PROJEKTI | Razstave 
		     
          Tekma s časom 2. Performans in video v vzvratnem ogledalu 
            Razstava  
          15. junij–7. julij 2015 
  Odprtje: ponedeljek, 15. junij, od 21. do 23. ure 
          Predstavitev in projekcija 
            Barbara Borčić: Postaja DIVA – arhiviranje podob in časa  
            28. junij 2015 
          Galerija: Put Sv. Nikole bb, Korčula 
            Siva) (zona, prostor sodobne in medijske umetnosti,  Korčula, Hrvaška 
            Tekma s časom 2 
            Razstava Tekma s časom 2 izhaja iz prve postavitve, ki smo jo pripravili  junija 2014 v Slovenskem gledališkem inštitutu v Ljubljani. Drugo postavitev (kuratorski izbor Barbare Borčić je prilagojen glede na  prostor) pa smo pripravili v sodelovanju s Sivo) (zono, prostorom  za sodobno in medijsko umetnost z otoka Korčule. 
  - Tekma s časom 2
 
  - Razstava
 
  - Predstavitev in projekcija
 
  - Siva) (zona
 
  - Fotodokumentacija
 
  - Medijske objave
 
  - Kolofon
 
 
            
              
1. TEKMA S ČASOM 2. PERFORMANS IN VIDEO V VZVRATNEM OGLEDALU 
Kustosinja: Barbara Borčić  
Akcija, hepening in  performans so se kot načini umetniškega izražanja vzpostavili v 50. in 60.  letih dvajsetega stoletja kot odgovor na prevladujočo formalistično in tržno  naravnano umetnost. Dogajali so se na presečišču likovnih in uprizoritvenih  umetnosti, in čeprav so hkrati pripadali obema, so bili na obeh poljih  izpuščeni iz kanoniziranih zgodovin in pregledov.  
  Podobno se je godilo tudi video umetnosti, ki se je kot umetniška disciplina  vzpostavila v istem času kot performans in tudi v kontekstu konceptualistične  umetnosti oz. »novih umetniških praks«. Razmerje med njima je bilo že od vsega  začetka večplastno in je pri tem sledilo nekemu drugemu produktivnemu razmerju  – razmerju med filmom in umetniško akcijo ali dogodkom. 
  Še nekaj druži performans in video, namreč to, da gre za izrazito  individualno dejavnost, pogosto delo enega samega avtorja, in da produkcijski  pogoji v razmerju do gledališča ali filma niso primerljivi. Pa tudi to, da več  ali manj nimata sebi pripadajočega reprezentacijskega polja. Niti performans  niti video umetnost sama po sebi nista prav jasno polje, prepletata se z  drugimi umetniškimi polji in se, zlasti v zadnjem času, integrirata z drugimi,  t.i. novimi mediji. Videti je, da sodita večinoma v reprezentacijska polja  drugih umetnosti, kot je npr. galerija reprezentacijsko polje za likovne  umetnosti, kino za film, gledališče za uprizoritvene umetnosti, ali pa  televizija in internet, ki sta poligon raznovrstnih produkcij. Še najbolj res  njuni polji sta spet podobni, torej specializirani festivali in klubi. 
                  
                      | 
                   
             
                
		    2. RAZSTAVA 
		    Razmerje med performansom in  videom lahko shematično ponazorimo s štirimi osnovnimi pristopi: 1) video kot  dokument performansa, 2) video kot del performansa/performans kot del videa, 3)  (video) performans, izveden samo za kamero in 4) video, ki s svojimi izraznimi  in tehnološkimi možnostmi šele ustvari performans. Video kot gibljiva in  časovna umetnost se je v razmerju s statično fotografijo zdel primernejše  orodje za dokumentiranje teh fluidnih in efemernih oblik umetniškega izražanja,  vezanih na čas. V razmerju do filma je nova video tehnologija omogočala  snemanje in predvajanje v realnem času in v dejanski dolžini trajanja  performansa in s tem vključenost občinstva, pa tudi raznolike posege v sam  dogodek in naknadno manipulacijo posnetkov.  
            Najbolj konstruktivno  razmerje med videom in performansom predstavljajo projekti, ki povezujejo  proces strukturirane in izkustvene performativne situacije s formalnim  raziskovanjem video jezika in z elektronskim eksperimentiranjem ter razvijajo  razsežnosti videa, ki pripadajo slikarski in performativni procesualnosti, ali  pa tisti, v katerih je video že vključen kot konstitutivni del dogajanja in  spodbujevalec naracije. Vrsta umetnikov pa izvaja performanse v zasebnem  kontekstu in jih beleži na kamero ali pa na podlagi lastnih javnih performansov  izdela dokument ali umetniški video.  
   
            DELA NA RAZSTAVI:             
            Miha Vipotnik: Videogram 4 (peti trak/enokanalni video), 2"odprti kolut >  U-matic, 1976–79 (prvič predvajan na RTV Ljubljana 9. maja 1979), 29:56  minut  
  
               Videogram 4 je krovni naslov projekta, ki ga je Miha Vipotnik  razvijal v razponu treh let (1976–1979) v studiih RTV Ljubljana skupaj s  slikarjem in pevcem Andrejem Trobentarjem, igralko Majo Boh in radijskim  napovedovalcem Dušanom Rogljem.Dogajanje je bilo strukturirano s  partituro za sintetizator Ala Stona in diagramom za aktivnosti Mihe Vipotnika,  snemale so ga štiri kamere, peta pa je posnela dogajanje v režiji. Vzpostavil  je strukturirano in izkustveno performativno situacijo in z raziskovanjem  videojezika in z elektronskim eksperimentiranjem razvil razsežnosti videa, ki  so pripadale slikarski in performativni procesualnosti. Rezultat procesa so bili štirje videotrakovi in "peti trak", ki je bil  namenjen predvajanju v javnem televizijskem programu. 
            --- 
            Marko A. Kovačič: Casus belli, video performans, VHS, 1983, 5 minut 
  
               Pri večmedijskem projektu Casus belli se je serija dogajanja v  živo in video dokumentiranja odvijala v vrsti sprotnih in zaporednih umetnin.  Prvo je bil performans in ta je bil izveden za Super8mm film. Sledil je javni  performans, posnet v realnem času in sproti predvajan v oknu Galerije Škuc za  obiskovalce, za katere v galeriji ni bilo prostora. Avtor je na podlagi teh  dokumentarnih posnetkov z dodatno vstavljenim materialom in montažo naredil  avtorski video. Sledil je video performans na 1. Mednarodnem video festivalu  VIDEO CD v Ljubljani, v katerega je bil video vključen kot konstitutivni del  dogajanja: umetnikove kretnje so bile s pomočjo osmih video kamer prikazane od  zadaj na monitorjih, razporejenih ob robovih prizorišča. Sprednja  »reprezentančna« silhuetna podoba, prikazana na platnu, je bila tako  kontrapunktirana z razkrivanjem telesa iz mesa in krvi za platnom, ki je na  koncu stopil pred gledalce in izvedel samodestruktivno akcijo.  
--- 
            Martina Bastarda, Mateja  Ocepek, Nataša Skušek: Pissing,  akcija za kamero (na odprtem), 2002, 4:29 minut 
  
               Pissing prikazuje scanje treh žensk na odprtem, ki ga  spremlja statična kamera v vlogi očividca. Ženske so urejene elegantno, z  atributi, kot so čevlji s peto, podvezice in krila. Ščijejo stoje, a ne v  urbanem okolju, kot to počnejo moški, temveč skrite pred očmi javnosti,  obrnjene v idilično veduto zimske pokrajine na ljubljanskem Barju. 
            --- 
            Tomaž Furlan: Wear IV-V-VI, performansi za kamero (atelje), 2005: 5:29, 1:50, 3:46 minut 
                 
                 
               Tomaž Furlan izvaja performanse v zasebnem kontekstu svojega  ateljeja in jih beleži na kamero. Vse to po navadi lahko počne kar sam, na  stojalo pritrdi kamero in jo sproži. V seriji studijskih video performansov Wear, ki jo sestavlja osem video del,  umetnik raziskuje obnašanje telesa, ki ga pri opravljanju vsakdanjih opravil  ovirajo kiparske proteze in razne naprave. Nesmiselnost početja – ponavljajočih  mehaniziranih gibov in dejanj – prikaže z veliko mero humorja in samoironije.  
            --- 
            Ana Čigon: One More Kick, performans za kamero (kader), 2009–10, 4:36 minut 
      
               Z metodo merjenja robov video  ekrana, obračanjem kamere in s kadriranjem so se umetniki lahko poigravali z  razmerjem med prostorom in gibanjem po njem, med realnim in iluzijo ter hkrati  prevpraševali televizijo, v katero je ujeta realnost. Ana Čigon v videu One More Kick s pomočjo tehničnih  sredstev in s performativno akcijo dejansko preizkuša omejen prostor in se  poigrava s percepcijo realnosti: spopada se s steno, ki jo fiktivno, s silo  svojega telesa poskuša premakniti in jo navidezno poriva po kadru, dokler ne  zapusti prizorišča in se na njem izpiše sporočilo. 
--- 
            Mateja Bučar (s  soustvarjalci in izvajalci Ajo Zupanec, Martino Ruhsam, Alešem Zorcem, Ivanom  Mijačevičem, Majo Kalafatič, Nino Pertot Weis): The Unnoticed,  produkcija/z dovoljenjem DUM društvo umetnikov, urbana koreografija, 2013–2014,  6:55 minut  
  
            Video je v razmerju do plesne predstave vzpostavil celo  paleto odnosov in sodelovanj: od dokumentarca do posebnega žanra videoplesa.  Pri projektu The Unnoticed pa je  razmerje z videom obrnjeno. Kamera in snemanje sta pravzaprav odveč in v  napoto. Nekje na skrivaj se dogajanje sicer snema, vendar ne sme postati njen  del ali zbuditi pozornosti in s tem zmanjšati učinek "naključnih" koreografij v  različnih predelih mesta, zmotiti tako protagonistov kot tudi občinstva, ki se  znajde v nekakšnem medprostoru med realnostjo in fikcijo, ujeti v zadrežno  situacijo, ko nimajo na voljo že znanih orodij za prepoznavanje in dekodiranje.  Avtorica Mateja Bučar želi s tem "prestreči in zaustaviti našo pozornost in  pogled na nevidenem, nezaznanem in neopaženem (bitju, stvari ali prostoru), ki  je vseskozi tu in poleg". 
            
                
	        3. PREDSTAVITEV IN PROJEKCIJA 
	        Barbara Borčić: Postaja DIVA – arhiviranje podob in časa  
28. junij 2015 
            Barbara Borčić (kustosinja, publicistka in urednica na področju  sodobne umetnosti, direktorica in vodja video programov SCCA-Ljubljana) bo  predstavila postopke hranjenja, zgodovinjenja in delovanja digitalnega in  fizičnega video arhiva Postja DIVA, ki ga v zadnjih letih razširjamo  tudi na področje medijske umetnosti.  
            Prikazali bomo tudi video esej DIVA  v Galeriji Škuc Nike Grabar (nastal ob študijski razstavi Postaje  DIVA v Galeriji Škuc leta 2009), ki v eseju pravi, da je "arhiviranje  pravzaprav ohranjanje nekega spomina. DIVA išče spomin podobam, da bi lahko  mislili prostor umetnosti, kajti brez tega smo ujeti v podobo sveta, ki nas  mehanično poustvarja". 
            Poročilo s predavanja 
                
            4. SIVA) (ZONA 
            Prostor sodobne  in medijske umetnosti  
              http://sivazona.hr  
            Sivo) (zono na Korčuli je leta 2006 ustanovil Darko Fritz,  medijski umetnik in kurator. Gre za edini prostor sodobne in medijske umetnosti  v tem okolju. Vsako leto tam poteka bogat umetniški program, od novomedijskih  postavitev in razstav videa do predavanj, projekcij in diskusij. Doslej se je  tam predstavila vrsta umetnikov in umetnic, od Sandra Đukića, Tonke Maleković  in Branke Cvjetičan do Davora Sanvincenta in Hrvoje Hiršla. 
            Hkrati je Siva) (zona tudi  pobudnik in koordinator Korneta, neformalne mreže kulturnih institucij otoka  Korčule, ki jo sestavljajo nevladne organizacije in javne ustanove v kulturi.             
            
                
5. FOTODOKUMENTACIJA 
  
  Postavitev razstave Tekma s časom 2 v Sivi) (zoni 
    
  Postavitev razstave Tekma s časom 2 v Sivi) (zoni 
      
  Postavitev razstave Tekma s časom 2 v Sivi) (zoni 
     
  Postavitev razstave Tekma s časom 2 v Sivi) (zoni 
  
  Darko Fritz pred razstavnim prostorom Siva) (zona 
    
  Predavanje Barbare Borčić v Sivi) (zoni 
     
  Predavanje Barbare Borčić v Sivi) (zoni 
     
  Predavanje Barbare Borčić v Sivi) (zoni 
       
  Napoved razstave Tekma s časom 2 v Sivi) (zoni 
         
  Plakata z napovedjo razstave in predavanja 
              
                
6. MEDISJKE OBJAVE 
Dubrovački vjesnik, 18. 6. 2015: Korčulanska Utrka s vremenom 
Dubrovački vjesnik, 29. 6. 2015: Korčulansko arhiviranje slika i vremena  
  
              
                
7. KOLOFON 
    
Produkcija: SCCA-Ljubljana / Postaja DIVA, 2015  
Koprodukcija: Siva) (zona, prostor  sodobne in medijske umetnosti, Korčula, Hrvaška 
Kustosinja razstave: Barbara Borčić 
  Priprava video gradiva: Miha Kelemina 
  Spletna dokumentacija: Vesna Bukovec 
  Podpora: Mestna občina Ljubljana, Oddelek za  kulturo 
  Zahvala: Darko Fritz, Sonja Leboš (Siva) (zona) 
  
         |