Kdaj je pravi čas za animacijo?
Zakulisje produkcije animiranega filma Socializacija bika?
14.-29. 12. 2011
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana
Zvonka Čoha in Milana Eriča smo že prej poznali kot zabavljača v najbolj žlahtnem pomenu besede. O tem smo se lahko prepričali iz prispevka Marjana Osoleta – Maxa za alternativno televizijo ATV iz leta 1987. V prispevku Zvonko in Milan razlagata, ali si lahko predstavljamo video spet brez animacije. In pri tem pripovedujeta, kako so se zvrsti animacije, ki so se razvile predvsem v območju filma, preselile v video spot. Humorno, zabavno in podkrepljeno s primeri. Na ogled na Postaji DIVA.
V Projektni sobi SCCA pa smo se sredi prazničnega decembra 2011 nasmejali ob pripovedovanju in ogledu animacij, ki so pripeljale do prvega celovečernega risanega filma Socializacija bika?. Avtorja sta nam najprej predvajala dokumentarni film Utrinki iz snemajna režiserja Amirja Muratovića iz leta 1994 (torej pet let pred nastankom Socializacije bika?), ki je nastal v produkciji RTV Slovenija. Zvonko in Milan sta za dokumentarec v živo odigrala scene iz risanke ter tako prikazala, kako se je najprej iskrilo od idej, kako se je risalo in risalo, kako se je snemalo, montiralo in ozvočilo film.
Nova spoznanja so bila nadvse iskriva. Za animacijo je potrebno narisati 24 sličic na sekundo, za 78-minutni celovečerni film je bilo tako narisanih toliko risb, da so v višino segale 2,5 metra. Avtorja sta sprva risala vse like, kasneje pa sta ugotovila, da je "specializacija" hitrejša, saj roka kmalu osvoji vse glavne karakterne poteze lika. Pri risanju so pomagali koloristi, ki so risbe senčili ali pa jih izrezovali in lepili na prozorne folije. Vsako risbo so potem pozicionirali na snemalno mizo, nad katero je bila pritrjena kamera. Glede na kader so kamero na milimetre natančno približevali, oddaljevali ali pa spreminjali njeno lego, ter tako ustvarili prostorsko dimenzijo in različne pozicije junakov. Dolgotrpno in natančno delo. Glasba, ki jo se spisal Slavko Avsenik ml., je bila dodana na koncu. Prav tako zvočni efekti, ki so delo izkušenega zagrebškega sinhronizatorja šumov Zorana Lhotke. Kako dolgotrajen je bil produkcijski proces, pričajo tudi objekti na razstavi: risbe bika in risbe baterij na foliji, ki prikazujejo filmski kader, zbirka rabljenih svinčnikov in radirk.
Ogledali smo si še Zvonkov kratki animirani film Poljubi mehka me radirka, ki je vzpodbudil avtorja, da se je začel z animacijo ukvarjati profesionalno in zanjo navdušil še Milana. Oba sta leta 1986 naredila film Poskušaj migati dvakrat.
Na vprašanje, ali se bosta še kdaj spopadla s celovečerno animacijo, pa sta avtorja odgovorila, da nimata časa. Kar je svojevrsten paradoks, saj je celovečerni film Socializacija bika? nastajal več kot desetletje, danes pa bi z računalniško animacijo to lahko bistveno skrajšali. A žal za to ni pravega časa.
Dušan Dovč
POVEZAVE
Program Brez žebljev in podstavkov podpirata MOL, Oddelek za kulturo in Ministrstvo za kulturo RS.
Zahvala: Amir Muratorvić, Danijel Hočevar (Emotionfilm)
[Objavljeno: 30. 12. 2011]
|