Kako povezovati vsebine AV arhivov?
Razstava, predavanja, projekcije, delavnica
12.–15. 10. 2010
Galerija Vžigalica, Trg Francoske revolucije 7, Ljubljana
Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana
Dokumentacija in arhiviranje medijskih materialov sta danes nujna za refleksijo sodobne umetniške prakse in medijske umetnosti. Seminar Kako povezovati vsebine AV arhivov? sestavljajo razstava (instalacija in video dela Daliborja Martinisa Data Recovery, video/jukebox arhiv Transitland), predavanja (Steven Kovats in Dalibor Martinis), projekcije iz arhivov Netherlands Media Art Institute iz Amsterdama in Postaja DIVA in delavnica o digitalizaciji arhivskih vsebin.
- Program
- Razstava
- Predavanja
- Projekcije
- Delavnica
- Galerija
- Poročilo
- Objave v medijih
- Kolofon
1. PROGRAM
Torek, 12. oktober
- Predavanje ob 18. uri
Stephen Kovats: Under the Radar: Deciphering Cultural Process
- Odprtje razstave ob 20. uri
Dalibor Martinis: Data Recovery 1974–2009, instalacija in video dela
Transitland. Video art from Central and Eastern Europe 1989–2009, video arhiv/jukebox
Razstava bo na ogled do petka, 15. oktobra.
Sreda, 13. oktober
- Predavanje ob 18. uri
Dalibor Martinis: Data Recovery 1974–2009
Četrtek, 14. oktober
- Projekcija ob 18. uri
Wiel’s Choice from NIMk
(izbor: Wiel Seuskens, vodja tehničnega oddelka v Netherlands Media Art Institute (NIMk), Amsterdam)
Petek, 15. oktober
- Projekcija ob 18. uri
Random Tape Destruction (naključen izbor iz Postaje DIVA)
DELAVNICA:
- petek, 15. oktober, 10.00-18.00
- sobota, 16. oktober, 10.00-14.00
- Projektna soba SCCA, Metelkova 6, Ljubljana
Vprašanja video formatov?
2. RAZSTAVA
- Transitland. Video art from Central and Eastern Europe 1989–2009, video arhiv/jukebox
Transitland je video arhiv 100 video del, nastalih po padcu berlinskega zidu v t. i. "novih" državah evropskega prostora. Zgodovinjenje tega slikovitega tranzicijskega obdobja je bilo že večkrat predstavljeno od zunaj, Transitland pa je poskus predstavitve zgodovine od znotraj, s pogledom in stališči, kot so jih zavzeli pričevalci, očividci in sopotniki tranzicije. Arhiv vključuje sto del, nastalih v obdobju od leta 1998 do leta 2009.
Štirideset nacionalnih selektorjev (kuratorji, kritiki, teoretiki, umetniki) je nominiralo video dela, mednarodna žirija pa je izmed 350 prispelih nominacij izbrala 100 video del. Žirijo so sestavljali Edit Andras(teoretičarka umetnosti, Madžarska), Dunja Blažević (umetnostna zgodovinarka in direktorica SCCA-Sarajevo), Stephen Kovats (direktor transmediale, Berlin), Olga Shishko (direktorica MediaForum, Moskva) in Kathy Rae Huffman (kuratorica, Berlin). Izbrana dela prihajajo iz 25 post-komunističnih držav:
- Balkan: Albanija, Bolgarija, Bosna in Hercegovina, Hrvaška, Kosovo, Makedonija, Črna gora, Romunija, Srbija, Slovenija;
- Baltik: Litva, Latvija, Estonija;
- nekdanja SSSR: Armenija, Azerbajdžan, Belorusija, Gruzija, Moldavija, Rusija, Ukrajina;
- osrednja Evropa: Nemčija (zlasti DDR), Češka, Slovaška, Madžarska, Poljska.
Nominacije iz Slovenije je iz video arhiva SCCA Postaja DIVA pripravila Barbara Borčić (umetnostna zgodovinarka in direktorica SCCA-Ljubljana), v arhiv projekta pa sta sprejeta dva video dela: No More Heroes Any More Marka A. Kovačiča in Out of Memory Mirka Simića.
Transitland je mednarodni projekt organizacij InterSpace (Sofija), transmediale (Berlin) in Ludwig Museum/ACAX (Budimpešta) ter pridruženih partnerjev, D Media (Cluj), Videoaktiv in Colegium Hungaricum (Berlin).
http://transitland.eu
Gentian Shkurti: Alice in Wonderland, 1997, Albania
Eléonore de Montesquiou: Naine, 2009, Estonia
Simon Chang: Praha Erotica, 2009 Czech Republic
- Dalibor Martinis: Data Recovery 1974–2009,
instalacija in video dela
- Umetnik pri delu, 1980–2010
- TV dnevnik, 4. 9. 1974, 2009
- D. M. se pogovarja z D. M., 1978–2010
- JBT-VII-58, 2007
- Večni ogenj gneva (Ljubljana 2007, Zagreb 2008, Subotica 2009)
Data recovery je postopek delne obnove izgubljenih podatkov iz spomina, vendar brez pripadajočega konteksta, ki je tem podatkom dajal pozitiven informativen, družben ali kakšen drug pomen. Kot v primeru izgube podatkov z računalniškega diska, ki jih je včasih mogoče zgolj fragmentarno rešiti, želimo s tem postopkom obnoviti delčke dogodkov, situacij ali stanj, ki jih v našem kolektivnem spominu ni več. Seveda pa bi pri tem vsaka naknadna interpretacija in historizacija bila zgolj manipulacija potlačene realnosti. Vsa dela iz serije Data Recovery temeljijo na umetnikovem osebnem spominu na dogodke, ki so se pripetili v času njegovega življenja.
Dalibor Martinis: Umetnik pri delu, 1980-2010
Dalibor Martinis: TV dnevnik, 4. 9. 1974, 2009
Dalibor Martinis: D. M. se pogovarja z D. M., 1978-2010
Dalibor Martinis: JBT-VII-58, 2007
Dalibor Martinis: Večni ogenj gneva, Subotica 2009
Razstava je odprta od torka, 12. oktobra, do petka, 15. oktobra 2010 v Galeriji Vžigalica v Ljubljani.
|
3. PREDAVANJA
- Stephen Kovats: Under the Radar: Deciphering Cultural Process
Vse oblike arhiviranja vključujejo procese kulturne nestabilnosti, ki ustvarjajo poimenovanja dejanj, spominov, tekstur, izkušenj in jih umeščajo v kontekste, ki ponovno spreminjajo edinstven prostor in čas, v katerem je delo nastalo.
Kako lahko ujamemo ne samo fizično prezenco danega dela, temveč tudi kulturno bistvo, v katerem je bilo delo narejeno?
Ne glede na to, ali je to družbenopolitičen trenutek, ki se je sekal z recepcijo dela, ali pa je to strukturni in tehnični material umetniškega dela, se metode arhiviranja izjemno razlikujejo, še posebej pri procesnih, nelinearnih, kodnih in interaktivnih delih. Za branje arhivov ne obstaja noben univerzalni konsenz ali kulturni operativni sistem.
Festivali na primer delujejo kot prekinitev kulturnih smernic, kar pogosto za seboj pušča zelo kakofonične arhivske sledi, ki predstavljajo še eno med zmesmi prostorsko časovnih funkcij pri umetniškem delu. Na predavanju bomo predstavili enkratne kulturne, družbene in umetniške smernice pri projektih Transitland, Ostranenie in Transmediale, ki nas bodo lahko kot začetne točke pripeljali do bolj celovitih pomenov, ki ustrezajo posameznim delom.
Stephen Kovats, medijski teoretik in vodja pomembnih medijskih organizacij in festivalov, vse od mednarodnega video festivala Ostranenie (Bauhaus, Dessau, 1993–1997), ki se je kot prvi osredotočil prav na medijsko produkcijo bivšega vzhodnega bloka in Jugoslavije. Kot direktor V2_Institute for the Unstable Media (Rotterdam) je spodbudil interdisciplinarno ukvarjanje z različnimi aspekti nestabilnih medijev in njihovega ohranjanja. Od leta 2007 direktor festivala za umetnost in digitalno kulturo Transmediale v Berlinu, enem od pomembnejših mednarodnih festivalov, ki deluje že od leta 1988. Leta 2009 je bil tudi član komisije pri mednarodnemu video arhivu Transitland.
- Dalibor Martinis: Data Recovery 1974–2009
Data recovery je postopek delne obnove izgubljenih podatkov iz spomina, vendar brez pripadajočega konteksta, ki je tem podatkom dajal pozitiven informativen, družben ali kakšen drug pomen. Z emulacijo tega procesa poskušamo vrniti fragmente dogodkov, aktivnosti ali situacij, ki so izginili vsled vsesplošne družbene pozabe. Če uporabimo Rancièrov moto: »Mi smo izbrali sedanjost namesto zgodovinjenja, materialnost procesa namesto interpretacije.« Pri tem se držimo treh principov: 1) konfiguracija namesto konfabulacije, 2) sedanjost namesto zgodovinjenja, 3) diahronični princip namesto kronologije.
Dalibor Martinis, transmedijski umetnik, je rojen leta 1947 v Zagrebu. Diplomiral je na Akademiji likovnih umetnosti v Zagrebu, razstavlja pa od leta 1969. Predaval je video na Oddelku za film in televizijo na Akademiji dramskih umetnosti v Zagrebu (1987–1991). Kot gostujoči predavatelj je predaval na Ontario College of Art v Torontu (1991–1992). Večkrat je bival in deloval v tujini, mdr. kot štipendist v Kanadi (1978 in 1990), na Japonskem (1984) in v ZDA (1994). Živi in dela v Zagrebu.
|
4. PROJEKCIJE
Četrtek, 14. oktober , ob 18. uri
- Wiel’s Choice from NIMk
Netherlands Media Art Institute, Montevideo/Time Based Art (Amsterdam) je skupaj z Postajo DIVA partnerski arhiv mednarodne platforme GAMA (Gateway to Archives of Media Art). Sodelovanje med Postajo DIVA in Montevideom je že drugo po vrsti; prvič smo sodelovali leta 2007 v okviru seminarja Kaj se dogaja z AV arhivi?.
Izbor: Wiel Seuskens, vodja tehničnega oddelka v Netherlands Media Art Institute (NIMk), Amsterdam.
Dela:
- Arno Coenen & Peter Leeuwerink, VOC/VIP: Holland Experience! (2007 High End Edition), 2007, 13'40
- Woody Vasulka, Reminiscence, 1974, 4'53
- Arnulf Rainer, Mouth Piece, 1975, 6'52
- Erwin Olaf, Spanking Clowns, 2000, 3'20
- Broersen & Lukács, Crossing the Rainbow Bridge (enokanalna verzija), 2003, 14'40
- Jeroen Kooymans, Pilot, 1998, 1'50
- eddie d, Poem 9, 1998, 0'50
- eddie d, Sonatina, 2004, 2'09
- Martijn Veldhoen, Momentum, 2009, 6'01
- Jan van Nuenen, Warning, Petroleum Pipeline, 2004, 4'50
Petek, 15. oktober , ob 18. uri
Random Tape Destruction (naključen izbor iz Postaje DIVA)
Postaja DIVA je platforma za ohranitev, raziskovanje, predstavljanje in razpečevanje video in medijske umetnosti ter povezuje SCCA projekte Videodokument, Videospotting, Internet Portfolio, Artservisova zbirka in e-arhiv. Je tudi partnerski arhiv mednarodne platforme GAMA (Gateway to Archives of Media Art), ki povezuje sorodne evropske video/medijske arhive in jim omogoča večjo vidnost in širšo dostopnost. (www.e-arhiv.org/diva)
Nepristranski izbor iz arhiva Postaje DIVA je nastal z naključnim označevanjem tistih videov v arhivu, ki so daljši od pet in krajši od dvajset minut. Ovitke video del smo posneli z video kamero, nakar smo mehanično poškodovali miniDV kaseto. Deformacija na traku je določila, katero delo bo izbrano. Zgoščenost informacij in netransparentnost magnetnega traku onemogoča kakršnokoli pristranskost izbire.
5. DELAVNICA
Petek, 15. oktober, 10.00-18.00 in sobota, 16. oktober, 10.00-14.00
Vprašanja video formatov?
Video nosilci danes ne zagotavljajo več obstojnosti avdiovizualnih vsebin, ker večina del obstaja zgolj v digitalnem formatu. Kvaliteto ohranjenih materialov zagotavlja poznavanje in raba relativno dostopnih programov za pretvorbo različnih digitalnih formatov, ki zmanjšujejo možnost deformacije avdiovizualnih vsebin. Na delavnici bomo obravnavali dva segmenta.
V prvem delu se bomo ukvarjali s fizičnimi arhivi in vprašanjem, kako hraniti avdiovizualne materiale v najvišji možni resoluciji, ki jo bo v prihodnosti možno optimalno pretvoriti v novejše formate.
V drugem delu se bomo ukvarjali s spletnimi arhivi in kako lahko prilagodimo predogledne avdiovizualne kompresije za optimalni ogled v vseh operacijskih sistemih.
Mentorja:
Wiel Seuskens je študiral slikovno in medijsko tehnologijo na Akademiji za likovno umetnost v Utrechtu na Nizozemskem. Sodeloval je v različnih spletnih projektih in predava računalniško grafiko na Akademiji za likovno umetnost v Utrechtu. Kot član uredništva in programer je sodeloval z umetniškim kolektivom PARK 4DTV. Je oblikovalec in svetovalec za rabo medijev na internetu in televiziji, v izobraževanju in javnem predvajanju. Trenutno je vodja tehničnega oddelka v Netherlands Media Art Institute (Montevideo), kjer skrbi za digitalno konzervatorstvo in distribucijo video zbirk petnajstih umetniških inštitutov na Nizozemskem.
Neven Korda je umetnik na polju performativnih in projiciranih umetnosti. Režiser in avtor gledaliških predstav, avtorskih filmov, dokumentarcev, video spotov. Je mentor in izvajalec delavnic uporabnega videa. Dejaven je na področju arhiviranja in ohranjanja video zapisov.
Delavnica je namenjena organizacijam za vizualno umetnost in posameznikom umetnikom, ki se vsakodnevno srečujejo z vprašanjem hranjenja avdiovizualnih materialov.
Delavnica bo potekala v Projektni sobi SCCA, Metelkova 6, Ljubljana. Udeležba po vnaprejšnji prijavi in dodatne informacije na info@scca-ljubljana.si ali na telefon 01 431 83 85.
Delavnica/gostovanje nizozemskega mentorja Wiela Seuskensa je del Bilateralnega fokusa Nizozemska-Slovenija 2010.
6. GALERIJA
(foto: arhiv SCCA-Ljubljana, Andrej Pezelj)
6.1. Pogled na razstavne prostore
Transitland. Video art from Central and Eastern Europe 1989–2009, video arhiv/jukebox
Dalibor Martinis: Data Recovery 1974–2009, instalacija in video dela
6.2. Predavanja
Stephen Kovats: Under the Radar: Deciphering Cultural Process
Dalibor Martinis: Data Recovery 1974–2009
6.3. Projekcije
Wiel’s Choice from NIMk
Random Tape Destruction (naključen izbor iz Postaje DIVA)
6.4. Delavnica
Vprašanja video formatov?, mentorja Neven Korda, Wiel Seuskens
7. POROČILO
Dinamični načini branja in povezovanja arhivov
8. OBJAVE V MEDIJIH
- Kulturne novice (izjava Ida Hiršenfelder), Radio Študent, 12. 10. 2010
- Polona Balantič, Kultura, TV Slovenija 1, 12. 10. 2010
- Saška Rakef, Svet kulture, Radio Slovenija, 1. program, 13. 10. 2010 (izjava B. Borčić)
- Miha Colner, Kultura: Art-area, Radio Študent, 13. 10. 2010 (intervju s Stephenom Kovatsem)
- Polona Balantič, Osmi dan, TV Slovenija 1, 18. 10. 2010
(od 20. do 26. minute)
- Saška Rakef, Petkov poudarek, Radio Slovenija, 1. program, 29. 10. 2010
9. KOLOFON
Koncept in izvedba: Barbara Borčić, Miha Colner, Dušan Dovč, Ida Hiršenfelder, Andrej Pezelj (Postaja DIVA)
Produkcija:
SCCA, Zavod za sodobno umetnost – Ljubljana, oktober 2010
Koprodukcija:
Muzej in galerije mesta Ljubljane, Gosposka ulica 15, 1000 Ljubljana, Slovenija
Galerija Vžigalica, Trg Francoske revolucije 7, 1000 Ljubljana, Slovenija
www.mestnimuzej.si
Projekt so podprli:
Mestna občina Ljubljana, Oddelek za kulturo, Ministrstvo za kulturo RS
Zahvala:
Netherlands Media Art Institute, Montevideo/Time Based Art, Collegium Hungaricum Berlin, Galerija Kapelica/Zavod K 6/4, Zavod Aksioma, Zavod Maska, Goethe-Institut Ljubljana, Embassy of the Kingdom of the Netherlands
[Objavljeno: 6. 10. 2010]
|