Neven Korda: Avtobiografija nekega videasta
Predstavitev in sklepno predavanje cikla Dnevnik vizionarja
Sreda,
29. marec 2006, ob 20. uri
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana
O DOGODKU
Neven Korda je spletno stran ZANKA, posvečeno soočenju videa in interneta,
oz. delo na njej v zadnjih nekaj letih že večkrat predstavljal
javnosti. V ta sklop lahko sodi že izdelava in predstavitve CD-roma
Bodočniki (2001). Sledila je sestavljena akcija v Kiberpipi Leli
z ljubeznijo (2003), inštalacija v galeriji Alkatraz Konstruktivna
režija (2004) in lanskoletni predavanji Dnevnik vizionarja v Projektni
sobi SCCA.
Rez, Izrez, Feedback (zanka), Plastenje, Loop (repetitivni objekt)
Video ni predvsem to ali predvsem ono, ni zapis na magnetni trak,
ni ena od tehnik za fotografijo, ni računalniška animacija, strojno
generirana slika... Video je pač in to in vse drugo: video je tehnika
zlivanja različnih tehnik. Video ne izhaja iz pisanih misli, temveč
vpliva na njih. Kot postopek zlitja, spajanja več materialno (in
sploh) različnih elementov je po malem prisoten in vpliva na vse
umetnosti. Video kot nematerialna, neobstoječa vez, kot nekaj,
česar nekoč ni bilo, prepoznamo pa ga v vsemu, kar je bilo.
Vdor FV-ja na polje kulture v njenih zabavnih, ekonomskih, umetniških
aspektih je bil neobičajen, nenavaden, izvenserijski. Aktivnosti
FV-ja so sekala ta običajna polja na nenavaden način in s sinergijo
različnih aktivnosti. Prav ta sinergičnost v metodi in presekanost
tradicionalnih polj pa je pozneje, po neki vrsti normalizacije in
vrnitvi stvari v družbah na "svoje mesto", otežkočila razumevanje
in prepoznavanje tretjosti te produkcije. Enako velja za del te produkcije,
FV Video, in tudi za specifični način delati video, ki ga je Neven
Korda nadaljeval v devetdesetih z Zemiro Alajbegović.
Video je postopek, v katerem se iz pretežno že oblikovanih, samih
sebi zadostnih struktur, končnih oblik in pomenov z razbijanjem,
metamoforzo, razstavljanjem ustvari nova celota.
Vedno znova se Korda srečujem z izkušnjo, ko se zdi, kot da je video
izparel v nekih izven videa že opredeljenih formah, kot so film,
dokumentarec, televizijske podforme, instalacije, vizualije... Istočasno
je omejen na tehnično (slučajni, priročni, poceni medij prenašanja
podob) in obenem se v njegov jezik (to je njegovo bistvo) podtikajo
strukture nekih drugih, znotraj sebe strogo determiniranih form.
|
ZANKA je spletna stran, posvečena soočenju videa in interneta. Temelji
na video praksi avtorskega para Alajbegović-Korda (znana tudi pod
imenom Zank). ZANKA ima štiri module: Subkultura/Alternativna praksa
(FV video), Borghesia (FV video), Kratki filmi, Dokumentarci/Televizija.
Postavljena je v okviru projekta Internet Portfolio Zavoda SCCA-Ljubljana,
ki na svetovnem spletu predstavlja izbrane umetnice, umetnike in
skupine, delujoče v slovenskem prostoru. (http://www.internet-portfolio.org/zanka)
Spletno mesto ZANKA je predvsem želja videa, da se predstavi kot
samovšečna predstavitev videa samega. Ne kot nekaj, kar je bilo,
temveč kot nekaj, kar je tukaj. Je tudi potreba po
obnavljanju zaradi ohranjanja. Je soočenje videa z vedno novimi nosilci
informacij, ki
narekujejo nove oblike komuniciranja. Nosilci, kot so cd/dvd in internet,
s pomočjo računalnika prinesejo prej nedostopne materiale na vsako
delovno mizo. :)
Lahko rečemo, da je restavracija ponavadi tehnološki pojem, rekonstrukcija
pa politični. Izrazito subjektiven pristop obeh avtorjev do (večinoma)
lastnih izdelkov in specifična strategija vzpostavitve videa Nevena
Korde sta to mejo zabrisala.
Metodološko je ZANKA zavezana potvarjanju zgodovine oz. ustvarjanju
javnosti široko dostopnega arhiva. Govorimo o več kot 600 minutah*
finalnih video projektov ter o sočasnih medijskih odzivih nanje in
odzivih na večje število multimedijskih performansov in drugih multimedijskih
dogodkov. Vse skupaj tvori podatkovno bazo, okostje internetne strani
ZANKA. Zajeto video gradivo je realizirano v pogojih razpona od preprostih
VHS-VHS nasnemavanj do produkcij v več slovenskih, v posameznih obdobjih
naprednih produkcijskih hišah (Brut film, Studio MI, Kanal A, TVS,
VPK). Kot tako je s svojo parcialnostjo tudi konkreten oris obstoja
in živosti slovenske medijske krajine. :)
Najpogosteje je video jezik, utemeljen izven sebe, v drugih praksah,
ZANKA pa ponuja izdelke prakse, ki ji samo video sam omogoča utemeljitev.
Enkratna video pot v okolju, ki se je nenadoma in rapidno spreminjalo,
in s sredstvi, ki so nepovratno spreminjala svet pred našimi očmi.
Medijska vsebina ZANKE je tudi zelo konkretno gradivo, ki govori
o hitro se spreminjajoči opremi in tehnologiji sami in perzistiranju
želje preko/čez te spremembe nosilcev in postopkov.
*Naj naštejem le pomembnejše izdelke, ki so zdaj prosto dostopni
na ZANKI:
FV produkcija:
- Zgodnja dela (Tereza, Yu sen, Obnova, Socializem, Disko FV 82-83...)
- Ljubljanske HC skupine iz prve polovice in sredine osemdesetih
(UBR, SDA, Odpadki civilizacije, Tožibabe, III Kategorija, Epidemija,
Qoud Masaacre, Niet), predvsem video kasete Ljubljanska HC scena,
Iskanje izgubljenega časa in Niet.
- Borghesia, predvsem zbirki spotov Tako mladi (1985) in Triumf želje
(1990).
Produkcija avtorskega para Neven Korda in Zemira Alajbegović:
- Kratki filmi (Nestrpnost, Avtobus, Zbiralci peska)
- Podobe (ŠF video 82-85, HC, Max, Mare)
- Dokumentarec o FVvideo posnetkih Staro in novo
Spletno mesto ZANKA
Avtor: Neven Korda
Oblikovanje: Lijana Veličković
Prevod v angleščino: Sunčan Stone, Barbara Borčić
Produkcija: Zavod Zank
Koproducenti: Zavod SCCA-Ljubljana, Zavod K6/4
Pomoč pri realizaciji: Kinodvor
Projekt sta podprla MOL in MzK RS.
NEVEN KORDA
Sem Neven Korda, avtor z raznoliko video izkušnjo, zadnjih nekaj
let se pri ustvarjanju svojih umetnih situacij posvečam po eni strani
formam, ki rabijo živo interakcijo videa in računalniško posredovanje
(plesni video performansi, vizualije Barbato), po drugi strani pa
iskanju tem oz. struktur za nosilce pomena (Novi Novi filmi). Nekaj,
kar je video, nekaj, kar ni podvrženo niti zaprtim formam (film,
dokumentarec, video art...) niti tehnologijam (celuloid, video trak,
računalnik, VR, internet...). Šele izpovedana resnica je sklepni
del realnosti in, v tem povednem, umetnost ni brez odgovornosti.
:)
www.korda-art.si
Postaviti medij med sebe in svet. Postaviti sebe med sanje in resničnost.
VEČ INFORMACIJ
http://www.internet-portfolio.org/zanka
|