Hitre povezave
PROJEKTI
VIDEO/ARHIV
ŠOLA
SERVIS
   
/ domov / o nas / publikacije / knjižnica / DIVA / ENGLISH  

 

A) PROJEKTI
Brez žebljev in podstavkov
Studio 6
Razstave
Raziskave
Koprodukcije, partnerstva
in sodelovanja


B) VIDEO/ARHIV
Postaja DIVA
  Prakse arhiviranja
  Videodokument
  Videospotting
  Artservisova zbirka
  Internet Portfolio

C) ŠOLA
Svet umetnosti
Knjižnica

D) SERVIS
Artservis
ArtsLink
Evrokultura
Kulturna stična točka (CCP)
Stična točka ALF v Sloveniji

Zavod SCCA-Ljubljana
Metelkova 6, SI - 1000 Ljubljana
Tel.: +386 (0)1 431 83 85
Fax: +386 (0)1 430 06 29
e-mail: info[at]scca-ljubljana.si

Vizitka

Okrožnica SCCA
dodaj e-naslov / Arhiv
SODELOVANJA:
GAMA, Gateway to Archives of Media Art
GAMA

(Gateway to Archives of
Media Art)
On-AiR
(platforma za mobilnost umetnikov)
VideoLectures.net
(baza videopredavanj)
ČLANSTVO:
Asociacija
(društvo NVO in samostojnih ustvarjalcev na področju kulture)
CAE
(Culture Action Europe)
ALF
(Anna Lindh Foundation)
IKT
(International Association of Curators of Contemporary Art)
InSEEcp
(Informal SEE Network of Cultural Portals)
On-the-Move
(informacijska mreža za mobilnost v kulturi)
Kulturna četrt Tabor
(društvo organizacij ljubljanske soseske Tabor)

Ali je portret lahko nadomestek za realno izkušnjo umetnine?

Dokumentarni portret umetnika in umetnine

20. september 2011
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana

Pogovor z avtorji oddaj Zemiro Alajbegović, Arnetom Brejcem, Tomažem Brejcem in Amirjem Muratovićem je vodila Barbara Borčić.

Dokumentarni portret umetnika in umetnine, pogovor Dokumentarni portret umetnika in umetnine

Dokumentarni portret umetnika in umetnine, pogovor Dokumentarni portret umetnika in umetnine

Dokumentarni portret umetnika in umetnine, pogovor Dokumentarni portret umetnika in umetnine

V Projektni sobi SCCA je potekal pogovor na temo dokumentarnega portreta umetnikov. Iz bogatega fonda različnih pristopov k problemu dokumentiranja umetniških praks se je pogovor osredotočil na že realizirane serije portretov, in sicer Zapeljevanje pogleda Amirja Muratovića, Besede in slike Tomaža in Arneta Brejca in Podobe Zemire Alajbegović in Nevena Korde. Dogodek se je začel s projekcijo izbranih oddaj iz vsake od serij, temu pa je sledil pogovor o izkušnjah avtorjev in umetnikov in na splošno o željah in težavah, ki jih prinaša problem portreta slehernega umetnika ali umetnine.

Tri omenjene serije se problema portretiranja lotevajo na zelo različne načine. Zapeljevanje pogleda se osredotoča predvsem na umetniško prakso in sam proces nastajanja umetnine. Pogosto portret slehernega umetnika nastaja skozi daljše obdobje, znotraj katerega lahko vidimo različne etape nastanka iste umetnine. Amir Muratović je govoril o problemih realizacije. Znano je, da se v snemalnem procesu izvede ponovitev sleherne umetniške prakse, ki zdaj ni več izvirna in zato lahko deluje plitko in neresnično. Naloga režiserja je torej, da poskuša ujeti umetnika pri ustvarjanju in da čim manj vpliva na pogosto samotni, ustvarjalni proces. Glavni cilj Muratovića je torej vedno bil minimalizirati svojo pozicijo tujca v ateljeju.

Beseda in slika rešuje problem portretiranja umetnika drugače kot Zapeljevanje pogleda. Ko se pri Muratovićevih oddajah umetnina pojavlja »ob strani« in je samo opravičilo za umetnikovo ustvarjanje, je pri Brejčevih Besedah umetnina tretirana kot nekakšna platforma za posredni portret umetnika. Umetnik torej ni nikoli dejansko prisoten. O njegovem početju, a pogosto tudi o njegovem karakterju, sodimo preko interpretacije Tomaža Brejca. Gre za psihološko-estetsko izkušnjo, dokaj osebno in, kot sta povedala Tomaž in Arne Brejc, izkušnjo, ki je bila realizirana z veliko improvizacije in z malo finančnih sredstev. 

Serija dokumentarnih portretov Podoba Zemire Alajbegović in Nevena Korde pa je vezana na video umetnike. Zato je že pred samim snemanjem obstajalo več izraznih možnostih. Pomembno je, da že oddaja Podoba deluje kot video umetnost. K portretu pristopa tako, da je tudi končni izdelek nekaj več od dokumentiranja. Kot celota nima tiste težnje po objektivnosti, ampak si dopušča umetniško interpretacijo umetniškega delovanja. Umetnik je bil pogosto vpet v proces realizacije Podobe, ki lahko deluje popolnoma samostojno, tudi če ji odvzamemo dokumentarno funkcijo.

Diskusija, ki je sledila projekciji, je razen že omenjenih vprašanj postavila tudi vprašanja o smislu arhiviranja in katere institucije prevzemajo odgovornost dokumentiranja. Jasno je, da je v današnji digitalni dobi portret nekakšen nadomestek za realno izkušnjo umetnine. A glede na različnost dokumentarnih tehnik lahko pomislimo, da je polje dokumentacije tako široko kot samo polje umetnosti.  

POVEZAVE

[Objavljeno: 30. 9. 2011]

 

 

 
Fokus

Ob nekem času,
na nekem mestu

(iz video arhiva
Postaja DIVA)

Noč kratkih filmov:
21. 12. 2017, ob 22.30

Slovenska kinoteka
Vstop prost!

Iskanje
Zgodilo se je

Meditacije
tajvanskega videa

1. 8. 2017
Projektna soba SCCA

Novosti v knjižnici SCCA

Strokovna literatura
o sodobni umetnosti

Fokus: kuratorske prakse, video in novi mediji

Sledite SCCA-Ljubljana
Facebook  Twitter  Vimeo  Wikipedia

 


Zavod SCCA-Ljubljana
, Metelkova 6, SI - 1000 Ljubljana,
Tel.: +386 (0)1 431 83 85, Fax: +386 (0)1 430 06 29 e-mail: info@scca-ljubljana.si