| 
		  Arhiviranje video umetnosti v perspektivi tehnoloških in socioloških sprememb 
		Arhiviranje  večmedijske umetnosti. Trije primeri 
        Dogodek z razstavno  predstavitvijo modela arhiviranja večmedijske umetnosti
  
          19. 11.-6. 12. 2010 
          Projektna soba SCCA, Ljubljana 
            Ena od najbolj pomembnih značilnosti sodobne zahodne  civilizacije je resen odnos do arhiviranja. Še bolj kompleksen pa je ta odnos v  primeru arhiviranja sodobne večmedijske umetnosti, kjer je problem večplasten.  Razen čistega ohranjanja informacije obstaja tudi potreba po reprodukciji  konteksta, v katerem je bila umetnina realizirana. Ker avdiovizualna umetnina  pogosto ni zgolj avdiovizualni signal, ampak cel kup enakovrednih dogodkov, je  arhiviranje tudi razmislek o možnih načinih reprodukcije umetnine. Ravno to je  bila tema dogodka, ki se je začel 19. novembra 2010 v Projektni sobi SCCA pod  naslovom Arhiviranje večmedijske  umetnosti. Trije primeri.  
            Trije povsem različni pristopi so služili za razmislek o  možnih problemih arhiviranja in predstavljanja umetnin. Ker je arhiviranje predpogoj  za reprodukcijo umetnine, bi idealna strategija bila, da se razmisli o možnih spremembah  umetniških kontekstov. Če povzamemo Foucaultovo teorijo diskontinuitete  diskurza, potem je jasno, da trenutno stanje, v katerem "kraljuje umetnik", ni  nekaj absolutnega in nespremenljivega. Zato pri arhiviranju ni pomemben le  odnos med umetnino in umetnikom, ampak tudi odnosi med občinstvom in umetnino,  ali celoten kontekst tehnološkega nastanka umetnine, pri katerem – odvisno od  tehnologije –  pogosto sodeluje več oseb.  
            V performansu Nike  Špan Polucija v umetnosti (2008) igra  pomembno vlogo občinstvo, brez katerega umetniški dogodek ni mogoč. Prav zato je  pomembno na najboljši možen način dokumentirati vlogo občinstva. Pri projektu Mihe Vipotnika Videogram 4 (1976/79; 2009) je celoten proces, sprva realizacija umetnine in pozneje restavracije traku,  pokazal, da se je v obdobju tridesetih let nosilec večkrat zamenjal. Kinetična  video instalacija Stanje Stvari (2007) Nevena Korde je za arhiviranje še  dodatno zahtevna, ker je sestavljena iz mehaničnih in avdiovizualnih tehnik. 
            Video umetnost se zaradi občutljivosti nosilca ne more  pasivno arhivirati, ampak je arhiviranje prilagajanje novim načinom branja  digitalnega zapisa. Na treh prikazanih primerih pa je vidno, da se s temi  novimi pristopi ohranjajo tudi stari. Množica objektov, ki predstavljajo sleherno  umetnino, ni nikoli zaključena. Podoben dogodek v prihodnosti pa bo moral dodati  nove elemente, ki bodo sestavljali nadgrajen kontekst določene umetnine.  
            Andrej Pezelj 
    
    
    
            POVEZAVE 
			[Objavljeno: 23. 12. 2010] 
  
         |