Martina Bastarda:
Televizijski eter kot prostor
za umetnost
Projekcija in pogovor (vodi Saša Šavel)
Sreda, 17. maj 2006, ob 20. uri
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana
Martina Bastarda je po izobrazbi akademska kiparka, trenutno še
študentka magistrskega študija umetnosti na Akademiji za likovno
umetnost v Ljubljani. Večino njene produkcije zaznamuje iskanje in
raziskovanje alternativnih prostorov, v katerih je umetnost še možna.
Temu so prilagojene tudi vsebine in uporabe medijev (tehnik) za izvedbo
projektov (od fotografije, videa, performansa, instalacije do jumbo
plakatov).
Televizijski eter kot prostor za umetnost
Martina Bastarda se že nekaj časa posveča raziskovanju sodobne umetnosti
v povezavi z množičnimi mediji, zlasti televizijo. Predvsem jo
zanimata dva vidika: televizijski eter kot potencialni prostor
in možen izrazni medij sodobne vizualne umetnosti in na drugi strani
kot mesto, ki sodobni vizualni umetnosti omogoča medijsko pojavnost.
Bastarda skuša možnosti televizijskega etra ''izrabiti'' v umetniške
namene. Tema jo zanima v okviru širšega, sodobnega družbenega prostora:
kako se le-ta obnaša, kako deluje, kako komunicira in kako se kot
umetnica "(ne)znajde" v njem? Sprašuje se, kakšna umetnost
je sploh relevantna in jo družba potrebuje.
Televizijo razume kot enega prvih elektronskih medijev, ki so radikalno
spremenili razumevanje družbene realnosti, komunikacijo in recepcijo
informacij s poudarkom na vizualni informaciji, ki je bila pred
tem v veliki meri domena umetnosti. Danes za širšo družbo nekaj,
kar se ne pojavi v množičnih medijih, sploh ne obstaja. Umetnost,
o kateri se poroča v množičnih medijih, je pretežno vezana na tradicionalno
in institucionalno umetnost (nacionalna televizija) ali pa o njej
poročajo rubrike popularne kulture, ki umetnost povezujejo z zabavo
(komercialne televizije).
Prvi projekt, v katerem je izkoristila televizijski eter kot medij,
je bila TV dražba, ki je 8. aprila 2003 v živo potekala na TV Pika
(to je bila obenem tudi njena diplomska naloga). Bastarda je TV dražbo
izvedla kot performans. Odigrala je vlogo voditeljice oz. ''dražiteljice'',
ponujala pa je avtoportrete z motivi, ki se najlaže prodajajo: zadnjica,
prsi in obraz. Naključni televizijski gledalci in kupci dražbe sicer
niso razbrali kot umetniški projekt, so pa kot takšne razumeli avtoportrete,
Bastardo pa kot prepričljivo voditeljico. Dražba je bila najprimernejša
forma za njen projekt, ki je temeljil predvsem na vprašanju, kako
ostati umetnica in obenem preživeti.
Trenutno pripravlja projekt Brez naslova, ki se prav tako navezuje
na televizijski eter.
Pogovor o delu Martine Bastarde, o možnostih televizijskega etra
kot alternativnega prostora umetnosti in ne nazadnje kot mesta, ki
sodobni vizualni umetnosti omogoča medijsko pojavnost, bo vodila
Saša Šavel, magistrica (tema magistrske naloge: Televizija in video
umetnost v slovenskem prostoru, Fakulteta za podiplomski humanistični
študij ISH, Ljubljana), novinarka in urednica oddaje za sodobno umetnost
Platforma, soavtorica oddaje Podoba podobe in soredaktorica oddaje
Osmi dan (vse na RTV Slovenija) ter avtorica tekstov s področja sodobne
umetnosti in medijev.
Program Zavoda SCCA-Ljubljana podpirata MOL, Oddelek za kulturo in
raziskovalno dejavnost in Ministrstvo za kulturo RS.
|