekcija video del iz  arhiva Postaja DIVA 
Spremljevalni program razstave Zadnji pogled 
            Sreda, 18. 1. 2017, ob 18. uri 
              Galerija Photon, Trg Prekomorskih brigad 1, Ljubljana 
Skupinska razstava Zadnji pogled. Posmrtni portret v sodobni  fotografiji, ki je na ogled do 20. januarja 2017 v Galeriji Photon, predstavlja  mednarodno zasedbo fotografskih ustvarjalk in ustvarjalcev, ki v svojem delu  upodabljajo mrtve.  
Kuratorka Jasna Jernejšek v januarju pripravlja  spremljevalni program, ki bo temo »smrt in/v umetnosti« prikazal z besedami in  gibljivimi slikami. Najprej vas vabimo na pogovor 12. januarja 2017, ob 19. uri, v katerem bodo o posmrtnem portretu in njegovih implikacijah v različnih  kontekstih spregovorili etnolog dr. Janez Bogataj,  filozof in sociolog doc. dr. Mirt Komel in klinična psihologinja prof.  dr. Onja Grad.  
V sredo, 18. januarja 2017, ob 18. uri vas vabimo na vodstvo po  razstavi in projekcijo video programa Bogdaj  mrličem spat iz arhiva Postaje DIVA. Program je kurirala Jasna Jernejšek.  
              
           Nataša Prosenc Stearns, Afterlife, 2010 
»Bogdaj mrličem spat« (2014) 
Kuratorica: Jasna  Jernejšek 
Produkcija: SCCA-Ljubljana, 2014 
Dolžina: 103′ 38″ 
  - Damijan Kracina, Mravlja,  1′ 07″, 1997
 
  - Miha Vipotnik, Lenora,  4′ 50″, RTV Slovenija, 1983
 
  - Ema Kugler, Phantom,  87′ 45″, Zavod ZANK / VPK, Cankarjev dom, RTV Slovenija, 2003
 
  - Marko Kovačič, Requiem M,  4′ 02″, 1990
 
  - Nataša Prosenc Stearns, Afterlife,  2′ 43″, 2010
 
  - Gorazd Krnc, Tri vrata,  3′ 11″, Gulag produkcija, 2007
 
 
Naslov izbora Bogdaj mrličem spat je vzet iz videa Mihe Vipotnika Lenora, ki metaforično naslavlja načine, na katere različni  ustvarjalci tematizirajo za človeka nerazrešljiv paradoks smrti ali »uganko  smrti«, kot jo imenuje Hans Belting. Ideja o smrti, ki presega biološko  končnost telesa, sestavlja kompleksen preplet procesov, družbeno sprejemljivih  vedênj, pričakovanj, verovanj,  ritualov in vsakodnevnih praks, ki sestavljajo kulturne definicije smrti. Kljub  temu zanjo lahko trdimo zgolj to, kar zapiše antropolog Stane Južnič, da smrt v  najbolj točnem pomenu besede zgolj je ali pa je (še) ni. Izkustvena raven smrti  je človeku dostopna samo preko smrti (ljubljenega) drugega. Čeprav človek kot  avtorefleksivno bitje ve, da je minljiv, mu je misel na lastno smrt nepredstavljiva.  Ali kot pravi Freud: »V nezavednem je  vsak od nas prepričan o svoji nesmrtnosti.« Preko smrti drugega se človek  tako sooča s strahom pred mrtvimi, ki ga vzbuja groza pred truplom in  nečistostjo, in hkrati z željo, da se ljubljeno osebo na različne načine zadrži  in ohranja v spominu. 
Ne glede na vse kulturne  definicije smrti in »opremljenosti« posameznika/ice za »primere« smrti pa je  soočanje s smrtjo, svojo lastno ali smrtjo drugega, predvsem zelo osebno  doživetje, ki sproža številna (eksistencialna) vprašanja in pogosto prinaša  krizo smisla.  
Kako se nas dotakne smrt  (ljubljenega) drugega? Je mogoča smrt brez življenja in obratno, ali je mogoče  življenje brez smrti? Kako misliti lastno smrt? Kako videti lastno smrt – ta  nemogoči pogled, ki je istočasno vir premnogih fantazij? S podobnimi vprašanji  se spopadajo tudi izbrani umetniki in umetnice. Pri tem ne podajajo enoznačnih  odgovorov, temveč predvsem na lasten izrazen način reflektirajo svoja osebna  doživljanja. 
Damijan Kracina v videu z naslovom Mravlja (1997) prikaže dramatično smrt drugega živega bitja – zadnjo minuto življenja  mravlje, ki se je ujela na lepljivo podlago. Video je običajno predstavljen na  miniaturnem ekranu, ki prikazuje mravljo v domala naravni velikosti. 
  Video Mihe Vipotnika Lenora (1983) predstavlja interpretacijo ljudske pesmi o dekletu,  ki nadaljuje dialog s svojim mrtvim ljubimcem. Pri tem portreta izvajalcev  pesmi Mateje Koležnik in Janija Kovačiča nenehno prehajata eden v drugega, kar  lahko razumemo kot dekletovo ponotranjenje ljubljene osebe in mehanizem  ohranjanja spomina na umrlega. 
  Ema Kugler v Phantomu (2003), filmu brez  dialogov, v ospredje postavlja problem živeti življenje, ne končnosti smrti.  Navsezadnje so miselni konstrukti tisti, ki obvladujejo tako naše predstave o  življenju kot o smrti, pri čemer posameznik/ica nimata nobenega zagotovila, da  so prve ali druge resnične. 
  Nataša Prosenc Stearns v videu Afterlife (2010) na subtilen način pokaže ravno na neizbežnost smrti, ki je enako naravna  kot minevanje življenja. V videu je avtorica dalj časa beležila venenje šopka  potonik in z množico cvetnih listov, ki tvorijo vzorec ob koncu videa,  metaforično prikazala lepoto spominov, ki se nabirajo skozi celo življenje. 
  V videu Tri vrata Gorazda Krnca (2007) se avtor lahkotno poigrava z možnostjo  posameznikove izbire lastne smrti. Računalniško generirani glas povabi  Barbarello in njenega angela Pygarja, naj si izbereta eno izmed treh vrat – eno  izmed treh različic smrti – in gledalca pospremi na potovanje skozi vsako od  treh vrat.  
  V drugem kontekstu se je  z mislijo na lastno smrt poigraval Marko  Kovačič v videu Requiem M (1990),  ki prikazuje performans Requiem, ki  ga je umetnik izvedel za svoj triintrideseti rojstni dan v okviru razstave Izkušnja predmeta v Moderni galeriji v  Ljubljani leta 1989. Premazan z voščenim belim ličilom je nepremično ležal v  sarkofagu uro in pol, kolikor traja Mozartova črna maša. 
              
                  | 
               
             
            Fotografije z dogodka (arhiv galerije Photon) 
                
                
          
              Videospotting 
              Kurirani pregledni in  tematski programi video umetnosti pod naslovom Videospotting nastajajo od leta  1994, v obliki predavanj, javnih diskusij, razstav in projekcij pa jih  predstavljamo na mednarodnih srečanjih, festivalih in samostojnih predstavitvah  širom po svetu. 
              
Produkcija: SCCA, Zavod  za sodobno umetnost – Ljubljana, Galerija Photon 
            
           	[Objavljeno: 3. 1. 2017] 
			   
         |