| 
		 Strategije  predstavljanja kulture v medijih: primeri Artservisova  zbirka, Postaja Diva in Artychok.TV 
        16.–20. avgust 2010 
          Ohrid, Makedonija 
            Vprašanje  predstavljanja kulture in umetnosti v medijih je zaradi pereče situacije v  množičnih medijih zadnja leta vse pogosteje zastavljeno. V Ohridu se je z  namenom izmenjave izkušenj, predstavitev posameznih situacij in razmer ter  mogočih taktik za izboljšanje statusa kulture v medijih odvijala konferenca JournArt Cooprative, na kateri se je  zbrala vrsta strokovnjakov različnih profilov in ozadij. To so bili novinarji  kulturnih redakcij pomembnejših, večinoma nacionalnih medijskih hiš, časopisov,  radijskih in televizijskih mrež, tehnično osebje, montažerji in snemalci, ki  imajo pri ustvarjanju programa eno ključnejših vlog, predstavniki  specializiranih spletnih medijev, kritiki, teoretiki, umetniki in ostali  kulturni delavci.  
            Povabljeni  udeleženci so prišli iz držav srednje in jugovzhodne Evrope, največ s področja  Balkana (Albanija, Bolgarija, Bosna in Hercegovina, Črna gora, Makedonija,  Slovenija in Srbija), po eden udeleženec pa iz Avstrije in Češke. S seboj so  prinesli znanje, izkušnje, različne pristope do ustvarjanja medijskih vsebin iz  področja kulture in predvsem željo po izmenjavi le-tega in povezovanju. Vsi  omenjeni prostori so namreč dokaj majhni in nepovezani ter vse bolj odvisni od  čezmejnega sodelovanja, deloma tudi na tem področju. 
            V  začetku je delavniško zastavljena konferenca skozi diskusije zaznavala stanje  na področju kulture v večjih medijskih hišah in med manjšimi specializiranimi  mediji v različnih okoljih. Množični mediji, vsaj tisti, ki sploh še pokrivajo  kulturne dogodke, so po večini spremenili odnos do poročanja in približevanja  širši javnosti. Ti pristopi so povečini prilagojeni senzacionalističnim  apetitom današnjega duha časa in t. i željam "povprečnih" bralcev. Prostora za  resnejše komentarje, kritike in razprave je vse manj, še manj zaželene so  nekonvencionalne avtorske in eksperimentalne forme, zlasti v polju  avdio-vizualnih medijev, zato kulturna produkcija in poročanje o njej postajata  vse bolj marginalni in odrinjeni.  
            Udeleženci  smo se v tem duhu pogovarjali o sodobnejših pristopih do ustvarjanja kulturnih  vsebin in prispevkov, pregledali smo primere dobrih (tudi lastnih) praks ter  razmišljali o vlogi medijev in popularizaciji sodobnih umetniških praks.  
            Specializirani  mediji se na drugi strani povečini otepajo s finančnimi težavami, ključnimi za  njihovo delovanje. Številne revije, portali in spletne televizije izgubljajo na  kvaliteti in relevantnosti tudi in predvsem zaradi premajhnih sredstev, ki bi  jih zagotavljali piscem besedil in ustvarjalcem avdio-vizualnih vsebin. Kot  pozitivna primera in primera dobrih praks pa sta bila predstavljena Artyčok.TV,  mednarodna iniciativa s centrom v Pragi, in Artservis, ki deluje pod  okriljem SCCA-Ljubljana. 
            Artyčok.TV  je mrežna iniciativa, ki združuje novinarje, umetnike in kulturne delavce širom  Evrope, ki ustvarjajo informativne ali strokovne prispevke za spletno  televizijo, in sicer na sebi lasten avtorski način, medtem ko avtorjem  omogočijo tudi odgovarjajoče plačilo. Spletno kulturno-umetniško televizijo je  predstavil František Zachoval iz  Prage in predstavil različne inovativne avtorske pristope, ki se jih sodelavci  poslužujejo pri ustvarjanju medijskih vsebin. 
            Dušan Dovč je predstavil portal  Artservis in Artservisov kovček, zbirko video del, ki se ukvarjajo s  tematiko samega ustvarjanja in preživljanja s kulturo. Artservis že devet let  služi informiranju zlasti strokovne javnosti, obenem pa se ukvarja s pravnim  svetovanjem. Kljub pogostim finančnim težavam, ki izvirajo deloma tudi iz  birokratske neopredeljenosti tega portala, je Artservis eno ključnih spletnih  mest za širšo kulturniško javnost. 
                
    
            Barbara Borčić in Miha Colner sta predstavila video in medijski arhiv Postaja Diva, ki ga SCCA-Ljubljana  razvija že od leta 2005. Fizični in spletni arhiv združuje dela domačih  vizualnih, zlasti video umetnikov, in predstavlja pomemben informacijski in  izobraževalni segment te vrste ustvarjalnosti v Sloveniji. Kot predmet  diskusije je bil predstavljen video esej Nike  Grabar (nastal pod mentorstvom Nevena  Korde in Zemire Alajbegović kot  del seminarja Sveta umetnosti na temo  produkcije videoeseja), ki podrobno predstavlja delovanje projekta Postaja Diva in razstave Diva v Galeriji  Škuc. Video esej je nekakšno presečišče med dokumentarnim in  teoretičnim prispevkom na temo video umetnosti ter arhiviranja, služi pa tudi  kot medijski (televizijski) prispevek na temo kulture z inovativnim in  kreativnim pristopom.  
            Eden  od ciljev konference JournArt Cooperative v Ohridu je bil tudi poskušanje izboljšanja stanja in statusa kulturnih vsebin  v množičnih ter tudi specializiranih medijih, statusa, ki si ga mora kulturna  sfera znotraj teh okvirov ponovno izboriti. Ker je kulturna produkcija v danih  družbenih in ekonomskih okvirih nezmožna obstati na prostem trgu, je v tem  segmentu pričakovana predvsem večja vloga javnih virov financiranja. Kulturna  produkcija in bogato kulturno prizorišče sta pomemben člen javnega življenja in  mentalne blaginje slehernega prostora, zato ta sfera tudi ima načelno podporo  državnih in mednarodnih medijskih ustanov. V tem segmentu je potreben strateško  premišljeni in usklajeni korak naprej, ki bi zagotovil trdnejšo pozicijo  kulture tako znotraj javnih kot tudi zasebnih medijev. 
            Miha Colner 
               
               
           
            Konferenco je organiziral Center za medijske aktivnosti iz  Skopja, podpirata pa jo Central European Iniciative Fund (CEI) in Ministrstvo  za kulturo Republike Makedonije. 
            POVEZAVE 
			[Objavljeno: 31. 8. 2010] 
  
         |