Preboj iz anonimne pridnosti
Javni intervju z Markom Brecljem
23. 11. 2010
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana
Javni intervju se je pričel in medias res, z ogledom videodokumenta mehkoteroristične akcije Detonator Marka Breclja in Društva prijateljev zmernega napredka (DPZN), v kateri so aktivisti obvezali cerkvene zvonove, da niso zvonili ob maši. Sledil je Brecljev opis akcije, odziva medijev in javnosti – zlasti razkoraka med tistimi, ki so akciji nasprotovali, in tistimi, ki so akciji odobravali.
Moderatorka Tanja Lesničar - Pučko je komentirala, da je avtor trčil ob "mejo svobode" oziroma posegel v "svobodo drugega", saj so udeleženci maše opazili akcijo oziroma nezvonjenje, čeprav Brecelj trdi, da obreda niso motili. V tem kontekstu je Brecelj spregovoril o odzivu politikov, nasprotovanjih in javnih razpravah, ki so bile organizirane. Zaradi teh dogodkov so se člani DPZN počutili kriminalizirani, saj jih javnost ni nikoli vprašala za obrazložitev akcije, temveč je vse potekalo "mimo njih".
Intervju se je nadaljeval z zadnjim mehkoterorističnim performansom DPZN-ja, Žaloigra na Triglavu, ki se je zgodil dva dneva pred javnim intervjujem, 21. novembra 2010. Akcija je bila izvedena v protest "zaplovbi" večnamenske slovenske vojaške ladje Triglav v koprsko pristanišče. Brecelj je opisal razloge za akcijo, izvedbo in komplikacije, ki so se dogodile, saj so ga varnostniki pred vstopom na ladjo pregledali in zahtevali, da svoje pripomočke za akcijo (cev, plastenka vode) odstrani, česar pa mu na koncu ni bilo potrebno storiti. Akcija je bila izvedena, medijski odzivi pa večji, kot so pričakovali.
Moderatorka je problematizirala dejstvo, da mediji sami pokličejo avtorja oziroma da ga mediji ob takih dogodkih pričakujejo, da ga dojemajo kot nasprotni pol, kot opozicijo. Brecelj je potrdil, da kliping potrebuje za razpise, po drugi strani pa je poudaril, da se njegove akcije mehkega terorizma "zgodijo same od sebe", potekajo brez medijev, mediji pa so le "detonator".
Kaj sploh je mehki terorizem? Brecelj je opisal okoliščine, v katerih je mehki terorizem nastajal, govoril o "gluhem prostoru", v katerem je težko početi akcije. Mehki terorizem je tisto, kar vzbudi pozornost, zanj ni potreben denar, ima pa veliko odmevnost. Je poskus preboja iz anonimne pridnosti.
Velikokrat akcije, na primer lanskoletne Slive so zrele na Kopergroundu, vzbudijo vprašanje represivnih organov in odnos oziroma reakcije, ki ga imajo do avtorja. Akcija Slive so zrele se je namreč končala z nasilnim ravnanjem policijske enote. Mediji so zaradi nasilnega ravnanja obsodili koprsko policijo ter se postavili na stran mehkega terorizma; na njihovo stran pa je stopila tudi javnost.
Brecelj je nadaljeval svoje pripovedovanje o teoriji zarote v medijih ter obrazložil, kaj in zakaj mediji objavljajo ter zakaj o nekaterih akcijah ne poročajo.
Pogovor se je nadaljeval z razpravo o seriji akcij Brezmadežna, ko so na fasado škofije projicirali film Oklepnica Potemkin. Represivni organi niso reagirali na akcijo, saj je bila storjena še pred njihovim prihodom. V drugih primerih (npr. Slive so zrele) pa je bil avtor zadržan na policijski postaji ter izpostavljen pregledom za psihoaktivne substance.
Javni intervju se je zaključil z Brecljevim glasbenim nastopom in pogovorom o avtorjevih ciljih v prihodnosti ter različnimi osebnimi zgodbami iz življenja Marka Breclja.
Špela Škulj
POVEZAVE
[Objavljeno: 10. 12. 2010]
|