Zatvoritev razstave
DIVA v Galeriji Škuc
Poletna muzejska noč, sobota, 20. junij, od 12. do 24. ure
Galerija Škuc, Stari trg 21, Ljubljana
Ob zaključku razstave 20. junija in na poletno muzejsko noč je DIVA v Galeriji Škuc pripravila več dogodkov. Začeli smo z video projekcijami iz mednarodnega prostora. Predvajal se je Video Edition Austria + Release 01, dokumentacijski in arhivarski projekt neodvisne distribucijske hiše Medienwerkstatt z Dunaja.
Sredi dneva sta Borut Savski in Neven Korda začela s pripravami na delavnico. Borut, multimedijski umetnik in programerski svetovalec Postaje DIVA, se je "spopadel" s starimi televizorji. Ukvarjal se je s televizijsko katodno cevjo, v kateri je s spremembo elektromagnetnega polja spremenil tok elektronov. Pod normalnimi pogoji se elektronski tok sproži pod visoko napetostjo, odklonski sistem pa elektrone pozicionira po fosfornem premazu, kjer se energija elektronov spremeni v svetlobno. Svetlobna sled se po ekranu zapisuje v smeri levo-desno, zgoraj-navzdol tako, da 575 linij ustvari zvezno sliko. Če pa se intervenira z zunanjim signalom in spremeni upravljalne magnete, se zvezna slika izrisuje drugače.
Neven je svojo delavnico, predavanje in demonstracijo posvetil video signalu. Video signal pozna tri osnovne faze. Do njega lahko pridemo tako, da fotoelektronsko sredstvo (senzor) analizira svetlobno (optično) energijo v sekvencah horizontalnega odčitavanja od zgoraj proti spodaj in proizvede električni signal, ki svetilnost in barve posameznega elementa slike predstavlja kot nivo napetosti video valovne oblike. Druga faza je prenos vrednosti elementov slike v sekvenci kot nivo napetosti video oblike vala, tretja pa predvajanje (reprodukcija) slike originalne scene na ekranu. Na demonstraciji je Neven razložil sheme, ki prikazujejo prenos svetlobne energije v električni in video signal in nazaj v svetlobno energijo. Predstavil je pomembne formate za zapis video signala na magnetni trak glede na kompozitni in komponenti digitalni ali analogni video signal. Naštel je nekaj nosilcev video signala, ki omogočajo njegovo shranjevanje in prenos (radijska frekvenca, magnetni trak, trdi disk in spominska kartica), in nekatere video kodeke. Na koncu je orisal vrednosti video signala znotraj radiofrekvenčnega polja.
Luka Dekleva, sicer šolani fotograf, danes pa vse bolj intermedijski umetnik, je za razstavo posodil svojo predelano televizijo "wobblevision". Luka je predelal TV-monitor z zunanjo kontrolo tuljav (elektromagneti) za navpični in vodoravni odklon elektronskega žarka v katodni cevi. Zadnji dan razstave pa je sodeloval pri transformaciji video signala in projekciji dogajanja iz tehnične sobe. Pri tem mu je na pomoč priskočil Igor Grom, izkušeni televizijski operater, ki je spreminjal video sliko in jo beležil z oscilogramom. Abstraktne in organske forme, ki so nastajale v tehnološki sobi, so se projicirale v osrednji galerijski prostor.
Večer se je zaključil z vodstvom Ide Hiršenfelder, ki je sodelovala pri koncipiranju razstave.
Namesto zaključka pa komentar obiskovalca: "Zdi se mi, da ste super vključili video v narisano shemo. Sploh je zadnja soba dodala k sami predstavitvi arhiva, za katerega ogled si je pač treba vzeti čas - slikovit, malo čez rob narisan vpogled v tematiko. Mislim, da ste dobro predstavili arhive in tudi postavili razstavo. Seveda pa bi bilo še toliko bolje, če bi lahko arhive oddajali in bi vsa vesoljna Slovenija iz domačih naslonjačev, preko TV sprejemnikov spremljala izbore iz arhivov. Na primer na SLO 3 namesto 'live'
parlamentarcev." (Sašo Sedlaček)
Dušan Dovč
|