| 
             Svet umetnosti 
Letnik 2008/09 
Predavanja Kuratorske prakse 3 
          Branislav Dimitrijević 
              Everything Is Gonna Be:  
            Katarina Zdjelar in Zoran Todorović  
            na 53. Beneškem  bienalu 
          Četrtek, 14. 5. 2009,  ob 20. uri  
            Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana 
          
          Kaj bo letos na 53. beneškem bienalu predstavila Srbija? Kdo  so njihovi "aduti" sodobnoumetnostne scene in kdo utegne najbolj "vznemiriti"  mednarodno javnost, nam je na predavanju v Projektni sobi SCCA "zaupal" Branislav Dimitrijević, komisar in  kurator srbskega paviljona. Odločitev strokovnega odbora (Branislav  Dimitrijević, Zoran Erić, Milica  Petronijević, Milica Tomić, Stevan Vuković) je bila, da v paviljonu soočijo  dve avtorski poetiki, med katerima se bo vzpostavil intencionalen, pa tudi  naključen dialog.  
			Katarina Zdjelar,  videastka, svoja dela koncipira na komunikaciji. Raziskuje pozicijo subjekta,  ko je ta primoran komunicirati v nematernem, tujem jeziku. Serija video del in  instalacij But If You Take My Voice, What  Will Be Left to Me? predstavlja mdr. izjave, na katerih portretiranci pripovedujejo,  kako se soočajo z jezikom. Video dela temeljijo na enostavni vizualni sliki,  portretu, kjer v prvi plan stopi osebna, intimna pripoved in podoba  pripovedovalca. Zdjelarjeva v svojih video delih izpostavlja posredovanje  spretnosti in znanj. Vsak poretretiranec se sooči s svojo napako in jo poskuša  ponotranjiti in/ali odpraviti. Video dela kažejo tudi fizično moč komunikacije,  ko se telo govorečega prilagaja aktu izrekanja. Zoran Todorović bo v paviljonu predstavljen s projektom Warmth. Avtor je januarja 2009 začel zbirati človeške lase po srbskih  frizerskih salonih in vojašnicah, v zaporih pa je naletel na zaprta vrata.  Zbral je več kot dve toni las in jih predelal v preproge. V Benetkah bo  razstavil preproge, ki jih bo moč tudi kupiti, in video dokumentacijo  produkcije od zbiranja do tkanja. Reference projekta so zgodovinske, iz časa  koncentracijskih taborišč v drugi svetovni vojni, danes pa po mnenju  Dimitrijevića vsaka preproga predstavlja zemljevid neke lokalne družbene  skupnosti. Gre za simptom današnje srbske družbe, kjer vpetost v lokalno in  nacionalno odraža že tudi željo po izstopu, po prepoznanju; kar se v primeru  Todorovega umetniškega dela lahko izvede npr. z DNK-analizo človeških las. Gre  za re-enactment bipolitične kontrole.  Preproga je tako tudi prostor ujetosti, fatalizma, kjer umetnik identificira  mehanizme kontrole in biopolitike.  
			Projekta vzpostavljata dialog na podlagi razlik in konfrontacij,  tako s pozicije umetnikov kot samih umetniških del. Video dela Zdjelarjeve  vključujejo ironijo, napako v govoru in komunikaciji. Todorov pa izpostavlja  vprašanje reguliranega družbenega reda in individualnega upora. Zdjelarjeva predstavlja  mlajšo generacijo, ki se ne identificira s travmatično srbsko zgodovino  devetdesetih let prejšnjega stoletja (že dlje časa živi v tujini), Todorov pa  predstavlja nasprotno, t. i. izgubljeno generacijo, ki se je znašla v obdobju  vojn, travm in kasnejših frustracij.  
			In kako poteka izbor za srbski paviljon? V preteklih letih je pet umetnikov dobilo neposredni poziv za udeležbo na   bienalu. Za svoj predlog so dobili celo honorar, komisija v   sestavi petih kustosov pa je vsako leto izbrala dva projekta. Dimitrijević je kot komisionar nadgradil model predstavitve dveh umetnikov.  Jeseni 2008 je bil objavljen razpis srbskega ministrstva za kulturo, odločitev  o umetnikih je bila sprejeta konec leta, z januarjem se je začela produkcija  del. Umetnika je potrdil strokovni odbor, Dimitrijević pa se je kot član odbora  znašel še v vlogi komisionarja in kuratorja. Produkcijo del letos koordinira  Muzej sodobne umetnosti iz Beograda. V bodoče pa Dimitrijević predlaga  institucionalni eksperiment izbire umetnikov, ko naj bi izbrana ali vabljena  institucija sama zasnovala koncept predstavitve in izbrala umetnike.  
			Dušan Dovč  
			    
			    
			
			POVEZAVE 
			Napoved dogodka:  
						
			  
         |