Postaja DIVA
v londonskem LUX-u
Predstavitev videoumetnosti iz Slovenije in projekcija
28. 4. 2011
LUX, London
V kontinuirani seriji predstavitev slovenske video umetnosti v mednarodnem prostoru se je projekt Postaja DIVA, ki od leta 2005 poteka znotraj programa SCCA-Ljubljana, v zadnjih dnevih aprila predstavil tudi v Londonu. Barbara Borčić, direktorica SCCA-Ljubljana in vodja Postaje DIVA, in Miha Colner, kurator in kritik, sta predstavila kratko zgodovino in kontekst avtorskega videa v Sloveniji, video in medijski arhiv Postaja DIVA in delovanje SCCA-Ljubljana.
Projekcija z uvodnim predavanjem se zgodila v sodelovanju z organizacijo LUX, ki zbira in skrbi za obsežen mednarodni arhiv avtorskega videa in eksperimentalnega filma s poudarkom na britanski neodvisni produkciji "umetniških gibljivih slik". Distinkcija med filmom in videom znotraj omenjenega arhiva ni posebej definirana, zato je bila pod skupnim imenovalcem vzpostavljena enotna označba gibljivih slik, ki so nastale v produkcijskem in prezentacjskem kontekstu vizualnih umetnosti. V arhivu LUX-a je danes prek 4.500 različnih avtorskih del, filmov in videov, ki segajo od začetka 20. stoletja do današnjih dni.
LUX je v sami zasnovi dokaj soroden Postaji DIVA, video in medijskemu arhivu SCCA-Ljubljana, ker poleg fizičnega arhiva skrbi tudi za spletno bazo podatkov o posameznih delih in njihovih avtorjih. LUX, za razliko od portala DIVA, sicer ne ponuja prostodostopnih del v nizki resoluciji, pač pa zgolj z osnovnimi podatki, opisom dela in fotografskih gradivom popisane materiale. LUX je tako ob nekaterih državnih institucijah, kot je na primer British Film Institute, ena najpomembnejših britanskih organizacij na področju produkcije, arhiviranja in teoretske obdelave umetniškega videa in filma.
Postaja DIVA je s programom Postaja DIVA predstavlja iz leta 2009 (izbor: Barbara Borčić, Miha Colner, Ida Hiršenfelder) nastopila v sklopu tradicionalne manifestacije LUX Salon, posvečene projekcijam, predavanjem in diskusijam o tovrstnih umetnostih. Prikazani video program je prisotnim omogočil vpogled v zgodovino slovenske video umetnosti in njenega širšega kulturnega in družbenega konteksta nastanka, kar je vzbudilo veliko zanimanje med zainteresirano javnostjo. Prizorišče (projekcijska soba LUX-a) je bilo namreč zasedeno do zadnjega kotička. Ker britanska in mednarodna javnost nimata zadostnih informacij in vedenja o umetniških tokovih iz Slovenije in širše regije Srednje in Vzhodne Evrope, je prav zgodovinski uvod v obliki predavanja in kasnejše diskusije pomenil koristno informacijo in širšo kontekstualizacijo prikazanim delom. V sklopu enournega video programa, ki je zajel poglavitnejše segmente razvoja slovenske video produkcije, je bilo predstavljenih 15 del različnih avtorjev in avtorskih skupin. Začetek pregleda je bil zamejen z letom 1983 in eksperimentalnim videom Autop Marjana Osoleta - Maxa, nadaljeval pa se je z nekaterimi najvplivnejšemi deli različnih generacij umetnikov, ki so zaznamovali lasten prostor in čas, vključno z mlajšo generacijo domačih umetnikov – videastov, ki vpeljujejo povsem drugačen odnos do medija in njegovih rab.
Predavanje in projekcija sta ob zaključku izzvala številna vprašanja in komentarje ter vzpodbudila živahno diskusijo. Refleksija prisotne publike se namreč poraja iz povsem neobremenjene distance do (po večini prvič) videnega materiala, zato je prinesla nekatere zanimive zaključke, ki se dotikajo identitete kulturnega in političnega prostora, zrcaljene skozi posamezna umetniška dela. Ugotovitve prisotne publike so nakazale specifike umetniške izraznosti, izvirajoče iz tega predela Evrope, ki naj bi bila – v primerjavi z britansko video produkcijo – vizualno izjemno monumentalna in sporočilno metaforična.
Sodelovanje med LUX in SCCA-Ljubljana se bo v prihodnosti nadaljevalo s strokovnimi izmenjavami v smislu razvijanja teoretskih diskurzov o video umetnosti in njenem arhiviranju ter javnih predstavitev, ki bodo približala produkcijo omenjenih prostorov širši publiki.
Miha Colner
POSEBNA ZAHVALA
- LUX & Benjamin Cook za povabilo in organizacijo dogodka.
POVEZAVE
Program Zavoda SCCA-Ljubljana podpirata MOL, Oddelek za kulturo in Ministrstvo za kulturo RS.
[Objavljeno: 13. 5. 2011]
|